/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
2-taktsoliekvalitet.
Fra : Peter Olesen


Dato : 06-11-06 20:28

Hej i NG.

Har netop været ved en forhandler med naboens søn for at købe en ltr.
blandingsolie, af mærket AGIP. Den kostede 170 kroner.

Naboknægten kører på en kymho der går de her 90 + km/timen.

Knallerten har 2 gange haft motorskade, og begge gange er den repareret ved
en kymho-forhandler.
Det er selvsamme forhandler der siger han skal køre på det her
fuldsyntetiske olie, og endda køre på en federe blanding end de 2 %. Han
kører på forhandlerens anvisning 3,5%.

Er det noget om snakken, at man skal køre på den dyre olie ?

Min kædesav kører på en 2 % blanding med en ganske alm olie fra "tanken", og
den kører tit på fulde omdrejninger uden at den har taget skade.

Tager forhandleren røveren på nabosønnen, eller er jeg for gammeldags med
mine 39 år på bagen ?

- Da jeg var ung og kørte på yamaha 4 gear dengang i 80érne og endda køre
med 12,5, havde jeg ikke nogen problemer med at stemplet sætter sig ( kørte
på 3 % )

- Yamahaen holder iøvrigt nyrenoveret i garagen, og er ikke til salg..

Peter.



 
 
mfn (09-11-2006)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 09-11-06 11:28

Jeg tror det er kvaliteten på knallerten der stinker.

Havde også en og for hver 5000 km skulle motoren renoveres, selv med god
(dyr) olie.

Den jeg har nu (honda) kører på noget billigt lort der hørte med til han
havde vist brugt det i noget landbrug for maaaange år siden, men den kører
100% fino på det. og har aldrig haft motorproblemer.



Sace (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Sace


Dato : 12-11-06 18:40

Nu ved jeg ikke hvor meget han kører, men vil gætte på at det er
knallertens kvalitet der er skyld i værkstedsbesøgende.

Men kan du præcisere hvordan den er kommet til at køre så stærkt?
For hvis det er et 47 cylinderkit, er min erfaring også at man skal
give lidt ekstra.

Meeen AGIP olien lyder også noget over priced. Jeg kører selv med
castrol R2 racingbike, men nu er min Rieju RS2 også oppe omkring 13k
rpm inden der skiftes gear.
Tror castrol tts ville være fint til hans, og det koster kun 100kr/L
;)

Peter Olesen skrev:
> Hej i NG.
>
> Har netop været ved en forhandler med naboens søn for at købe en ltr.
> blandingsolie, af mærket AGIP. Den kostede 170 kroner.
>
> Naboknægten kører på en kymho der går de her 90 + km/timen.
>
> Knallerten har 2 gange haft motorskade, og begge gange er den repareret ved
> en kymho-forhandler.
> Det er selvsamme forhandler der siger han skal køre på det her
> fuldsyntetiske olie, og endda køre på en federe blanding end de 2 %. Han
> kører på forhandlerens anvisning 3,5%.
>
> Er det noget om snakken, at man skal køre på den dyre olie ?
>
> Min kædesav kører på en 2 % blanding med en ganske alm olie fra "tanken", og
> den kører tit på fulde omdrejninger uden at den har taget skade.
>
> Tager forhandleren røveren på nabosønnen, eller er jeg for gammeldags med
> mine 39 år på bagen ?
>
> - Da jeg var ung og kørte på yamaha 4 gear dengang i 80érne og endda køre
> med 12,5, havde jeg ikke nogen problemer med at stemplet sætter sig ( kørte
> på 3 % )
>
> - Yamahaen holder iøvrigt nyrenoveret i garagen, og er ikke til salg..
>
> Peter.


GK (12-11-2006)
Kommentar
Fra : GK


Dato : 12-11-06 23:30

hej --
det er ikke nogen skade til at køre på noget ordenligt olie og især hvis den
er tunet .. så skal den have en god olie der macher de omdrejninger og
temperatur motoren kommer op på .. det kan godt være lidt af en videnskab at
forklare .. så det springer jeg lige over ..--Men resten må skyldes
kvaliteten på knallerten .. og de holder alså ikke til så meget når de er
tunet som når de køre som orginal og her mener jeg som fabrikken hade tænkt
sig .. før dansk lov kvalte dem med propper og skiver alle vegne
mvh gk

"Peter Olesen" <haurumFJERNDETTE@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:_0M3h.76$W_6.66@news.get2net.dk...
> Hej i NG.
>
> Har netop været ved en forhandler med naboens søn for at købe en ltr.
> blandingsolie, af mærket AGIP. Den kostede 170 kroner.
>
> Naboknægten kører på en kymho der går de her 90 + km/timen.
>
> Knallerten har 2 gange haft motorskade, og begge gange er den repareret
ved
> en kymho-forhandler.
> Det er selvsamme forhandler der siger han skal køre på det her
> fuldsyntetiske olie, og endda køre på en federe blanding end de 2 %. Han
> kører på forhandlerens anvisning 3,5%.
>
> Er det noget om snakken, at man skal køre på den dyre olie ?
>
> Min kædesav kører på en 2 % blanding med en ganske alm olie fra "tanken",
og
> den kører tit på fulde omdrejninger uden at den har taget skade.
>
> Tager forhandleren røveren på nabosønnen, eller er jeg for gammeldags med
> mine 39 år på bagen ?
>
> - Da jeg var ung og kørte på yamaha 4 gear dengang i 80érne og endda køre
> med 12,5, havde jeg ikke nogen problemer med at stemplet sætter sig (
kørte
> på 3 % )
>
> - Yamahaen holder iøvrigt nyrenoveret i garagen, og er ikke til salg..
>
> Peter.
>
>



Hekto (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-11-06 15:06

GK wrote on 12-11-2006 :
> hej --
> det er ikke nogen skade til at køre på noget ordenligt olie og især hvis den
> er tunet .. så skal den have en god olie der macher de omdrejninger og
> temperatur motoren kommer op på .. det kan godt være lidt af en videnskab at
> forklare .. så det springer jeg lige over ..--Men resten må skyldes
> kvaliteten på knallerten .. og de holder alså ikke til så meget når de er
> tunet som når de køre som orginal og her mener jeg som fabrikken hade tænkt
> sig .. før dansk lov kvalte dem med propper og skiver alle vegne
> mvh gk

Og hvad er ordentlig olie???

Det fleste 2T-olier fra 30 Kr/l og opefter
opfylder kravene - API/ISO. Så deres smøreevne er
god nok. Oliers kvalitet har intet med prisen at
gøre, kun med forhandlerens grådighed.

Det stof der tilsættes for at gøre dem røgfri,
hæmmer desværre smørevirkningen, så man skal ikke
lægge vægt på at de er røgfri.

Det virgtigste,der ud over, er
forbrændingstemperaturen. Den skal passe til
udstødningstemperaturen. Er den for lav går det
galt, er den for høj sviner olien. Passer den,
efterlader den et forholdsvis tørt brunligt
'pulver'.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



GK (13-11-2006)
Kommentar
Fra : GK


Dato : 13-11-06 21:21


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.6b897d6bf302c5b1.41842@urxgb.qxROT-13...
> GK wrote on 12-11-2006 :
> > hej --
> > det er ikke nogen skade til at køre på noget ordenligt olie og især hvis
den
> > er tunet .. så skal den have en god olie der macher de omdrejninger og
> > temperatur motoren kommer op på .. det kan godt være lidt af en
videnskab at
> > forklare .. så det springer jeg lige over ..--Men resten må skyldes
> > kvaliteten på knallerten .. og de holder alså ikke til så meget når de
er
> > tunet som når de køre som orginal og her mener jeg som fabrikken hade
tænkt
> > sig .. før dansk lov kvalte dem med propper og skiver alle vegne
> > mvh gk
>
> Og hvad er ordentlig olie???


> Det fleste 2T-olier fra 30 Kr/l og opefter
> opfylder kravene - API/ISO. Så deres smøreevne er
> god nok. Oliers kvalitet har intet med prisen at
> gøre, kun med forhandlerens grådighed.
>
> Det stof der tilsættes for at gøre dem røgfri,
> hæmmer desværre smørevirkningen, så man skal ikke
> lægge vægt på at de er røgfri.
>
> Det virgtigste,der ud over, er
> forbrændingstemperaturen. Den skal passe til
> udstødningstemperaturen. Er den for lav går det
> galt, er den for høj sviner olien. Passer den,
> efterlader den et forholdsvis tørt brunligt
> 'pulver'.
>

hvad god olie er . det er efter min mening en fuld eller halv syntetisk
olie og så kommer det med temp og omdrejninger jo ind i billedet .. og som
du jo selv siger skal det jo passe til motorens belastning
/temp/omdrejninger for at virke optimalt og prisen
kikker jeg ikke så meget på men prøver at finde en olie som passer til den
... nu det med hvor meget olie den så skal have er jo også
noget man kan tilpasse ... da ´jeg kørte motorcross blev der testet en
denicol olie på en honda 250 cc den var nede og køre på
1, 5 % og kørte fint på den dosis .. og den smurte som den skulle .. Det
er ikke noget man skal forsøge på sin scooter
med mindre man er instillet på at det kan gå galt .. det var en forhandler
der lavede den test .Men det siger lidt om at hvis motor og olie passer
godt sammen kan man godt få tingene til at spille

mvh gk



Hekto (14-11-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-11-06 10:13

GK pretended :
> hvad god olie er . det er efter min mening en fuld eller halv syntetisk

Min RD350'er havde gået 59.000 på alm. 'Rød
Rygende Castrol' på det samme cylindersæt og
stempler. Så god olie behøver overhovedet ikke at
være syntetisk. Syntetisk olie øger dog
smøreevnen; men det nytter jo ikke meget når man
ødelægger den igen ved at gøre den røgfri.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



GK (14-11-2006)
Kommentar
Fra : GK


Dato : 14-11-06 19:48


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.72647d6b8210c2f2.41842@urxgb.qxROT-13...
> GK pretended :
> > hvad god olie er . det er efter min mening en fuld eller halv
syntetisk
>
> Min RD350'er havde gået 59.000 på alm. 'Rød
> Rygende Castrol' på det samme cylindersæt og
> stempler. Så god olie behøver overhovedet ikke at
> være syntetisk. Syntetisk olie øger dog
> smøreevnen; men det nytter jo ikke meget når man
> ødelægger den igen ved at gøre den røgfri.
>
det kan der jo være noget om .. man må jo forholde sig til hvad der er på
market og så vælge ud fra det

mvh gk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste