Madam Blå
Fra : Thomas Widmann

Dato : 12-09-06 08:06

Hej gruppe!

Er der nogen her, der véd, hvordan Madam Blå oprindeligt blev anvendt?
Brugte man den sammen med et filter, eller blandede man vand og malet
kaffe i den (som i en stempelkande)?

Pft,

Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-09-06 08:18

Thomas Widmann <twid@bibulus.org> writes:

> Er der nogen her, der véd, hvordan Madam Blå oprindeligt blev anvendt?
> Brugte man den sammen med et filter, eller blandede man vand og malet
> kaffe i den (som i en stempelkande)?

I en Madam Blå sidder/sad der øverst under låget et filter af stof,
som man syede på. På den måde kunne man tage det af og vaske.

http://www.husfeen.dk/varer/Dsc04002.jpg

På billedet her, er det den del mellem de grønne kanter.

http://www.khnshop.dk/images/kaffe-m-snor-copy.jpg

Og sådan ser det ud.

Mvh Trine, som også glæder sig til J-50.

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Thomas Widmann

Dato : 12-09-06 18:22

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> [...]
>
> http://www.husfeen.dk/varer/Dsc04002.jpg
>
> På billedet her, er det den del mellem de grønne kanter.

OK, tak for det fyldige svar!

> Og sådan ser det ud.
>
> Mvh Trine, som også glæder sig til J-50.

Jahhhh!

/Thomas

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-09-06 15:37

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Er der nogen her, der véd, hvordan Madam Blå oprindeligt blev anvendt?
> Brugte man den sammen med et filter, eller blandede man vand og malet
> kaffe i den (som i en stempelkande)?

Skægt spørgsmål når man er vokset op med Madam Blå. Det får én til at føle
sig gammel
Som Trine siger var der en filterpose af stof.

Steen (født 1959 )

Fra : Max

Dato : 12-09-06 15:46

Hej Steen

> Som Trine siger var der en filterpose af stof.

Hvis du føler dig gammel, så lad være med at sige "var",
de findes og bliver såmændt stadigvæk brugt mange
steder, og lur mig om ikke de kan risikere at få en
renæsance i de kommende år.

Mvh Max (som er ældre :))

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-09-06 16:29

Max skrev i 4506c76c$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:

> Hvis du føler dig gammel, så lad være med at sige "var",
> de findes og bliver såmændt stadigvæk brugt mange
> steder, og lur mig om ikke de kan risikere at få en
> renæsance i de kommende år.

Ja, folk er mærkelige!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 13-09-06 07:55

Hej Jan

> Ja, folk er mærkelige!

Ja, det er vi :)

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-09-06 20:47

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> de findes og bliver såmændt stadigvæk brugt mange
> steder, og lur mig om ikke de kan risikere at få en

Denne tråd vækker varme minder om min farmor, når hun stod og 'tragtede'
en nylavet kandefuld 'madam blå' mens duften af frisklavet kaffe bredte
sig i hele lejligheden. (ca. 1950)
Mvh
Erling (som også er ældre)

Fra : Max

Dato : 13-09-06 20:55

Hej Erling

> Denne tråd vækker varme minder om min farmor, når hun stod og
> 'tragtede' en nylavet kandefuld 'madam blå' mens duften af frisklavet
> kaffe bredte sig i hele lejligheden. (ca. 1950)

Et af mine minder er farmor der lavede kaffe på primusen i
kolonihavehuset.

Min datter laver også kaffe på den måde i kolonihaven nu om dage :)

Mvh Max

Fra : Ole Stigaard

Dato : 14-09-06 20:35

Wed, 13 Sep 2006 21:46:38 +0200, Erling Hansen <email@domain.com> skrev:

> Denne tråd vækker varme minder om min farmor, når hun stod og 'tragtede'
> en nylavet kandefuld 'madam blå' mens duften af frisklavet kaffe bredte
> sig i hele lejligheden. (ca. 1950)

Jeg havde den skønne oplevelse at stå med min mor (60+) og en ældre dame
(80+) og 1) riste bønner i en gammel kafferister på brændekomfuret og 2)
brygge kaffen i Mdm Blå.
Det var ret morsomt, for ingen af de damer havde regnet med at vi ville få
en god kop kaffe ud af anstrengelserne, og første ristning gik da også
galt pga. for høj varme. Men anden ristning bliv rigtig god, mild og rund
og passede perfekt til den lange trækketid på Mdm. Blå

Ole

Fra : Max

Dato : 14-09-06 20:41

Hej Ole

> dame (80+) og 1) riste bønner i en gammel kafferister på
> brændekomfuret og 2) brygge kaffen i Mdm Blå.

Kafferisteren var det så den type der er lavet som en
gryde, man brugte den også til cikorie ?

Mvh Max

Fra : Ole Stigaard

Dato : 14-09-06 20:47

Thu, 14 Sep 2006 21:41:25 +0200, Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
skrev:

> Hej Ole

> Kafferisteren var det så den type der er lavet som en
> gryde, man brugte den også til cikorie ?
>
> Mvh Max

jeps, med en 'bønneomrører' monteret i kedlen og et låg i den ene side af
toppen.
Det var på en lille hjemstavnsgård ved Lemvig, Gjellergaard. Resten af de
grønne bønner står der endnu, hvis nogen kan overtale en af pensionisterne
der passer på stedet til at gøre forsøget igen

Den lugtede i øvrigt lidt af fugtigt korn da den varmede op, så jeg har
den mistænkt for ikke at have været brugt siden man ristede rug for at
strække bønnerne lidt.

Ole

Fra : Max

Dato : 14-09-06 21:00

Hej Ole

> Den lugtede i øvrigt lidt af fugtigt korn da den varmede op, så jeg
> har den mistænkt for ikke at have været brugt siden man ristede rug
> for at strække bønnerne lidt.

Ok, min mormor brugte sådan en i min barndom, hun sværgede
på at hun ikke brændte rug og cikorie for at strække kaffen, men
fordi det smagte bedre når det var blandet. En mening der jo
også var udbredt blandt brugere af Richs og Danmark.

Mvh Max