grydesæt anbefaling
Fra : Annette Kristensen

Dato : 21-09-06 13:55

vi overvejer at anskaffe os et nyt grydesæt - er der nogle der kan anbefale
et mærke ? vi har haft dårlige erfaringer med glaslåg , der gik i stykker
når man kom til at tabe dem på gulvet.....

mvh.
Annette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-09-06 16:00

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> on torsdag 21. september 2006 at 14:54
+0100 wrote:
> [...]
>et mærke ? vi har haft dårlige erfaringer med glaslåg , der gik i stykker
>når man kom til at tabe dem på gulvet.....

Se det er jo svært at svare på. Der mangler nogle informationer: Pris,
størrelser, antal, anvendelse (skal man tænke i suppegryder os stegegryder.

Men ok, her er lidt fra mit grydeskab:
Diverse Eva Trio-gryder(5 stk) - ret pebrede i pris, fra ca. 300,- og
opefter.
Eva Trio sauter-pande, omkring 500.- plus låg
En gammel Hackmann suppegryde (12-14 liter) 100 kroner på loppemarked (et
rent kup - butiksprisen ligger formentlig omkring de 1000,- kr)
En grønsaggryde med to indsatser, 100 kr.
En Eva Trio suppegryde, der kostede en formue for 8-10 år siden
En no-name støbejernspande, købt for 50 kr
En Gastrolux stegepande(stor) ca. 600 kr.
En non-stick blikpande købt i Frankrig for 5 euro
3 kasseroller, varierende priser, fra 100 for den billigste og 300 for den
dyreste
En fin gammel støbejerns stegegyde. Aner ikke havd den har kostet. Fik den
som ny af mine forældre, da jeg flyttede hjemmefra i 1978 men er sikkert
vanvittig dyr i dag.

Som du ser, er det lidt vanskeligt at give et entydigt svar. Jeg ville nu
aldrig købe et grydesæt. Jeg ville gå på opdagelse og finde prævis de
gryder, potter og pander jeg synes både er pæne og er gode at arbejde med.

Hvis du vil have kvalitet, skal du sikkert regne med at bruge mindst en
tusse til formålet.
Glaslåg er ganske holdbare, i hvert fald dem, der hører til Eva Trio.
Nogle af mine låg er mere end ti år gamle, har taget turen hen over gulvet
flere gange osv.
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erling Hansen

Dato : 21-09-06 17:10

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Glaslåg er ganske holdbare, i hvert fald dem, der hører til Eva Trio.
> Nogle af mine låg er mere end ti år gamle, har taget turen hen over gulvet

Jeg kan kun anbefale loppemarkederne! Størstedelen af de nyere
industrifremstillede gryder, pander og kaseroller er håbløst dårlige. I
brylllupsgave (50 år siden) fik vi en Look pande og en stor Look gryde.
Begge redskaber har nu tjent os fremragende i 50 år, og de kommer i
hvert fald ikke på loppemarked før vi har taget billetten. Men der er
altså andre, som slipper deres kvalitetsgrej, og hvis du skal have noget
der bare ligner, i nyt, skal du have elastik med til at holde sedlerne
sammen.
Der er kun én ulempe: Der er ikke meget status til samtalekøkkenet når
du handler ind på loppemarkederne.
Mvh
Erling

Fra : T.

Dato : 21-09-06 17:46

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefale et mærke ? vi har haft dårlige erfaringer med glaslåg , der gik i
> stykker når man kom til at tabe dem på gulvet.....

Hej Annette

Helt enig med Frank.
Der er kun en ting der duer, og det er EVA Trio gryder og pander.

Hilsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-09-06 17:54

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er kun en ting der duer, og det er EVA Trio gryder og pander.

Hm.
Det er nu ikke min erfaring - efter at have set Eva Trio pander forvandlet
til ubrugelige dimser med runde bunde og afskalning indeni i løbet af ½ - 1
år.
Det skal siges, at de har været udsat for "robust brug" af skiftende
personale på min arbejdsplads.

Mine gryder er Rådvad Royal, købt på tilbud og vel efterhånden 20 år gamle
og upåklagelige.
Og de samme gryder holder uden videre til mosten på min arbejdsplads.

Hilsen Inger

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-09-06 19:27

On Thu, 21 Sep 2006 18:53:33 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Det er nu ikke min erfaring - efter at have set Eva Trio pander forvandlet
>til ubrugelige dimser med runde bunde og afskalning indeni i løbet af ½ - 1
>år.

Det er jo gryder han spørger efter!

Ellers er jeg enig.. Vi har haft en Eva Trio pande og den var netop
rundt i bunden og skallet belægning efter ret kort tids brug. Købte
efter at have søgt lidt en Jamie Oliver pande fra Tefal. Lidt
skeptisk, men flere sagde at den var rigtig god. Og indtil videre har
vi nu haft den i knap et år, og den er faktisk som ny. Det var Eva
Trio'en bestemt ikke.

Til gengæld har vi gryder og sautér pande fra Eva Trio og de er rigtig
gode. Måske dyre, men pæne - gode på induktion og skulle man tabe et
glaslåg så det går i stykker kan de jo købes løst. Vi kan ikke prale
af at have haft dem i 20 år, men 5 år nok - og de er absolut stadig
gode.

** Lars

Fra : T.

Dato : 22-09-06 07:05

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og upåklagelige.
> Og de samme gryder holder uden videre til mosten på min arbejdsplads.

Hej Inger

Hvis din EVA trio pande går i stykker inden for et år, så er der kun en vej,
og det er ned i butikken hvor du har købt den.
Vi har aldrig haft problemer med at få byttet noget af EVA trios produkter.
Vi har nu haft deres produkter i ca. 21år (bryllupsgave)
Det var mest lågene der gik i stykker i starten, håndtaget knækkede af.

Dog er der et af deres produkter som jeg vil fraråde at købe, og det er
deres piskeris, de er under al kritik, går i stykker der hvor
piskeris/håndtag mødes.
Hilsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-09-06 17:54

On Thu, 21 Sep 2006 18:46:18 +0200
"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> Helt enig med Frank.
> Der er kun en ting der duer, og det er EVA Trio gryder og pander.

Bemærk dog at hvis du har induktion, så er deres almindelige serier
elendige og kun deres dyreste serie med mange forskellige lag metal er
noget værd. Til sammenligning så virker en billig køkken-chef gryde fra
føtex bedre end min dyre eva trio gryde (af den almindelige slags).

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Max

Dato : 21-09-06 20:24

Hej Annette

> anbefale et mærke ? vi har haft dårlige erfaringer med glaslåg , der
> gik i stykker når man kom til at tabe dem på gulvet.....

Scanpan sælger til tider gryde/pande sæt i f.eks. Bilka,
de kan anbefales.

Mvh Max

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-09-06 20:46

Annette Kristensen skrev:
> [...]
> et mærke ? vi har haft dårlige erfaringer med glaslåg , der gik i stykker
> når man kom til at tabe dem på gulvet.....

Da jeg i sin tid skulle købe et samlet grydesæt, konfererede jeg med min
far. Han er kok og har lavet en hel del mad efterhånden. For nogle år
siden smed han et helt sæt EVA TRIO gryder ud til fordel for Raadvad
Royal. Hans begrundelse var, at Eva Trios gryder er meget "skarpe" i
bunden ... overgangen mellem side og bund er ret abrupt, i modsætning
til Raadvads der er mere buttede. Det skulle (iflg ham) betyde, at maden
nemmere brænder på i Eva Trios gryder - f.eks. hvis man skal røre i en
gryde med kogende mælk eller lignende, så kan piskeriset ikke nå
ordentlig rundt i bundens kant og derved brænder det på.

Jeg købte selvsagt Raadvads serie. Jeg har nu haft dem i 10 år og de er
stadig som nye. Jeg er godt tilfreds.

Jeg har ikke selv erfaring med Eva Trio .. eneste Eva Trio artefakt her
i huset er en Eva Trio støbejerns grillpande som vi er meget glade for.

Hilsen Jesper

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-09-06 07:22

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> on fredag 22. september 2006 at 8:05 +0100
wrote:
> [...]
>
>Dog er der et af deres produkter som jeg vil fraråde at købe, og det er
>deres piskeris, de er under al kritik, går i stykker der hvor

Pudsigt - det svarer til de eneste problemer jeg har haft. Piskerisene dur
ganske enkelt ikke.
Jeg havde et fladt låg hvor håndtaget brækkede af - det var vel 5-6 år
gammelt. Jeg tog med i forrretningen og brokkede mig på en venlig og pæn
måde. Låget blev skiftet uden videre.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-09-06 07:11

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> on torsdag 21. september
2006 at 21:46 +0100 wrote:
> [...]
>
>Jeg har ikke selv erfaring med Eva Trio .. eneste Eva Trio artefakt her
>i huset er en Eva Trio støbejerns grillpande som vi er meget glade for.

Hehe - Raadvads gryder kender jeg, min bror har dem, som gode
kvalitetsgryder. Jeg har Eva Trio fordi jeg fik nogle foræret i sin tid.
Jeg kunne godt lide dem og købte selv til. Jeg har ingen problemer med
daglig brug. Men som du kan se af listen olver kogegrej, er min "samling"
en ret blandet landhandel - og jeg er yderst tilfreds.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-09-06 07:07

Kim Schulz <kim@schulz.dk> on torsdag 21. september 2006 at 18:54 +0100
wrote:
> [...]
>noget værd. Til sammenligning så virker en billig køkken-chef gryde fra
>føtex bedre end min dyre eva trio gryde (af den almindelige slags).

Ret væsentlig pointe - jeg tænkte bare ikke lige over det, da jeg selv har
gas, og der fungerer alting som bekendt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 22-09-06 10:45

> [...]
> gryde med kogende mælk eller lignende, så kan piskeriset ikke nå
> ordentlig rundt i bundens kant og derved brænder det på.

Det er korrekt - de alm Eva-Trio gryder har næsten en 90 graders
vinkel i overgangen mellem bund og side, og det betyder, at gryden kan
brænde på her, hvis man ikke kan komme til med en slev eller lign.

Det har dog aldrig været et problem for mig, jeg varmer så tilpas op,
at gryderne ikke brænder på. Hvis man insisterer på at bruge meget
høj varme, og ikke justerer varmen, når gryden er kommet i kog kan
det dog give problemer. Efter min opfattelse er det dog ikke et
spørgsmål om, at gryden er forkert konstrueret, men om at man bruger
for høj temperatur, hvis man er nødt til konstant at røre i maden
for at undgå, at den brænder på.

Min ældste Eva Trio gryde er vel 18 år gammel, det er en stålgryde
uden slip-let belægning og med kromskinnende yderside. Ser man bort
fra de ridser, jeg engang i min dumhed gav den med en rengøringssvamp,
ser den ud som ny ind- og udvendigt.

I øvrigt laver Eva-Trio en serie stålgryder, som hedder Multi, hvor
overgangen mellem bund og side er mere afrundet. En af mine venner har
de gryder, og er overmåde tilfreds med dem. Og ja, jeg stoler på hans
evner i et køkken

--
padre

Fra : Kent

Dato : 24-09-06 22:12

> [...]
> anbefale et mærke ? vi har haft dårlige erfaringer med glaslåg , der gik i
> stykker når man kom til at tabe dem på gulvet.....

Jeg kan varmt anbefale Gastrolux.

http://www.gastrolux.dk/

Efter min mening får du ikke noget, der er bedre. De har slip-let-belægning,
og vel og mærke RIGTIG slip-let, hvor du virkelig helt kan
undgå at bruge fedtstof. Samtidigt er belægningen meget modstandsdygtig,
modsat visse andre mærker, men du bør dog helst bruge træ-tøj. Kan
sagtens tåle vaskemaskine.

Jeg har fx haft en Gastrolux-pande i 10 år nu, og den er stadig som
ny - og den er ellers blevet brugt flittigt.

Varmefordelingen er helt fantastisk i en Gastrolux, og håndtaget
kan tåle op til 260 grader, så du kan sagtens smide den i ovnen.

Såvidt jeg ved forhandles Gastrolux ikke i egentlige forretninger i
Danmark, men der er mange "private" sælgere rundt omkring. Du kan
dog bestille produkterne på Gastrolux's hjemmeside.

Kent.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-09-06 08:27

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> on søndag 24. september 2006 at 23:11 +0100
wrote:
> [...]
>Danmark, men der er mange "private" sælgere rundt omkring. Du kan
>dog bestille produkterne på Gastrolux's hjemmeside.

Jeg er stort set enig i ovenstående. Jeg har Gastrolux og har indtil
videre været utroligt glad for at bruge dem.
Men det ser ud til at min pande, der vel er omkring 6-8 år gammel er ved
at miste sin slip-let evne. det er jeg lidt undrende overfor, da den altid
er blevet behandlet helt efter foreskrifterne. Jeg overvejer nu om jeg
skal give den en af de virkeligt barske behandlinger: I en sort sæk, smurt
ind i brun sæbe og med en solid slat salmiakspiritus og 6-9 dage ophold i
sækken.
Men kender du eller andre til problemet og evt. en mindre radikal metode?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kent

Dato : 25-09-06 09:34

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sækken.
> Men kender du eller andre til problemet og evt. en mindre radikal metode?

Ja, jeg kender den metode, som sælgere af Gastrolux selv anbefaler. Lige
til orientering har jeg INTET at gøre med Gastrolux - jeg ved hvor
hurtigt man kan blive beskyldt for at reklamere .

Efter nogen tid mister panden/gryden sin slip-let-virkning, idet diverse
rester fra fedt og madvarer gradvist vil lægge en mørk overflade
på slip-let-belægningen. Det kan du imidlertid let fjerne.

Fyld panden 1/3 op med vand, hvorefter du kommer lidt
maskin-opvaskemiddel i. Nu skal blandingen koge 10 min.. Hvis
der stadig sidder lidt mørkt tilbage i panden bagefter, så gentag
behandlingen. Når panden er ren, skyllet og aftørret, skal du komme
en anelse (!!) madolie på et stykke køkkenrulle, hvorefter du lige
kører det rundt i panden. Men husk du ikke må tørre med olie for
hver gang, du har brugt panden! Det ved du sikkert godt . Så
kommer den mørke belægning nemlig meget hurtigere igen.

Efter 5-6 års intensiv brug mistede min Gastrolux-pande også
lidt af sin slip-let-virkning, men efter ovenstående behandling
blev den fin igen.

Håber det virker for dig også.

Kent.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-09-06 11:08

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> on mandag 25. september 2006 at 10:34 +0100
wrote:
>Håber det virker for dig også.

Mange tak - det prøver jeg.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kent

Dato : 25-09-06 19:15

> Mange tak - det prøver jeg.

Meld lige tilbage, når du har prøvet det .

Kent.