Æble vin/cider?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-09-06 13:56

Jeg er i fuld gang med at lave æblegrød til vinteren, men af alle de små
æbler der er imellem (det er en god blanding af alle mulige sorter) vil jeg
gerne lave noget vin eller cider. Er der nogen af jer der har en god
opskrift?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-09-06 14:25

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg
> gerne lave noget vin eller cider. Er der nogen af jer der har en god

Tag på biblioteket og lån en bog om vin fremstilling for at få
fremgangsmåden.

En opskrift kunne være

18-20 kg æbler
4-5 kg sukker.
Vingær,
Gæringssalte (nogle bruger ikke dette)
Enzymer (nogle bruger ikke dette)
Lidt citronsyre eller saften af nogle citroner, (hvis æblerne er modne)

Du skal også bruge minimum 2 balloner, gærrør, hævert, tragt, soda til
ballonrens.

Gæring kan forgå i babybadekar, som massegæring, og efter 4-5 dage presses
mosten gennem et klæde og hælde på ballon, eller du kan presse saften i en
mostpresser, eller du kan købe en saftkoger (jeg bruger det sidste).

Du kan også checke et indlæg i gruppen fra den 7.9.2006 om vin på druer, der
er nogle gode links mm.

Bjarne K.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-09-06 16:19

Bjarne K. wrote:

> "Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message
>
> Tag på biblioteket og lån en bog om vin fremstilling for at få
> fremgangsmåden.

Jeg fandt to i den lokale genbrugsbiks. Vin til husbehov af Lisbeth Miller
og Hjemmefremstilling af vin af Kjeld Erlandsen. Men de havde ingen
vinballoner og det var det jeg egentlig kom efter.

> [...]
> Enzymer (nogle bruger ikke dette)
> Lidt citronsyre eller saften af nogle citroner, (hvis æblerne er modne)

Passer meget godt med de opskrifter der er i bøgerne. Bortset fra at
sukkermængden er mindre (500g for 25 liter), hvis det skal blive cider,
hvilket jeg er mest tændt på.

Kan cideren fryses? Uden pastuerisering og med en 5 - 6 % alkohol kan den
nok ikke holde særlig længe.

> Du skal også bruge minimum 2 balloner, gærrør, hævert, tragt, soda til
> ballonrens.

Jeg kan måske skaffe nogle 25 liters plastdunke der har været brugt til
destilleret vand. Hvis jeg laver et gærrør til dem, kan de så bruges
istedet for vinballoner?

> Gæring kan forgå i babybadekar, som massegæring, og efter 4-5 dage presses
> mosten gennem et klæde og hælde på ballon, eller du kan presse saften i en
> mostpresser, eller du kan købe en saftkoger (jeg bruger det sidste).

Der er en del nedfaldsæbler imellem, så jeg vil nok også låne mig frem til
en saftkoger.

> Du kan også checke et indlæg i gruppen fra den 7.9.2006 om vin på druer,
> der er nogle gode links mm.

God tråd. Mange tak.

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-09-06 11:10

> [...]
> og Hjemmefremstilling af vin af Kjeld Erlandsen. Men de havde ingen
> vinballoner og det var det jeg egentlig kom efter.

Det er også den bog (Vin til husbehov) jeg bruger mest.

> Jeg kan måske skaffe nogle 25 liters plastdunke der har været brugt til
> destilleret vand. Hvis jeg laver et gærrør til dem, kan de så bruges
> istedet for vinballoner?

Hvis du kan få gummihætten til at slutte tæt eller lave et "tæt" hul i
låget, skulle der ikke være noget problem i at bruge en alm plastik dunk.
(Der må ikke komme falsk luft ind, så resikere du at lave eddike istedet for
cider/vin)

> Der er en del nedfaldsæbler imellem, så jeg vil nok også låne mig frem til
> en saftkoger.

God ide. De er nu ikke så dyre fra ny, hvis man kan finde dem. Købte min i
Super Best for 229,- og den er alle pengene værd.

Bjarne K.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-09-06 18:15

Bjarne K. wrote:

> Hvis du kan få gummihætten til at slutte tæt eller lave et "tæt" hul i
> låget, skulle der ikke være noget problem i at bruge en alm plastik dunk.

Det kan ordnes med noget akvariesilicone.

> (Der må ikke komme falsk luft ind, så resikere du at lave eddike istedet
> for cider/vin)

Præcis. Og jeg vil gerne undgå at svovle det, hvis jeg kan.

> God ide. De er nu ikke så dyre fra ny, hvis man kan finde dem. Købte min i
> Super Best for 229,- og den er alle pengene værd.

Det lyder ikke så galt. Er vant til at lave frugtsaft på den gammeldags
måde, men nu vil jeg næsten have min egen.