rodfrugter - inspiration
Fra : Helle Hansen

Dato : 22-09-06 07:44

Hej,

Jeg har googlet efter nogle lækre opskrifter med rodfrugter, men synes ikke
rigtig jeg kan finde noget brugbart. Så nu prøver jeg her. Retten skal helst
være afprøvet, så et link er for "lidt".
Jeg har på lager: pastinak, jordskok og gulerødder.
Hvad er jeres favorit rodfrugt-ret ?

Pft,
Helle

Fra : Lone Hjorth Rannerie~

Dato : 22-09-06 09:32

Hej Helle.
Her kan jeg svare helt tydeligt...

En mos...

Det lyder måske kedeligt, men er det bestemt ikke.

Kog rodfrugterne du allerede har sammen med lidt kartofler, lidt løg og søde
kartofler(de er vigtige, men du behøver ikke så mange).

Mos alle "rødderne", tilsæt smør og fløde efter behag - smag til med salt,
peber og en anelse muskat, kun en anelse, idet de søde kartofler gør mosen
sød.

Put den tilsmagte mos i et ovnfast, dæk af med revet ost, ikke for meget,
blot til at give en lille "skorpe" - sæt i ovn indtil overfladen er let
gylden brun. Retten kan serveres til meget forskelligt, den kan tilberedes i
forvejen(vent da med at sætte den i ovnen) og den kan endda laves i
portionsanretninger...

Håber du vil afprøve den...

KH Lone

Fra : Helle Hansen

Dato : 22-09-06 11:42

"Lone Hjorth Ranneries" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gylden brun. Retten kan serveres til meget forskelligt, den kan tilberedes
> i forvejen(vent da med at sætte den i ovnen) og den kan endda laves i

Hej Lone.

Tak for forslaget.
Det bliver afprøvet ved lejlighed, da jeg desværre ikke har nogen søde
kartofler (de var udsolgt).

Hilsen
Helle

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-09-06 10:01

"Helle Hansen" <nogen@microsoft.com> on fredag 22. september 2006 at 8:44
+0100 wrote:

> [...]
>helst
>være afprøvet, så et link er for "lidt".
>Jeg har på lager: pastinak, jordskok og gulerødder.

Uhh, der er mange.

En sikker favorit her i huset er bagte rodfrugter:
Tag nogle pastinakker, persilerod, selleri, små skalotteløg, gulerødder og
rå rødbede. Skær det i grove tern, smid det i en plasticpose sammmen med
lidt oile(rapsolie er godt)lidt fint hakket chilli, timian salt og peber.
Ryst posen grundigt og hæld indholdet i et ildfast fad. Ind i ovnen i ca.
35-40 minutter ved 300 grader. Passer som tilbehør til eksemeplvis
oksesteg og lignende kraftig mad. (Plasticposen betyder at du får fordelt
olien grundigt, samtidig med at du sparer på olien - prøv bare at se hvor
meget du kan fedte ind med en spiseskefuld)

**

Rigtig mange rodfrugter er desuden gode i en bagt mos, sammen med
kartofler:

Selleri, pastinak og persillorod koges sammen med kartofler. Moses med et
æg eller to, røres sammen med salt og lidt timian. I et ildfast fad i ca.
25-30 minutter.

**
Jordskokker der bare lige er skivede og får en hurtig tur på en hed pande
med lidt olie er fremragende. smid evt. en håndfuld pinjekerne ved de
sidste par sekunder. Løfter virkelig en masse retter med lyst kød.

***

Den store klassiske provence-ret:

Rigelige mængder rodfrugter:
Kartofler, små løg, gulerødder, selleri, pastinak, persillerod og et par
porrer.
1 kg oksehaler
1 kg oksebov
Boven skæres i store tern.

Kødet brunes i gryden, rodfrugterne tilsættes og det hele vendes rundt
nogle gange. Smid gerne et par glas rødvin ved.
Låg på gryden. Ind i en varm ovn (140 grader) og lad retten stå i små fire
timer. Skum fedtet af og server med grove flutes eller tilsvarende og et
glas god kold øl eller en kraftig rødvin.
Man kan også skeje ud og smide retten i ovnen otte timer før den skal
spises - da skal ovntemperaturen være på 90 grader.

**

Rodfrugte fritter af pastinak og rødbede
- fremgangsmåde giver sig selv.

**
Gratinerede rodfrugter:
Pastinak, selleri, skalotteløg og gulerod skæres ikke for små stykker,
forkoges i ca. 15 minutter i så lidt vand som muligt.
Rør kogevandet op med en hvidløgsost, smag til med salt og peber, hæld
ostesovsen over rodfrugterne og bag i ovnen i ca. 30 minutter.

**

Blot nogle få eksempler - eksperimenter bare, rodfrugter er billige og
skulle der være en kokser i mellem overlever man alligevel.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Helle Hansen

Dato : 22-09-06 11:43

> Uhh, der er mange.

Snip, en masse opskrifter..

Tak for de mange forslag, de er printet ud.

I dag tror jeg dog at jeg forsøger mig med en jordskok-suppe.

Hilsen
Helle

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-09-06 16:33

On Fri, 22 Sep 2006 08:44:02 +0200
"Helle Hansen" <nogen@microsoft.com> wrote:

> [...]
> Retten skal helst være afprøvet, så et link er for "lidt".
> Jeg har på lager: pastinak, jordskok og gulerødder.

Plejer at hakke dem i mindre stykker og så vende dem i en blanding af
hvidvinseddike og akacie honning. Lidt krydderurter over (typisk
timian, rosmarin eller lignende provence agtige sager), og så i ovnen
til de er møre.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk