Hus have ... og kælder!
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-11-06 09:57

Vi skal have lavet lidt om i kælderen. Der hvor køkkenet er, skal der laves
badeværelse. Så vidt jeg kan se skal der graves et rør ned i gulvet fra der
hvor toilettet er til der hvor faldstammen er. Det er en snirklet vej rundt
i kælderen, men man kan vel skyde genvej under murene?

Er det hårdt fysisk arbejde, eller findes der en lille smart maskine?

--
Per, Esbjerg

Fra : Kåre

Dato : 23-11-06 10:26

> [...]
> vej rundt i kælderen, men man kan vel skyde genvej under murene?
>
> Er det hårdt fysisk arbejde, eller findes der en lille smart maskine?

Ja.
Spade.

Har du fundet faldstammen?
Er det PVC eller beton?
Hvor langt er den gravet ned. Hvor langt er der fra toilet til faldstamme.
osv osv.
Skal du have isoleret gulvet i kælderen ved samme lejlighed?

Du skal jo have gravet et 110mm PVC rør ned fra toilet til faldstamme. Det
rør skal godt ned under beton? -gulvet. Dvs du skal have hakket dit beton
gulv op. Lej en ordentlig stor mejselhammer. Har prøvet noget lignende med
en borehammer...den gik ikke.
Med mejselhammeren kan du brække det gulv op der skal til for at kunne grave
ud til PVC røret.
Omkring faldstammen skal du jo så grave endnu længere ned for at kunne komme
til at lave noget fordelegren af en slags.
Du kan bare banke hul i soklen der hvor røret skal passere en mur. Du skal
ikke begynde at føre røret snørklet rundt. Bare eet langt lige rør.

Men jo, det er hårdt arbejde.
Jeg er selv ved at grave ud til nyt badeværelse, og hver gang jeg tror jeg
er færdig med at grave, så beder kloakmesteren mig om at grave endnu mere
væk.
Bare håb på at det er til at grave i under gulvet.

mvh
Kåre

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 10:39

> Ja.
> Spade.

Og er der ikke meget plads så spade.folde - Og når de bliver rigtig lidt
plads så en brækker man skaftet af og graver videre ...

> [...]
> gulv op. Lej en ordentlig stor mejselhammer. Har prøvet noget lignende med

Eller får det skudt ind udefra.

Forrige ejere havde støbt nyt gulv med gulvarme omkring 1998. Så da jeg
skulle til at lave førstesal var jeg lidt låst mhs placering af afløb... Jeg
endte med at fjerne en skorsten og stille faldstamme der. Efter at have
boret/hakket mig ignnem soklen på skorstenen gravede jeg videre ned med
spade-folde så jeg endte med et ~1meter dybt hul på 50x50cm. Udenfor gravde
jeg soklen fri og havde danboring til at "skyde" et rør ind til hullet -
Heldigt at de ramte for alle min installatione var lige ved siden af hullet

/A

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-11-06 10:44

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> [...]
> gravde jeg soklen fri og havde danboring til at "skyde" et rør ind til
> hullet - Heldigt at de ramte for alle min installatione var lige ved siden

Af nysgerrighed, hvad koster det at få skudt rør ind på den måde? Har en
fornemmelse af at jeg på et tidspunkt skal have skiftet nogle ret
utilgængelige rør...

Keller

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 10:55

> Af nysgerrighed, hvad koster det at få skudt rør ind på den måde? Har en
> fornemmelse af at jeg på et tidspunkt skal have skiftet nogle ret
> utilgængelige rør...

Mener at det var 5kkr (Men det har nok været plus moms). Med i prisen var en
mand der kom ud og borede hul i soklen. Dernæst kom de så med det store
udstyr på en sættevogn. Det er noget af et monstrum på bælter, så regn lige
med at skulle anlægge have igen når de har været der Jeg kan ikke
huske hvilken de havde med herude, men der er billeder på
http://www.danboring.dk/?

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 10:56

> Mener at det var 5kkr (Men det har nok været plus moms).

Der var omkring 5meter fra soklen til faldstammen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-06 14:03

Anders Majland wrote:

> Der var omkring 5meter fra soklen til faldstammen

Altså, de skød et hul på 5 meters længde.

Kan man skyde et hul under kældergulvet? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 14:40

> Altså, de skød et hul på 5 meters længde.

Ja - Der skal bare graves lidt udenfor (men der har du vel plads til en
rendegraver så det ikke er skovl.manuel Indendørs laver du så bare et
passende "lille" hul i gulvet og de kan styre temmeligt præcist ... Men tag
en snak med danboring eller et af de andre firmaer der laver sådan noget.
Jeg synes pengene var givet rigtig godt ud i forhold til så meget af det
andet jeg har brugt penge på... Jeg havde så også gravet den gamle
kloakledning fri så kloakmesteren bare skulle forbinde enderne af danborings
rør. Tror at det var 1200kr eller deromkring til ham incl hans tegning til
kommunen (Blå kugleben på ternet papir - og så et par kopier
kloakarbejdet har været "småpenge" i forhold til vvs'er og vinysvejser ...
Men det er også blevet rigtigt godt. Samlet har badeværelset kostet tæt på
50kkr

Mhs til fald på en afløbsledning kan jeg ikke huske det - men det er ikke
ret meget. Har du ikke mulighed for det kan man også få toiletter med
indbygget kværn og pumpe.... Det var vi også ude i overvejelser om inden vi
kom på at fjerne skorstenen....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-06 14:06

Kåre wrote:

> Har du fundet faldstammen?
> Er det PVC eller beton?

Det der er over jorden er pvc.

> Hvor langt er den gravet ned. Hvor langt er der fra toilet til
> faldstamme. osv osv.

Direkte linje - 5-7 meter, vel.
> Skal du have isoleret gulvet i kælderen ved samme lejlighed?

Nahh :)

> Du skal jo have gravet et 110mm PVC rør ned fra toilet til
> faldstamme. Det rør skal godt ned under beton? -gulvet. Dvs du skal
> have hakket dit beton gulv op. Lej en ordentlig stor mejselhammer.

Hvor langt skal den ned og skal den gå "nedad" henimod faldstammen - eller
er vandret ok? Hvor meget fald skal der på?

--
Per, Esbjerg