Retter med mørk øl?
Fra : PP

Dato : 28-09-06 22:06

Jeg har en masse mørke øl, Havskum, Molings mm.

De smager afskyeligt

Er der ikke noget mad jeg kan hælde dem i hvor de passer i?

Altså I maden, ikke TIL maden

Fra : Emilsen

Dato : 28-09-06 22:18

Følgende er skrevet af PP:
> Jeg har en masse mørke øl, Havskum, Molings mm.

> Er der ikke noget mad jeg kan hælde dem i hvor de passer i?
> Altså I maden, ikke TIL maden

Jeg har ikke umiddelbart noget brugbart forslag; men prøv:
<http://www.google.dk/search?q=%22opskrifter+med+%C3%B8l%22&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official>
Det er en Googlen efter "opskrifter med øl"

Meld gerne tilbage hvis du finder noget lækkert.

m.v.h. Emil

Fra : mcloud

Dato : 28-09-06 22:18

Hej PP.
Her er min absolut favorit gryde med øl.

Glæd dig til duften

3 spsk. olivenolie eller anden olie
1 kg. skært oksekød ,skåret i 8 skiver
4 små løg , skåret i tynde skiver
3 spsk . hvedemel
1 spsk. koncentreret tomatpure
1 liter mørkt øl
1 krydderbuket af krydderurter (persille, timian,porrer og laurbærblad )
3 enebær
1 spsk. Mørk farin
1 1/4 liter. god oksefond eller bouilon.
peber og evt .salt

Forvarm ovnen til 180 grader.Olien opvarmes i en stor tykbundet gryde (
der kan tåle at komme i ovnen ).
Brun kødstykkerne heri. Kødet tages op efter hånden og løgene sauteres i
gryden.
Derefter kommes melet i og steger med ved kraftig varme i ca 2 minutter rør
hele tiden,tilsæt derefter tomatpureen og
lad det stege med i ca 2 minutter.Øllet hældes nu i sammen med
enebær,krydderbuketten og den brune farin.
Herefter tilsættes oksefonden og kødet,det hele bringes i kog . Lad retten
simre i ca 5 minutter og skum forsigtigt.
Smag retten til med salt og peber. Læg låg på og stil det hel i ovnen i ca
1 time og 45 minutter på 180 grader.
Når tiden er gået prøves om kødet er mørt med en skarp kniv eller skal
retten have mere tid i ovnen.
Kødet lægges i et serveringsfad med låg og saucen koges ind i en gryde .
Skum igen.
Saucen kan evt. jævnes , hæld sovsen over kødet og server. Server en
lækker Kartoffel-rodfrugtmos til og god øl og evt. snaps

mvh mcloud

Fra : PP

Dato : 28-09-06 23:06

"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message
> Hej PP.
> Her er min absolut favorit gryde med øl.
>
> Glæd dig til duften

Det lyder sq lækkert!

Det må snart afprøves!

Takker

Fra : PP

Dato : 28-09-06 23:08

"PP" <pp@pp.pp> wrote in message

> "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message

Hvad mon den hedder?

Mclouds Favoritgryde med Øl?

Fra : Emilsen

Dato : 28-09-06 23:27

Den 28-09-2006, skrev mcloud:

> Her er min absolut favorit gryde med øl.
> Glæd dig til duften

> Server en lækker Kartoffel-rodfrugtmos til

Din opskrift skal afprøves, da den ser interessant ud.
Ang. øl, så har Føtex i denne uge tilbud på div. kraftige øl.

Ang. mosen, har jeg eksperimenteret mig frem til en kraftigt
smagende mos, som jeg kalder 'Brændt kartoffelmos'. Den er ikke
så slem som navnet antyder. Men jeg fornemmer at den vil passe
til din opskrift, rent smagsmæssigt.

Det er sengetid nu, og jeg kan tidligst vende tilbage søndag den
1. okt., aften, med nærmere info/opskrift. Glæd dig, eller frygt
det værste.

m.v.h. Emil

Fra : xxx

Dato : 01-10-06 11:53

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3 enebær
> 1 spsk. Mørk farin
> 1 1/4 liter. god oksefond eller bouilon.

Mums, jeg lavede den igår aftes, og den var rigtig lækker -- fandt for i
øvrigt præcis samme opskrift på en opskrifthjemmeside (håber ikke de har
copyright ).
Jeg modificerede den lidt ved at tilsætte et par skiver hanegal øko bacon
(kan fåes i irma eller iso, og smager fantastisk, helt helt anderledes end
normal bacon). Derudover røg der nogle gulerødder i og et par svampe.
Ølvalget blev 1 limfjordsporter + en 1 carls special. Kogte det hele i en
gryde i 1½time. Smagte fantastisk....

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-06 23:23

"PP" <pp@pp.pp> skrev i en meddelelse
> Jeg har en masse mørke øl, Havskum, Molings mm.
>
> De smager afskyeligt
>
> Er der ikke noget mad jeg kan hælde dem i hvor de passer i?
>
> Altså I maden, ikke TIL maden

Desværre er opskriften blevet væk for mig, men jeg husker at den kaldtes
bryggergryde.

Efter hukommelsen er det lige dele oksekød i store tern, kartofler i store
tern og løg i både. Hældes i en gryde med en stor håndfuld timian (helt
bogstaveligt). Der hældes en sjat god kraftig bullion ved og en mørk øl, og
så koges det hele en god times tid. Kan jævnes en smule efter behag, men
osse koges lidt ind.

Den er rigtig god til at varme sig på en kold efterårsdag.

Det fremgår tydeligt at jeg ikke går så meget op i mængder, det skal ikke
være så ens hver gang

mvh Ebbe

Fra : ASKF

Dato : 29-09-06 06:41

PP ytrede sig i <451c3925$0$75041$14726298@news.sunsite.dk> med dette:

>Jeg har en masse mørke øl, Havskum, Molings mm.
>
>De smager afskyeligt

Der bliver vi ikke enige ;-P

>Er der ikke noget mad jeg kan hælde dem i hvor de passer i?
>
>Altså I maden, ikke TIL maden

Du kan faktisk bruge øl i de fleste gryderetter. Hvis du kan forestille
dig at variere gryderetten ved at tilsætte lidt røget bacon, kan du være
helt sikker på at den også vil gøre sig godt med porter og stouts.

Du kan også bruge øllen til at marinere kød.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-09-06 08:50

"PP" <pp@pp.pp> skrev i en meddelelse
> Jeg har en masse mørke øl, Havskum, Molings mm.
>
> De smager afskyeligt
>
> Er der ikke noget mad jeg kan hælde dem i hvor de passer i?

- du kan bruge det som marinade til svinemørrebrad evt. sammen med enebær og
honning. Eller marinade til vildsvinemørrebrad eller andet vildt. Marinaden
(øllet) kan de derefter hælde ved dine ovnkartofler.

ras