Hvad kan man (ikke må) bruge regnvand til ~
Fra : Crane

Dato : 25-06-01 09:29

Er der nogen der ved om regnvand indeholder nogen skadelige stoffer ? (Hvad
mener man egentlig med syre regn ?)

Jeg overvejer at installere regnvands anlæg til tøjvask og toilet, men har
også overvejet at lade husets varmvandsledning køre på regnvand.

(læste fornylig om familie med vandforbrug på 4 m3 vand årligt pga de brugte
regnvand)

Fordelen skulle jo udover besparelsen være at rørene ikke kalker til.
I øvrigt er det kanon lækkert at bade i blødt vand.

Er der nogen i gruppen som kender til undersøgelser af regnvand eller lign.
eller måske har andre kommentarer /erfaringer.

Mvh Jens

Fra : Finn

Dato : 25-06-01 16:22

"Crane" <jh@thrane.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
lign.
> eller måske har andre kommentarer /erfaringer.

Min tidligere chef vaskede bil med regnvand og slap for at tørre
den af pga. der ingen kalk er i. Hans kone vaskede hans hvide
skjorter i regnvand. Man skal selvfølgelig lige filtrere vandet for
gråspurve og tagrende snavs.

Finn

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-06-01 19:02

Crane wrote:

> [...]
>
> Jeg overvejer at installere regnvands anlæg til tøjvask og toilet, men har
> også overvejet at lade husets varmvandsledning køre på regnvand.

Er der ikke nogle mulige problemer, f.eks:
fugleklatter + regn + sidste skylning af viskestykker?

Det samme problem er der vel for det varme vand, selvom 60 grader nok
vil gøre kål på en del af bakterierne.

En ting er sikkert: man sparer en del i vandafgift til staten, men
hvordan med kloak-afledningsafgiften? Den beregnes normalt udfra den
mængde (vandværks-) vand, der bruges. Skal man betale kloak-afgift af
det "genbrugsvand" man afleder? Rensningsanlæget skal jo yde det samme
ligegyldigt om et toiletskyl er med vandværksvand eller regnvand.

--Johan

Fra : Michael - DK

Dato : 26-06-01 07:18

Ja, man skal betale afledningsafgift til staten. Statskassen har sin klamme
hånd på alt - også selvom man er miljøvenlig!!!

Michael

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B377C82.3F65F1D1@cpk.auc.dk...

Fra : Crane

Dato : 26-06-01 08:19

Som situationen er nu, afleder jeg 230 M3 vandværksvand, + alt regnvand
fra taget (lad os sige 200 M3) dvs samlet udledning før etablering af
regnvandsanlæg = 430 M3

Lad os sige besparelsen er på 130 M3 årligt, dvs. jeg udleder efter
etablering kun =300 M3, men jeg skal stadig betale vandaflednings afgift af
besparelsen...hmm -- Ja det er virkelig motiverende, men det de ikke ved
har de nok ikke ondt af...

Jens

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 29-06-01 17:12

Crane wrote:

> [...]
> besparelsen...hmm -- Ja det er virkelig motiverende, men det de ikke ved

Jamen du betaler ikke kloakafgift pr m3 for det regnvand du udleder, men
kun for husspildevandet. Dvs. at hvis du genbruger 130 m3 bliver dit
forbrug af vandværksvand kun 100 m3. Og svjv beregnes
spildevandsafgiften altid efter hvad der står på vandmåleren (af
vandværksvand). Det betyder også at man betaler kloakafgift af det vand
man bruger i haven. Det er ikke særlig logisk, men skyldes jo at det er
langt lettere at måle mængden af vandværksvand end at måle spildevandet.

--Johan

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 29-06-01 14:08

On Mon, 25 Jun 2001 20:01:38 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

> [...]
>det "genbrugsvand" man afleder? Rensningsanlæget skal jo yde det samme
>ligegyldigt om et toiletskyl er med vandværksvand eller regnvand.

Du må ikke blande tingene sammen! Een ting er, hvad regnvand egner
sig til, hvad man kan gøre for miljøet osv. Noget helt andet er
skatteopkrævning, fordelingspolitik og den slags.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 29-06-01 17:13

Christian Zoega Jessen wrote:

> Du må ikke blande tingene sammen! Een ting er, hvad regnvand egner
> sig til, hvad man kan gøre for miljøet osv. Noget helt andet er
> skatteopkrævning, fordelingspolitik og den slags.

Enig. Hvis der skulle være logik i vandafgiften, var det jo kun
københavnere som skulle betale Det er vist det eneste sted i
Danmark, hvor der ikke er rigeligt med grundvand.
Men vi skal jo være solidariske med københavnerne, sååh...
Og om skatten betales via vandforbrug eller som indkomstskat kan heller
ikke hidse mig op. (undskyld nu er vi vist ovre i politik:)

Men mange steder vil afgiftsbesparelsen være den egentlige motivation
for at genbruge regnvand. Og så selvfølgelig hvis man ser en fordel i
at bruge regnvand til vinduesvask og havevanding.

Jeg undrede mig bare over om (og hvordan) man beregner kloakafgift af
det regnvand der bruges i husholdningen.

--Johan

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 29-06-01 23:53

On Fri, 29 Jun 2001 18:12:32 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

> [...]
>Men vi skal jo være solidariske med københavnerne, sååh...
>Og om skatten betales via vandforbrug eller som indkomstskat kan heller

Det kan godt hidse mig op, at man blander tingene sammen og stikker
folk blår i øjnene. Og det er, hvad man gør, når man opkræver penge i
miljøets navn og bagefter bruger dem på andre ting.

>(undskyld nu er vi vist ovre i politik:)

Ja, og det burde vel ikke være i dette forum, så lad os stoppe her.
Jeg bliver alt for ophidset, når jeg tænker på Auken og hans løgne.

>Jeg undrede mig bare over om (og hvordan) man beregner kloakafgift af
>det regnvand der bruges i husholdningen.

Det gør man heller ikke - endnu. Men hvem ved? En dag skal der måske
bruges penge til et eller andet prestigeprojekt, og så bliver Auken
pludselig bekymret over det uretfærdige i, at kapitalister med eget
hus ikke betaler aftgift af den regn, der falder i deres haver.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-06-01 13:49

Crane> Er der nogen der ved om regnvand indeholder nogen skadelige stoffer ? (Hvad
Crane> mener man egentlig med syre regn ?)

Crane> Jeg overvejer at installere regnvands anlæg til tøjvask og toilet, men har
Crane> også overvejet at lade husets varmvandsledning køre på regnvand.

Du henter det formodentlig fra taget. Så kan taget jo være et problem.
Asbest, tjære o.lign.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>