Æblegelé - opvarmning af glas i ovn?
Fra : BK

Dato : 02-10-06 16:39

Hej.
Er gået i gang med at lave æblegelé.
Jeg plejer at opbevare geléen i glas, der er skyllet med kogende vand og
lidt atamon. MEN, sidste år var der én af de hjælpsomme her i gruppen der
foreslog, at jeg blot stillede glassene i ovnen, lige inden de skulle
bruges, og de behøvede så ikke at blive skyllet med Atamon. Og så vidt jeg
husker, behøvede man så heller ikke putte Atamon i selve geléen.

Jeg har ikke fået printet forslaget ud (undskyld), og kan ikke finde det
hverken hist eller pist.
Såeh..... mon der er én (Inger P., jeg tror det var dig der hjalp sidste år
, der kan hjælpe med grader og længde?
Iflg. syltebogen lukker man først for glassene næste dag. Dette gælder vel
også ved ovn-metoden?

På forhånd tak.
Mvh, Birte (der straks vil printe et svar ud og gemme det i Den Grønne
Syltebog)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-06 00:40

"BK" <birte@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Såeh..... mon der er én (Inger P., jeg tror det var dig der hjalp sidste
> år , der kan hjælpe med grader og længde?

Jamen det kan jeg da
ca. 100 - 110 grader - jeg plejer at gøre glassene klar, mens gelesaft eller
syltetøj koger og så ind i ovnen med dem. Jeg vil sige min. 10 min - eller
til "ovnen-varmer-op-lampen er slukket.

> Iflg. syltebogen lukker man først for glassene næste dag. Dette gælder vel
> også ved ovn-metoden?

Ja. Ellers bliver geleen tynd af kondensvandet.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-06 10:24

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Ellers bliver geleen tynd af kondensvandet.

Hov, der var jeg lige lidt for hurtig/tænkte for langsomt.
Jeg plejer faktisk at lukke glas med skruelåg med det samme.
Glas med syltepapir skal først bindes til dagen efter.

Hilsen Inger

Fra : Padre

Dato : 03-10-06 11:11

Inger Pedersen skrev:

> Glas med syltepapir skal først bindes til dagen efter.

Det forstår jeg så ikke. Jeg kan huske at når min mormor havde lavet
ribsgele eller paradisæblegele osv, så stod det plastfolie, hun havde
bundet glasset til med, som et spændt trommeskind i en bue ned i
glasset, da der var undertryk idet plasticen var bundet på, mens
indholdet var varmt. Undertrykket var, om man så må sige, indikator
for at glasset ikke var blevet inficeret. Det var dermed praktisk, at
man ved at mærke på plasticen kunne konstatere, om det var sikkert at
spise af glassets indhold.

Jeg skal i dag ud at købe nogle ½-liters sylteglas med
metalskruelåg. De hedder Quattro

http://www.alstrom.dk/product_view.jsp?category=523

Der står i vejledningen, at man, efter at have fyldt dem, skal
nedsænke dem i vand, som man bringer i kog. Dette driver luften ud af
dem, så låget efter nedkøling står i en bue ned i glasset, som
beskrevet ovenfor. Ville i ikke tro, at man kunne få samme virkning
ved at sætte de fyldte glas i en vandfyldt bradepande i en ovn, som
man varmer op til 10 grader?

Det virker lidt enklere end at stille dem i en gryde, når man skal
klave mange glas.

--
padre

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-06 11:32

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Inger Pedersen skrev:

> [...]

> ribsgele eller paradisæblegele osv, så stod det plastfolie, hun havde
> bundet glasset til med, som et spændt trommeskind i en bue ned i

Man kan være heldig så får man det nedadbuede cellofan.
Man kan også være uheldig - og så revner det. Spildt arbejde og om igen.
Derfor.
Og i gele er sukkerindholdet så højt, at det ikke mugner.

- klip -

> [...]
> nedsænke dem i vand, som man bringer i kog. Dette driver luften ud af
> dem, så låget efter nedkøling står i en bue ned i glasset, som

Jeg forstår ikke, hvordan man kan drive luften ud, når låget er skruet til?
Og det er vel fuldstændig lige meget, om der er undertryk eller ej, bare den
luft, der er der, er steril?
Og det er den, hvis man varmer glasset op - hælder kogende indhold i -
skruer et nykogt låg på, hvilket sådan set også giver undertryk efter
afkøling.

Hilsen Inger

Fra : Padre

Dato : 03-10-06 12:38

Inger Pedersen wrote:

> Man kan være heldig så får man det nedadbuede cellofan.
> Man kan også være uheldig - og så revner det. Spildt arbejde og om igen.
> Derfor.

Min mormor er perfekt, hendes cellofan revnede aldrig

> Og i gele er sukkerindholdet så højt, at det ikke mugner.

Men kommer der bakterier til, som kan omsætte sukker, så er det til
gengæld en fest. Derfor er det smart at kunne se, om der er sluppet
luft, og dermed muligvis også bakterier, ind i glasset. Det er i hvert
fald den forklaring, jeg har fået.

> Jeg forstår ikke, hvordan man kan drive luften ud, når låget er skruet til?
> Og det er vel fuldstændig lige meget, om der er undertryk eller ej, bare den
> luft, der er der, er steril?

Jeg forstår heller ikke, hvordan det kan lade sig gøre, men det kan
det altså Vacuumindpakning sker jo ikke kun for at beskytte mod
bakterier, men også for at beskytte mod de kemiske processer, som sker
når maden kommer i kontakt med ilt.

--
padre