Opskrift på rugbrød med surdej
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 26-09-06 16:37

Hej!

Jeg søger en god opskrift på saftigt rugbrød med surdej - gerne med
forskellige kerner.

Har prøvet nogle forskellige, men synes, at brødet bliver meget hurtig tørt.

Er der ikke nogen, der har en supergod opskrift?

Mvh.
Lisa

Fra : Anders

Dato : 26-09-06 21:27

Hej Lisa,

Sjovt nok har jeg netop nedskrevet opskriften til mit eget surbrød som er
uovertruffent :
R U G B R Ø D :

Ingredienser : (Alt økologisk / biodynamisk.naturligvis!)

Surdej

2 kg. Rugmel

500 g. Knækkede Rugkerner

800 g. Hele Rugkerner

250 g. Hørfrø

500 g. Solsikkekerner

200 g. Hakkede Mandler

100 g. Grahamsmel (gavner hævningsprocessen, men kan dog undlades)

100 g. Sesamfrø

2,2 l. Koldt vand (22 dl.)

0,8 l. Kogende Vand (8 dl.)

3 - 4 spsk. Bygmaltsirup

3 spsk. Salt

2 Æg

Fremgangsmåde :

Indledende forberedelser :

Sæt ca. 300 gr. Af de hele Rugkerner I blød I kogende vand 1 time eller 2
før der startes.

(det vand der ikke bliver opsuget hældes fra inden kernerne skal i dejen)

Rist alle solsikkekerner og de hakkede mandler på en pande (med en lille
klat smør)

Dette kan med fordel gøres et stykke tid før man begynder så de ristede
kerner ikke er for varme når de skal i dejen. Rist kernerne indtil de er
gyldenbrune.

Husk at røre/vende hele tiden så de ikke bliver brændte.

Selve Dejen :

Bland Salt, Koldt Vand og Surdej. Benyt evt. et piskeris.

Tilsæt Maltsirup.

Hæld det kogende vand i lidt efter lidt under grundig omrøring.

- Dette er meget vigtigt eftersom surdejen vil blive "slået ihjel" af det
kogende vand hvis man ikke er forsigtig.

Det kogende vand skal i over flere omgange og der SKAL røres/piskes
samtidig!

Tilsæt 1,5 kg Rugmel og rør/pisk alle klumper ud.

Tilsæt alle resterende kerner og mel (inkl. Ristet Solsikke og Mandler.)

Ælt dejen grundigt og lad den stå i 20 minutter. Gentag dette 2 gange.

Hviletiden imellem æltningen gør at hævningen bliver bedre (forstærket
glutennet).

- Hvis man ikke har tid kan denne fremgangsmåde dog undlades og der æltes
uden hviletid.

Tag fra til ny surdej. Ca. 1½ dl. Hæld lidt salt på toppen for at undgå
mugdannelse.

Skal opbevares i køleskab.

Smør 3 forme (á ca. 3 liter) med olivenolie. Ikke jernforme da disse vil
blive angrebet af den sure dej.

Fordel dejen i de 3 forme.

Prik mange og dybe huller i dejen.

Dæk formene med plastikfilm eller lign.

- Ikke alt for stramt da der skal være plads til hævningen som er på 2 - 2½
cm.

Sæt til hævning et lunt sted i 24 timer.

Pisk 2 æg og pensl dejen. Overhæld derefter med sesamfrø i passende mængde.

Ovenstående pensling m. sesamfrø kan naturligvis undlades alt efter smag og
behag.

Brødene bages ½ time ved 100 grader.

Derefter bages de 2 timer ved 200 grader.

Dæk brødene med et viskestykke og lad dem køle af. De er meget bløde og
porøse i de første 24 timer efter bagningen og kan være svære at skære i.

Med mindre at man har en kæmpe familie, eller spiser enorme mængder af brød,
kan 2 af brødene med fordel fryses ned efter de er kølet af.

Vigtigt :

Når man tager et brød op fra fryseren kan eller skal det, efter normal
optøning, varmes i ovnen igen.

Denne metode vil gøre brødet som nybagt igen og kan på det kraftigste
anbefales!

Der er en verden til forskel i smag og konsistens hvis man gør dette!

Bag det ca. 20 min. Ved 100 grader og derefter yderligere 20 min. Ved 200
grader.

Velbekomme!

Fra : lene

Dato : 26-09-06 21:56

Jeg har en rigtig god en. Den ligger på min hjemmeside
www.lene.cyberstore.dk den hedder bare nemt rugbrød, for det er lige hvad
den er, og så smager det pragtfuldt