jeres bedste æble kage
Fra : Kim Schulz

Dato : 25-09-06 17:28

hejsa,
Simpelt spørgsmål.
Hvad er opskriften på den bedste æblekage (definer selv) i har fået?

Min far elsker alle kager med æble, og da han skal fejres snart, så
tænkte jeg at jeg hellere måtte servere den ultimative æblekage.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Emilsen

Dato : 25-09-06 18:02

Kim Schulz udtrykte præcist:

> Simpelt spørgsmål.
> Hvad er opskriften på den bedste æblekage (definer selv) i har
> fået?

Der findes mange gode opskrifter. Lidt inspiration til en
vinderkage:
<http://www.camillaplum.dk/C.artikler/Aeblekage.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Bellis

Dato : 25-09-06 19:54

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Mørdej:
175 gram mel
125 gram smør
2 spsk sukker
4 spsk koldt vand
pak dejen ind i et stykke bagepapir, og læg den køligt et par timer.

Fyld:
100 gram groftrevet marcipan
3 store groft revne syrlige æbler, jeg bruger sure madæbler fra haven.
80 gram sukker
100 gram smør
2 æg.
_______

Rul dej ud mellem to stykker bagepair (gem lidt til strimler til at lægge
ovenpå)
Put det i en tærteform/springform.
Riv marcipanen groft og fordel det i tærteformen.
Rør smør, sukker og æggeblommer i en skål med rørekrogene fra elmixeren.
Pisk hviderne stive og vend dem i smørret sammen med æblerne.
Kom blandingen i tærteformen ovenpå marcipanen og glat det ud.
Rul resten af dejen i små strimler og læg dem ovenpå fyldet.
Bages ca. ½ time ved 200 grader.
Serveres med flødeskum eller creme fraiche.

/Bellis

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 22:45

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message

> Hvad er opskriften på den bedste æblekage (definer selv) i har fået?

Lagkagebund (den tykke, "hjemmebagte"), gtoft knuste makroner, sprut på,
revet æble i tykt lag, flødeskum oven på, pyntes med ribsgele. Let, hurtigt,
velsmagende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-06 00:20

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
hejsa,
Simpelt spørgsmål.
Hvad er opskriften på den bedste æblekage (definer selv) i har fået?

Pr. person:
3 - 5 makroner lægges i et dessertglas
1 spsk sherry eller portvin hældes på
---
1 æble (gerne James Grieve, Philippa, Ingrid Marie, Gråsten - og allerbedst
Cox orange) rives groft og blandes med
1 - 2 tern grofthakket mørk chokolade
5 - 10 groft hakkede hasselnødder
3 - 4 cm banan i tynde skiver
1 spsk af samme vin som blev hældt over makronerne
---
lægges over makronerne
---
Dækkes af et passende lag flødeskum
---

Hilsen Inger

Fra : lhs

Dato : 26-09-06 16:14

Hej

prøv evt. min datters variation over en skibskok´s nemme æblekage uden alt
det fine, en håndfuld ævler skæres i skiver (8-10) efter størrelse, lægges i
et dybt/smurt ovnfast fad, drysses med lige mængde af mel og sukker eks. 2-3
dl af hver og øverst dækkes med et tyndt lag smør, skåret evt. med osthøvl.
Så i ovnen ved 200 g. en god times tid. Spises med en god vaninljeis, creme
frais eller bare sådan...

Lars HS

Fra : Keysersoce

Dato : 27-09-06 09:50

Hej Kim

Hvis du på din vej igennem æblekagerne eller hos din far støder på
en opskrift der hedder Dothes æblekage så leder jeg desperat efter
denne det er noget med en springform med hul i midten og æbler lagt i
lag med dej over. Vi brugte den i mit barndoms hjem men opskriften er
gået tabt.

Fra : Keysersoce

Dato : 27-09-06 09:51

Hej Kim

Hvis du på din vej igennem æblekagerne eller hos din far støder på
en opskrift der hedder Dorthes æblekage så leder jeg desperat efter

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-09-06 17:37

On 27 Sep 2006 01:49:44 -0700
"Keysersoce" <henrik.engel@gmail.com> wrote:

> [...]
> denne det er noget med en springform med hul i midten og æbler lagt i
> lag med dej over. Vi brugte den i mit barndoms hjem men opskriften er

Jeg skal se hvad jeg kan gøre. Ved at mine forældre efterhånden har et
par hundrede opskrifter på kager med æbler og pærer så det kunne jo ske
jeg kunne finde noget der lignede.