Ismængde pr person?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 02-10-06 21:51

Halløjsa

Jeg skal i weekenden lave mad til en flok kvindelige cykelrytteres
afslutningsfest, og de vil gerne have is fra Paradis-is til dessert.

Spørgsmålet er så hvor meget jeg skal beregne. Selve middagen er noget
arabisk/mellemøstligt inspireret med humus, falafler, shawarma m.m. og isen
bliver serveret med nogle brændte figner og rødvinssyltede blommer.
Umiddelbart havde jeg forestillet mig noget i stil med 3 dl. per person, men
jeg synes ikke rigtigt at jeg gider stå med hverken for lidt eller alt for
meget, så hvad siger I til mængden?

--
Mvh Mads
----

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-10-06 00:20

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> on mandag 2.
oktober 2006 at 22:51 +0100 wrote:
> [...]
>men
>jeg synes ikke rigtigt at jeg gider stå med hverken for lidt eller alt

Jeg vil sige at det er rigeligt - jeg ville uden betænkning holde det på 2
dl pr person

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-06 00:35

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse

> Umiddelbart havde jeg forestillet mig noget i stil med 3 dl. per person,
> men jeg synes ikke rigtigt at jeg gider stå med hverken for lidt eller alt
> for meget, så hvad siger I til mængden?

Det lyder af meget.
Efter den middag ville jeg sige noget med en liter til 6 pers.

hilsen Inger

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-10-06 07:55

Inger Pedersen wrote:

> Det lyder af meget.
> Efter den middag ville jeg sige noget med en liter til 6 pers.

Enig, her i hjemmet går der 5-6 personer på en liter is til en middag
med flere retter.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-10-06 10:01

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote in

> Umiddelbart havde jeg forestillet mig noget i stil med 3 dl.
> per person, men jeg synes ikke rigtigt at jeg gider stå med hverken
> for lidt eller alt for meget, så hvad siger I til mængden?

3 dl Paradis-Is pr. person er en voldsom mængde Det svarer til næsten
250 gram!

Ovenpå en god middag skal du ikke regne med mere end det halve, og da
slet ikke når der er tilbehør til isen.

Hvis du alligevel fastholder de 3 dl. pr. person, så køb ind så du kan
lave f.eks. iskaffe af resterne senere:

Knæk 50 gram god bitter chokolade ned i en blender sammen med 50 gram
rørsukker. Hæld 3 dl friskbrygget god stærk kaffe på, og lad det hele
afkøle. Lige inden servering blendes blandingen kort, hældes i 4 glas og
toppes op med en skefuld vanille is og/eller chokolade is. Hvis man vil
kan man hælde en lille genstand i kaffen: Klassisk er whiskey eller
cognac, moderne er Baileys eller Cointreau. Personligt foretrækker jeg
Strega.

Hvis du har meget is kan du bruge halv is halv kaffe og blende det til en
kaffeshake.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-10-06 11:01

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in

> 3 dl Paradis-Is pr. person er en voldsom mængde Det svarer til
> næsten 250 gram!

Glemte at nævne at en købeis som f.eks. Carte D'or kun vejer 2/3 dele af
Paradis-Is. Ved ovennævnte mængde altså knapt 100 gram mindre.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 03-10-06 19:18

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> 3 dl Paradis-Is pr. person er en voldsom mængde Det svarer til næsten
> 250 gram!

Jeg skruer ned for ismængden, og gemmer din opskrift til en dag jeg skal
være rigtigt god ved mig selv

--
Mvh Mads
----