FDR-martiniens ulækkerhed
Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-06 09:21

FDR-martiniens ulækkerhed

Starten af 1900-tallet prægedes i USA af, at det hvide hus adlød
matriarketet mht sprutforbud (sidste halvdel og nu: narkoforbud - et
fedt)

Det førte til hjemmebrændt fusel-ildesmagende gin og vodka og derfor
opstod Martini og Manhattan cocktailsne, hvor italiensk-amerikanernes
vermuth sattes til brændevinen for at overdøve den dårlige smag.

En gevinst for alkoholisme-profitmagerne var at FDR allierede sig med
ulækre, fede, gamle Churchill, der i radio gentog joke om, at en god
Martini blandes ved, at der blot står en vermuthflaske i lokalet -
eller solens stråler falder gennem den og ned i brændevinen, dvs at
lavalkohol-hedvinen ikke fortynder det stærke og berusende .

Hvert bootlegger værtshus opreklamerede sin mix og berømt blev en "FDR-martini"
der foruden lidt vermuth overdøvede giftsmagen med klæbrig, sur
OLIVEN-LAGE, -

- det som jeg plejer at slynge ud i haven ligesom mit pis

At en regelret Martini-cocktail har et dekorativt grønt olivenbær i
glasset - ligesom Manhattan har kirsebær(og brun istf hvid vermut, og
whisky istf hvidsprut ) - har rod i at fyldebøtter der ikke kunne
udholde fuselsmag, måtte overdøve den med et eller andet
stærktsmagende.

Selv ren alkohol og dyr vodka har giftsmag - og jeg er germanofil og
drypper lidt Underberg i, (hvilket jeg dog især bruger i varmekaffe,
der har stået et par dage så den skal peppes op)

FDR=FrankDELANO Roosewelt, der koketerede med lidt oprindelse fra
vermutlandet, og derfor kunne vælges i dobbelt antal valgperioder -
- for italienermindretal og mafia blev stærk af sprutforbuddet - han
snobbede klog nedaf, selvom han var fra NewEngland
WASP-aristokratiet.)

Apropos smags-kamouflage: Er is=alibi, for at drikke mer?

Min barndoms søndagsfrokost var med akvavit fra fryseren og sommerens
campari-longdrinks med isterninger, men så kom GammelDansk o.a.
bittere og lunken brændevin blev det rigtige. Selv hvidvine er jeg nu
begyndt at kunne lide stuetempererede, hvis ikke boblende. Is er i sig
selv en skøn afveksling og jeg er stolt af min ny identitet, ismand,
som børnehavebørnene råber når de ser mig, fordi undertegnede
slikonkel har gennem trådnettet til deres legeplads givet dem klumper
fra min hvidvin (med instruks om ikke at putte i munden - og når de
henrykte børn kom og ville have en mer, var den første ofte pakket ind
i køkkenrulle, fordi overbeskyttende pædagoger frygtede forfrysninger
tsk tsk

Selvfølgelig er isens smelten i munden en oplevelse de første mange
hundrede gange, og livet er nyt for mine indespærrede nabobørn, der
oplever det virkelige liv via mit børnelokker-liv.

Med venlig hilsen Rudy Frederiksen

Fra : Brian

Dato : 01-10-06 12:53

Hva.. er du fuldstændig blæst i bolden ??
Ka du ikke bare holde disse syge udbrud for dig selv...

/Brian

Fra : GB

Dato : 01-10-06 13:20

"Brian" <3487394.328743@smarte.dk> wrote in

> Hva.. er du fuldstændig blæst i bolden ??
> Ka du ikke bare holde disse syge udbrud for dig selv...

Det ville være rart, hvis DU OGSÅ kunne. Men nej, du poster hele galskaben
en ekstra gang, måske til benefice for alle os der har BW i filteret.

Er du fuldstændig blæst i bolden???

GB

Fra : Brian

Dato : 01-10-06 18:41

Det må jeg åbenbart være.
Men i det midste har jeg det langt bedre nu efter jeg kom af med min galde..

/Brian

Fra : GB

Dato : 03-10-06 16:38

> Men i det midste har jeg det langt bedre nu efter jeg kom af med min
> galde..

Nøjes med galden, og klip resten væk.

GB

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 01-10-06 14:49

> Hvert bootlegger værtshus opreklamerede sin mix og berømt blev en
> "FDR-martini" der foruden lidt vermuth overdøvede giftsmagen med klæbrig,
> sur OLIVEN-LAGE, -

Skal olivenlage mixes i drinken?

> Selv ren alkohol og dyr vodka har giftsmag - og jeg er germanofil og
> drypper lidt Underberg i, (hvilket jeg dog især bruger i varmekaffe, der
> har stået et par dage så den skal peppes op)

Hm daggammel kaffe med mavebitter i. Det lyder ikke så godt.

Hvad skal det nu sige?

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-06 15:52

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>
> Skal olivenlage mixes i drinken?
I små mængder - det har ret gennemtrængende smag og hvis dårlig gin så
overdøver det - better the devil you know, than the one you dont know
Nordmænd der bliver blinde af træspritholdig vodka bedrager sig måske
også med den slags smagskamouflage - det sker stadig for alkoholikere
med hjemmebrændt og bums-status
Det var i den fattige mellemkrigstid, nu er god vermouth vinder over
den spareløsning - so dog ikke var mere skod end at præsidentens navn
knyttedes til den
Jeg synes ikke meget om vermuth men det sælges og haves i 2-4 typer i
Nørrebros Aldi, FAka og Netto, og drikkes vist sjældent ren som
konkurrenten for fattige alkoholikere, kirsebærvin., så jeg gætter at
det dryppes i skodgin og skodvodka

> Hm daggammel kaffe med mavebitter i. Det lyder ikke så godt.

Min barndoms Madam Blå havde Richs kaffeerstatning,og sådan skodkaffe
taber ikke ved genopvarmning.
Når så rigtig kaffe blev overkommelig i pris i 60erne og man havde
bryhgget rigeligt til veninderne så genopvarmede man de næste dage og
først på trediedagen og hvis kogning er smagen problematisk.
Jeg er nærig og især TRAVL og genopvarmer kaffe i elkedelen og det
manglende pift af ren bønnearoma erstattes fint af et par dråber
Fernet Branka eller Underberg

> Hvad skal det nu sige?

Lidt drilleri til Kim Larsen der ser slikonkel i mig

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 01-10-06 16:10

> [...]
> Nørrebros Aldi, FAka og Netto, og drikkes vist sjældent ren som
> konkurrenten for fattige alkoholikere, kirsebærvin., så jeg gætter at det

Altid har 3 slags vermouth. Dry, rosso og hvid der går fra det tøre til det
søde. Jeg er mest til dry som et godt at mixe i f.eks. sodavand og bidrager
med et bittert twist. Kan også drikkes ren f.eks. med is i.

> [...]
> Jeg er nærig og især TRAVL og genopvarmer kaffe i elkedelen og det
> manglende pift af ren bønnearoma erstattes fint af et par dråber Fernet

Rigtig kaffe der står og koger for længe på f.eks. varmepladen bliver bitter
og dårlig i smagen. Friskbrygget kaffe er bedst. Friskbrygget kaffe på
friskmalede bønner endnu bedre. Friskbrygget kaffe på nyristede og
friskmalede bønner er optimalt, men det gider vist ingen. Måske ved festlige
lejligheder. Jeg maler gerne en lille potion bønner et par gange om ugen. Så
har jeg til et par dage og opbevares i tætlukket beholder smages minimal
forskel. Kaffe er billig i dag, også selv hvis man tænker på kaffeplukkernes
ve og vel og køber max havalar. Ingen grund til at fornedre sig selv med
opvarmet, bitter kaffe.

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-10-06 03:20

> [...]
> og dårlig i smagen. Friskbrygget kaffe er bedst. Friskbrygget kaffe på
> friskmalede bønner endnu bedre. Friskbrygget kaffe på nyristede og

Det er så sandt som det er sagt...

>men det gider vist ingen.

Nej, heller ikke jeg. Men heldigvis findes der entusiastiske kaffepushere,
der gider det for mig, så man kan købe nyristede, nymalede bønner et par
gange om ugen og tilfredsstille sin trang til god kaffe. Det koster ca. en
halvtredser for 250 g, dvs. ca. 1 kr og 40 øre pr. kop - og det betaler jeg
altså gerne...

> [...]
>tænker på kaffeplukkernes ve og vel og køber max havalar. Ingen grund til
>at fornedre sig selv med opvarmet, bitter kaffe.

Livet er for kort til middelmådig kaffe...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bo Warming

Dato : 02-10-06 07:20

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message
> bitter
Har man tid, laver man kaffen friskt, aromatisk, perfekt.
Har man TRAVLT, så slæber man de halve kopper tilbage til køkkenet og
hælder sjatterne ned i hurtigkogeren og suppen har stadig opkvikkende
effekt - og en sjat god spirituose kan kompensere for at frisk-aroma
er fordampet.
Alt er en balance - stive regler er pjat
Men bitterstoffer fx pga lang tids kogning kræver udsmidning, men er
aldrig optrådt i mit sjusk - det var i Madam Blås tiod

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 02-10-06 14:00

> [...]

> Men bitterstoffer fx pga lang tids kogning kræver udsmidning, men er
> aldrig optrådt i mit sjusk - det var i Madam Blås tiod

Hvor lang tid bruger du på at sætte en kande kaffe over? 1,5 min? 2 min? 2,5
min? Jeg kunne godt tænke mig at se dit dagsprogram, hvis du ikke kan
afsætte 5 min til at lave 2 kander kaffe i løbet af en hel dag.

> Alt er en balance - stive regler er pjat

Det er ikke et spørgsmål om regler. Det er også klamt at spise lort og så
smager det endda også dårligt.

Fra : TT

Dato : 02-10-06 14:46

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afsætte 5 min til at lave 2 kander kaffe i løbet af en hel dag.

> Det er ikke et spørgsmål om regler. Det er også klamt at spise lort og så

Hmm. ja det er jeg enig i dig med, men der er garanteret nogle der ikke er -
prøv google.

-TT Nescafe virker