Nyt kældergulv
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 16-11-06 14:36

Hej,

   jeg vil lægge et nyt gulv i min kælder. Kældergulvet er ujævn beton.
Lyder dette fornuftigt?:

- fugtspærre (0.15cm plastik) mod betongulv,
- lægter udlagt med 60 cm mellemrum, fastgøres ikke i gulv
- rockwool imellem lægter,
- 22mm spånplade ovenpå, fastbores til lægterne så man får et
'svømmende' gulv,
- gulvtæppe på.

Mvh. & på forhånd tak,

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-06 16:45

Morten Nørgaard wrote:
> [...]
> - rockwool imellem lægter,
> - 22mm spånplade ovenpå, fastbores til lægterne så man får et

Du skal huske at dampspærren, skal beskytte mod indefrakommende fugt
altså skal du have dampspærren på oversiden af dit rockwool

--
Med venlig hilsen,

David

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-06 21:14

"Morten Nørgaard" <mnoYOUKNOWTHEDRILL@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - rockwool imellem lægter,
> - 22mm spånplade ovenpå, fastbores til lægterne så man får et 'svømmende'

Du må ikke udlægge isolering direkte på dit betongulv....

En løsning jeg har lavet et par steder, er at lægge grus ud. Rette det pænt
op, og lægge Styrolit oven på gruset. Ovenpå Styrolitten lægger du
dampspærre og derefter gulvspån med fer og not. Fuldlimet i alle samlinger.
Oven på denne, kan du lægge et svømmende klikgulv. Løsningen er godkendt. Du
skal blot huske at få den rigtige densitet Styrolit (og det er normalt ikke
lagervare).

Dampspærren skal limes op på væggen bag fodpanelet.

Har du problemer med fugt i dit kældergulv? Så ville jeg være påpasselig med
at kapsle det inde. Lån evt. en fugtmåler, og se om det er tørt.

- Martin

Fra : Jørgen E.

Dato : 19-11-06 20:44

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Du må ikke udlægge isolering direkte på dit betongulv....

Det er der da ikke nødvendigvis noget i vejen for.