Brændt kartoffelmos (opskrifter med mørkt ~
Fra : Emilsen

Dato : 03-10-06 01:26

Brændt kartoffelmos.

Betegnelsen lyder umiddelbart ikke som et lækkert tilbehør; men
betegnelsen er valgt, for at undgå forveksling med kartoffelmos
(Standard), bagt std. kartoffelmos og kartoffelmos af bagte
kartofler. Hertil kommer varianter med div. rodfrugter.
Smagsforskellene er meget store.

Start med at bage nogle bagekartofter ved max. varme, indtil
skrællen begynder at blive sort.
Herved er der opstået nogle nye smagsstoffer i det yderste af
kartoflerne.
Afkøl kartoflerne.

Halvér kartoflerne og skrab indholdet ud med en spiseske.
Jo nærmere udskrabningen kommer den brændte skræl, jo intensere
bliver den markante smag.
Der er særligt megen smag i de yderste milimetre, som er blevet
brunfarvede.

Indholdet presses flere gange gennem en grøntsagspresse og/eller
en grovmasket si med en dejskraber.
Tilsæt en lille klat smør, for konsistens skyld. Undlad at
tilsætte salt eller andet, for at bevare den rene kartoffelsmag.
Kartoffelmosen kan herefter opbevares tildækket i køleskab i et
par dage.

Umiddelbart før servering varmes mosen langsomt med tilsætning
af sødmælk til passende konsistens. En times tid eller 2 på
laveste blus vil passe på de gamle kogeplader og på
induktionsplader.

Mosen egner sig som tilbehør til kraftigt smagende retter,
herunder retter med mørkt øl, og retter med vilde svampe.

Mosen kan også fordeles i klatter på bagepapir, og herefter
brunes yderligere i ovnen, hvorved der opstår en helt
vidunderlig textur og smag.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Hansen

Dato : 03-10-06 08:51

Emilsen <emilsen@home.invalid> wrote:

> [...]
>
> Mosen kan også fordeles i klatter på bagepapir, og herefter
> brunes yderligere i ovnen, hvorved der opstår en helt

Til ihærdige kartoffelfreaks tilrådes det også at gemme de tømte
skræller. Umiddelbart før serveringen får de en tur i en varm ovn, og
serveres så pakket sammen om en klat smør og groft salt. Ellers ville
jeg anbefale at spise skallerne varme og nylavede, mens man putter mosen
af vejen.
mvh
eh

Fra : Emilsen

Dato : 05-10-06 01:12

Erling Hansen sendte dette med sin computer:

> [...]
> groft salt. Ellers ville jeg anbefale at spise skallerne
> varme og nylavede, mens man putter mosen af vejen.

Hop du i den sorte gryde - og bliv dér.

Metoden, som jeg jeg beskrev, giver kartoffelkødet en smag i
retning af Pommes-Frites, uden dog at indeholde ret meget
fedtstof. Man bestemmer selv hvilket og hvor meget, kan
udelades.
Savner man den knasende sprøde overflade, kan en bagning af
klatter af mosen give oplevelsen.
Så hvad brokker du dig over?

Herudover kan smagsintenciteten reguleres ved at medtage mere
eller mindre af de yderste 5 mm.
Du har fuldstændig kontrol over oplevelsen.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-10-06 06:00

Emilsen <emilsen@home.invalid> wrote:

> Så hvad brokker du dig over?

Jeg brokker mig sgu da ikke! Jeg tilføjer blot at jeg elsker brændt
skræl med koldt smør og salt. Men jeg skal da nok holde mig ude af dine
opskrifter.
Mvh
Erling.

Fra : Emilsen

Dato : 05-10-06 22:33

Erling Hansen forklarede den 05-10-2006:

> Jeg brokker mig sgu da ikke! Jeg tilføjer blot at jeg elsker
> brændt skræl med koldt smør og salt. Men jeg skal da nok
> holde mig ude af dine opskrifter.

Da brændt skræl smager yderst ubehageligt, vurderede jeg, at du
forsøgte at gøre grin med af mit indlæg.

Men dine indlæg burde i stedet tolkes, som om du i virkeligheden
mener 'bagt skræl', som der er mange der sætter stor pris på.

Jeg beklager, at jeg mistolkede dit indlæg.

m.v.h. Emil