sauternes - hvilken mad ?
Fra : helena

Dato : 08-10-06 18:05

Jeg har fået forærende en "Chateau Guilhem de Rey" 3003 sauternes. Man hvad
spiser man til sådan een ? og hvilken temp. ?

Helena

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-10-06 18:13

"helena" <nogen@microsoft.com> wrote in

> Jeg har fået forærende en "Chateau Guilhem de Rey" 3003 sauternes.
> Man hvad spiser man til sådan een ? og hvilken temp. ?

Hvorfor bekymre sig om den slags smålige detaljer. Hvordan har du tænkt dig
at overleve 1000 år til vinen er drikkeklar?

En udpræget dessertvin. Går rigtig godt til stortset alt med
chokolade/nødder. Jeg ville drikke den ved stuetemperatur, men den kan
sagtens tåle at blive afkølet lidt.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-10-06 18:20

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
>
> En udpræget dessertvin. Går rigtig godt til stortset alt med
> chokolade/nødder. Jeg ville drikke den ved stuetemperatur, men den kan
Hej

Den er da ikke kun til dessert. Disse ædelsøde vine er supergode til
visse typer af fransk madlavning:

Sauternes går supergodt til lun/ristet Foie Gras.
Sauternes er lækker til oste. Især blåskimmeloste og lagret ost passer
rigtig godt dertil.

Og så er en tung klæg chokoladekage (ikke en kakaokage) super til
sauterne og kokosis.

Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-10-06 20:37

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote in

>>> Sauternes.

> Den er da ikke kun til dessert.

Det skrev jeg nu heller ikke, men sjovt nok er 2 ud af 3 af dine bud,
desserter

> Sauternes går supergodt til lun/ristet Foie Gras.

Uha ja, det lyder som en god kombination.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-10-06 19:36

Kent Oldhøj wrote:

> Uha ja, det lyder som en god kombination.

"Lyder som"? Det er klassikeren over dem alle!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 10-10-06 21:10

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> "Lyder som"? Det er klassikeren over dem alle!

Det er i hvert fald hvad de lokale siger, og den slags har jeg lært at
lytte til
Lidt OT er Cote de Jura (der altså er hvidvin, ofte på chardonay) og
Comté en himmelsk kombination.

mvh.
anders

Fra : MrsKrabappel

Dato : 08-10-06 21:47

"Jesper Mehlsen" <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote in message
> Sauternes går supergodt til lun/ristet Foie Gras.

Ahhh!!!!
det smager bare... sublimt. Jeg smagte den i Bruxelles for 16 år siden (!)
Med alder har jeg fået dårlig samvittighed over de stakle gæs og er hold op
med at spise bl.a. foie gras, og jeg savner den fantastiske oplevelse - dog
kan jeg bare ikke længere komme nærmere maden der er forbudt af Peta )

Sandra "to be or not to be"

Fra : helena

Dato : 08-10-06 18:28

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "helena" <nogen@microsoft.com> wrote in

> Hvorfor bekymre sig om den slags smålige detaljer. Hvordan har du tænkt
> dig
> at overleve 1000 år til vinen er drikkeklar?

Øh.... mener du at den absolut ikke er drikkeklar nu ?
(har ikke en pind forstand på sauternes.)

Helena

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-06 20:03

"helena" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> Øh.... mener du at den absolut ikke er drikkeklar nu ?
> (har ikke en pind forstand på sauternes.)

Den er garanteret blevet dårlig og direkte sundhedsskadelig. Fortæl mig,
hvor du bor, og jeg skal komme forbi og tage den med til genbrugsstationen,
så du slipper for at blive syg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : helena

Dato : 10-10-06 08:09

> [...]
> hvor du bor, og jeg skal komme forbi og tage den med til
> genbrugsstationen, så du slipper for at blive syg.

Wa Ba ? Den er ikke fremstilet endnu, er et rent tankefoster :)

Helena

Fra : helena

Dato : 08-10-06 18:29

> [...]
> dig
> at overleve 1000 år til vinen er drikkeklar?

Hi Hi - har lige set min tyrkfjel.

Helena

Fra : Padre

Dato : 09-10-06 12:05

helena skrev:
> Jeg har fået forærende en "Chateau Guilhem de Rey" 3003 sauternes. Man hvad
> spiser man til sådan een ? og hvilken temp. ?

Jeg ville drikke den til foie gras eller en lidt tør dessert. Vinen er
så sød, at jeg ville synes det var synd at servere den til noget, der
er meget sødt. Det er en kraftigt smagende sag, så den strækker
langt. Hvis den serveres til en dessert eller forret, ville jeg
påregne at være 6 om en flaske. Den bør efter min smag serveres let
afkølet - en 14-15 grader, hvis du har mulighed for at måle
temperaturen.
--
padre