Stålpander på induktion - maden brænder fa~
Fra : Steen Schmidt

Dato : 14-10-06 09:47

Hejsa.

Da vi for få måneder siden har fået induktionskomfur, kunne vi ikke
længere bruge vores gamle pander (Scanpan Titanium). Da vi altid har
været glad for de pander valgte vi at købe Scanpan igen, denne gang
Fusion 5 som kan bruges på induktion - disse pander er alu med en
omsluttende kappe af rustfrit stål.

Problemet er nu at vi ikke kan finde ud af at lave mad på disse pander
- alt brænder fast derpå, eller tager for lang tid om at blive færdig.
Et eksempel er frikadeller. Enten kan de stege i 30 minutter uden at få
farve overhovedet, eller også skal de 1-2 trin op i varme for at få
samme overflade som vi er vandt til fra tidligere, men så brænder de
konstant fast på panden. Det er så grelt at vi ikke længere kan bruge
stegeskyen eksempelvis til sovs - det er nærmest blot en stak
fastbrændt kul der skal vaskes af med knofedt.

Vi steger normalt med flydende Becel, og det hjælper ikke med mere
fedtstof (vi har prøvet med så meget fedtstof at kødet nærmest bare
kogte deri - kødet brænder dog stadig fast på panden). Er det det
forkerte fedtstof til disse pander?

Det må da være muligt at bruge disse pander til madlavning - hvad gør
vi forkert? Vi har også en slip-let pande og stålgryder (begge dele
Raadvad) - intet af dette giver problemer.

Mvh
Steen

Fra : Emilsen

Dato : 14-10-06 18:11

Steen Schmidt kom med denne ide:

> [...]
> nærmest bare kogte deri - kødet brænder dog stadig fast på
> panden). Er det det forkerte fedtstof til disse pander?

Fedtstoffet er uden betydning. Det er temperaturen som betyder
noget.
Brun få stykker af gangen i kort tid ved høj varme.
Fyldes panden med kød, sænkes temperaturen, så kødet kun koges i
stedet for at steges.

Når alle kødstykker er brunede, kan de efterfølgende
varmebehandles på panden til ønsket centrumtemperatur.

-----------------------------------

> Det må da være muligt at bruge disse pander til madlavning -
> hvad gør vi forkert? Vi har også en slip-let pande og
> stålgryder (begge dele Raadvad) - intet af dette giver
> problemer.

Det er ikke fabrikatet, som er problemet. De gamle Raadvad ting
fungerer perfekt, FORDI de er brugt gennem lang tid og IKKE er
blevet rengjort med grundrens, brun sæbe eller salmiaksperitus.

Overfladen på rustfrit stål binder sig meget nemt til proteiner
(kød, æg) hvorved de nævnte problemer opstår.

Løsningen på problemet er, gentagne gange, at varme olie (f.eks.
rapsolie, smør eller margarine) op til lige før det begynder at
ryge - lad varmen virke under afkølingen - husk at skylle
kanterne med den varme olie.
Herved indgåes der forbindelser mellem overfladen på det
rustfrie stål og olierne. Disse forbindelser danner en hinde,
som fremover vil forhindre, at madens proteiner vil fæstne sig
til selve det rustfrie stål, og dermed forhindre en påbrænding.

Det er meget vigtigt, at panden - efter brug og afkøling - kun
aftørres grundigt med køkkenrulle. En kort tur under den varme
hane vil dog ikke fjerne beskyttelsen, så det er også et
løsningsforslag.
Men kom ALDRIG dine rustfrie kogegrejer i opvaskemaskinen, brun
sæbe eller grundrens!
Herved bevares beskyttelsen, og overflødigt fedt og smagsstoffer
fjernes, hvilket var formålet.

Ovenstående gælder for helt nye (også helt rengjorte -
grundrens, brun sæbe eller andet) køkkenredskaber af rustfrit
stål.

Ovenstående svar er resultatet af tidligere søgninger på Google,
samt posetive efterprøvninger af rådene. Jeg HAR prøvet.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-10-06 16:07

Emilsen wrote:

> [...]
> Brun få stykker af gangen i kort tid ved høj varme.
> Fyldes panden med kød, sænkes temperaturen, så kødet kun koges i

Ok.

> Det er ikke fabrikatet, som er problemet. De gamle Raadvad ting
> fungerer perfekt, FORDI de er brugt gennem lang tid og IKKE er blevet
> rengjort med grundrens, brun sæbe eller salmiaksperitus.

Hmm, Raadvad gryderne ryger i opvaskeren sammen med alt det andet, og
slip-let panden vaskes af med sæbe da den vil fylde uforholdsmæssigt
meget i opvaskemaskinen.

> Det er meget vigtigt, at panden - efter brug og afkøling - kun
> aftørres grundigt med køkkenrulle.

Dette kan jeg kun se skulle give grobund for en masse bakterier, når
olien bliver harsk med tiden.

Mvh
Steen

Fra : Gitte og Claus

Dato : 15-10-06 16:39

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> meget i opvaskemaskinen.

> Dette kan jeg kun se skulle give grobund for en masse bakterier, når

bakterier bliver ikke et problem, hvis der kommer nogle bakterier så kan du
jo bare varme panden op, det er de færeste bakterier der overlever en tur på
en stegepande

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-10-06 17:32

Gitte og Claus wrote:

> bakterier bliver ikke et problem, hvis der kommer nogle bakterier så
> kan du jo bare varme panden op, det er de færeste bakterier der
> overlever en tur på en stegepande

Det kan der selvfølgelig være noget om...

Mvh
Steen

Fra : Emilsen

Dato : 16-10-06 01:38

Steen Schmidt udtrykte præcist:

> Dette kan jeg kun se skulle give grobund for en masse
> bakterier, når olien bliver harsk med tiden.

Olien skal aftørres fra panden. Hvad der sker i dagrenovationen
er uinteressant.

Skal vi lige koncenrere os om selve problemet: Du har problemer
med fastbrænding af frikadeller på din rustfrie stålpande? OK?

Årsagen er, at proteinerne i maden let går i forbindelse med
metallet. Det er fakta. Vil du vide mere herom, så spørg i
dk.videnskab, eller Google selv.

Det kan du forhindre ved at lave din egen 'Slip Let' belægning
ved at opvarme olie (fedtstof) til lige før det ryger, og lade
det afkøle langsomt.

Hæld det overskydende, afkølede olie tilbage i dunken, som går
ud med dagrenovationen.

Aftør panden hårdt med køkkenrulle, så panden ser ud som ny.
Herefter er der ingen olie tilbage, som kan blive harskt.
Tilbage er der en usynlig hinde, som fremover vil forhindre, at
maden brænder fast. Gentagne behandlinger vil styrke hinden, så
du - efter to-tre stegninger, vil kunne lave omletter og
æggekager (som er de typer mad, som lettest brænder fast).
Du kan jo starte med at lave friturestegte grøntsager, så
hverken olien eller varmen er spildt.

Når man steger på pande, vil der med tiden forekomme nogle brune
belægninger på kanterne, og måske ned af siderne på panden.
Jeg tror ikke disse er sundhedsskadelige; men kønne er de ikke.

Så indsmøres panden med et tyndt lag brun sæbe (krystalsæbe) og
indpakkes i plastpose. I grove tilfælde kan der hældes en teske
salmiaksperitus ved. Lad det hvile et par dage.
Herefter vaskes panden som ønsket, og den nævnte belægning skal
så genskabes igen fra bunden.

Ovenstående gælder stegegrej (pander og gryder) af rustfrit
stål, støbejern og ikke andet.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Schmidt

Dato : 16-10-06 06:27

Emilsen wrote:

[...]
> Ovenstående gælder stegegrej (pander og gryder) af rustfrit stål,
> støbejern og ikke andet.

Ok, tak for rådet. Jeg vil prøve det ad.

Mvh
Steen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-10-06 09:16

Emilsen wrote:

> Ovenstående gælder stegegrej (pander og gryder) af rustfrit stål,
> støbejern og ikke andet.

Ja og sådan har mennesker i øvrigt alle dage behandlet deres køkkentøj i
tiden før teflon.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang