Fjernevarme - Høj returtemperatur
Fra : Bart

Dato : 14-11-06 20:06

Hej

Har et problem som jeg håber at der er nogle kvikke hoveder som kan hjælpe
med.

På mit fjernevarmeanlæg har jeg en indgangstemperatur på ca. 80 grader og en
returtemperatur på mellem 50-60, hvilket jo er utrolig dårlig udnyttelse.
Returtemperaturen bør ligge ligge under 30-35 grader.

Har alle radiatorer til at stå på ca. 2 (ud af 5).

Hvordan kan jeg opnå en bedre udnyttelse af varmen og sænke
returtemperaturen?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Is

Dato : 14-11-06 20:30

"Bart" <xxx@xxx.xxx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har alle radiatorer til at stå på ca. 2 (ud af 5).
>
> Hvordan kan jeg opnå en bedre udnyttelse af varmen og sænke

---

Hvad med retur fra vandvarmeren ??

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 14-11-06 20:45

Hej Morten

> Hvordan kan jeg opnå en bedre udnyttelse af varmen og sænke
> returtemperaturen?

Flere radiatore giver lavere gennemstrømning og dermed
lavere returtemperatur.

Men hvordan afregner du med varmeværket, pr. kubikmeter eller
ved hjælp af kaloriemåler

--
Mvh Max

Fra : Bart

Dato : 15-11-06 14:21

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Flere radiatore giver lavere gennemstrømning og dermed
> lavere returtemperatur.
>
> Men hvordan afregner du med varmeværket, pr. kubikmeter eller
> ved hjælp af kaloriemåler

Der afregnes pr. m3

Fra : Max

Dato : 15-11-06 14:30

Hej Bart

> Der afregnes pr. m3

Kedeligt, så er der kun løsninger tilbage som flere eller større
radiatore og shuntventiler tilbage.

Tidligere afregnede vi også i m3, men så blev målerne udskiftet
til kalorie målere. Til fordel for mig og mit lille hus, men til stor
utilfredshed hos naboen som har 3 gange så meget areal.
Men du må møde op til generalforsamlingen og slå et
slag for kaloriemålerne, de sikre en retfærdig afregning
på længere sigt.

Mvh Max

Fra : jones_net

Dato : 15-11-06 09:16

"Bart" <xxx@xxx.xxx> wrote in message
> [...]
>
> Har alle radiatorer til at stå på ca. 2 (ud af 5).
>
> Hvordan kan jeg opnå en bedre udnyttelse af varmen og sænke

Nu har jeg kun leget med fjernvarme i en blok med 60 lejligheder, så måske
er et paracelhus anlæg anderledes...

Men dér havde jeg en ventil/thermostat, som sendte returvandet tilbage i
cirkulation i blokken, hvis temp. var for høj.

Ellers ring til fjernvarmeværket. Jeg fik dem ud og gennemgå systemet ganske
gratis, da jeg overtog ansvaret for det

/J

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 16:14

"Bart" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har alle radiatorer til at stå på ca. 2 (ud af 5).
>
> Hvordan kan jeg opnå en bedre udnyttelse af varmen og sænke

Hvordan er dit anlæg opbygget.
Er der varmeveksler til radiatorsystemet eller føres fjernvarmevandet
direkte gennem radiatorerne?
Er det et ét- eller to-strengsystem?
Har du varmvandsbeholder eller er der gennemstrømningsvandvarmer til det
varme vand?

--
M.v.h. Vagn K. Kjeldsen.

Ved direkte mail - brug:
nyhedsgruppe (ved) oz6vg (punktum) dk

Fra : Bart

Dato : 15-11-06 22:00

"Vagn K. Kjeldsen" wrote in message
> Hvordan er dit anlæg opbygget.
> Er der varmeveksler til radiatorsystemet eller føres fjernvarmevandet
> direkte gennem radiatorerne?

Direkte

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-06 18:32

"Bart" skrev i en meddelelse

> Direkte

OK.

> To-strengsystem

Sørg for at alle radiatorer i opvarmede rum 'trækker' lige meget. Hvis
der er flere radiatorer i samme rum, så skru ca. lige meget op for dem
alle.
Føl/mål temperaturen i bunden af alle radiatorer. Juster
radiator-termostaterne til du har samme temperatur i bunden af alle
radiatorer. Kontroller igen efter ca. et døgn - hvis der er
temperatur-forskelle i bunden af radiatorerne, justeres igen osv.
Hvis returtemperaturen herefter stadig er for høj, skal du montere
større og/eller flere radiatorer i rummene med for høj returtemperatur.

> Gennemstrømningsvandvarmer

Så kan du sikkert ikke undgå at få en høj returvandstemperatur mens
tappes varmt vand.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-11-06 19:04

Bart wrote:
> "Vagn K. Kjeldsen" wrote in message
>
> Direkte

> To-strengsystem

> Gennemstrømningsvandvarmer

Udover at give dine radiatorer et tjek så tag lige et kig på din
varmeveksler til forbrugsvand. Jeg var ude for at termostaten på min gik
i stykker og så brugte den seriøse mængder varmt vand... Efter et skift
af denne kom min afkøling ned på et bedre leje. Hvis du har en nyere
måler så kan du jo se hvad din gennemstrømning i L/time er, denne skal
ikke være særlig høj medmindre der er forbrug af varmt vand. Til info
står den hos mig lige pt. på 19L/time uden varmtvandsforbrug og med ca.
75kvm opvarmet til 20-22 grader (returtemp er pt. på 26 grader, fremløb
på ca. 61, men da det jo er varmt er den lave temp vist pga. manglende
forbrug... normalt ligger den vist over 70)

Hvis varmeveksler er gammel kan der sikkert hentes noget her også enten
ved isolering eller udskiftning. Kontakt evt. dit fjernvarmeselskab for
at høre om de giver vejledning og gode råd. "Mit" selskab (Århus
Kommunale Værker, aakv.dk) giver AFAIK vejledning til borgere, måske gør
"dit" også?

Thomas

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 20-11-06 17:10

> [...]
> returtemperatur på mellem 50-60, hvilket jo er utrolig dårlig udnyttelse.
> Returtemperaturen bør ligge ligge under 30-35 grader.

Hej.

I mit system, efter udløbet af radiatorerne, har jeg sådan en måler dims med
en fjeder og en varmeføler, der simpelthen lukker af for returløbet, hvis
temperaturforskellen bliver for lille. Den sikrer en konstant afkøling ned
til hvad man nu vil have.

Jeg ved ikke om man er gået væk fra disse, men det tror jeg da ikke.

Det hedder en differenstryksventil fra Danfoss. Jeg kan evt. maile et
billede/mere information, hvis du er interesseret.

Mvh
Mads

(fjern .fjernes. fra mailadressen)