Bytte brændeovn
Fra : Basil

Dato : 30-10-06 15:50

Hej.
Jeg er blevet tilbudt en billig brændeovn, af noget nyere dato end den
oldgamle sag som vi har nu.
Skorstenen er på venstre side af nuværende ovn, og der er ca. ½m rør
fra ovnen til skorstenen, med et 90gr. knæk og et vandret rør.
Hvordan sætter jeg den nye til, hvis ikke røret kan sættes ind i præcis
samme højde på den nye ovn?
Findes der alle mulige overgangsstykker eller en form for flexslange,
eller skal der mures til og bores et nyt hul i skorstenen?
Kai

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-10-06 17:52

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Findes der alle mulige overgangsstykker eller en form for flexslange,
> eller skal der mures til og bores et nyt hul i skorstenen?

Spørg skorstensfejeren. Han skal alligevel godkende arbejdet.
Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-06 19:57

Basil skrev:

> Findes der alle mulige overgangsstykker eller en form for flexslange,
> eller skal der mures til og bores et nyt hul i skorstenen?

Prøv at snakke med skorstensfejeren - det er en videnskab hvad man må og
ikke må; vi gav op og renoverede den gamle ovn, da vi ikke kunne beholde fx.
de Ø 150 mm. som vi kører ind i skorstenen med...
Hans

Fra : Basil

Dato : 30-10-06 22:10

Hans Paulin (6310) udtrykte præcist:

> Prøv at snakke med skorstensfejeren - det er en videnskab hvad man må og ikke
> må; vi gav op og renoverede den gamle ovn, da vi ikke kunne beholde fx. de Ø
> 150 mm. som vi kører ind i skorstenen med...

På Morsøs hjemmeside står dette: Montering
Tilslutning af brændeovn til skorsten kræver ikke autorisation, men kan
udføres af gør-det-selv manden. Ønsker du hjælp til monteringen, så
snak med forhandleren. Morsø-ovnen kan monteres til en muret skorsten
eller stålskorsten.

Link: http://www2.morsoe.com/dk/Foer_du_koeber/Opstilling+og+montering/

Kai

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-06 22:26

Basil skrev:

> [...]

> kan udføres af gør-det-selv manden. Ønsker du hjælp til monteringen,
> så snak med forhandleren. Morsø-ovnen kan monteres til en muret

Ja, dét ville vi da osse gerne ha gjort selv - men ekspedienten i
"Pejsecenteret" ringede til vores skorstensfejer, og han sagde at vi ikke
kunne nøjes med de Ø 150 vi har nu hvis vi skiftede ud - og dernæst kom en
frithængende ovn 5(?) cm. for tæt på gulvet hvis vi brugte det nuværende
hul, så så skulle vi til at grave ud under ovnen, og så gad vi sq ikke bøvle
mere med det, men renoverede den gamle ovn i stedet!
Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 03-11-06 15:25

> [...]
> udføres af gør-det-selv manden. Ønsker du hjælp til monteringen, så snak
> med forhandleren. Morsø-ovnen kan monteres til en muret skorsten eller

Nej men skorstensfejeren skal syne og godkende den inden den tages i brug
.... Så er man i tvivl om det man er igang med er helt efter foreskrifterne
er det oplagt at kontakte ham _inden_ man går igang. Ofte kan man også få
lidt gratis rådgivning den vej (eller mene at det er indeholdt i standard
prisen)

Fra : Jan Raarup

Dato : 30-10-06 19:58

Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev:
> [...]

Det bedste er at lave hullet om

Hilsen Jan

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : lars bo

Dato : 30-10-06 22:17

> [...]
> Findes der alle mulige overgangsstykker eller en form for flexslange,
> eller skal der mures til og bores et nyt hul i skorstenen?

Hvis diameter er den samme, og skorstenens hul er over ovnens, bør det ikke
være noget problem for en profesionel ovnleverandør at bygge dig et ovnrør
der kan godkendes.
hilsen
lars bo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-06 22:27

lars bo skrev:

> Hvis diameter er den samme, og skorstenens hul er over ovnens, bør
> det ikke være noget problem for en profesionel ovnleverandør at bygge
> dig et ovnrør der kan godkendes.

Vi fik at vide at vi ikke måtte fortsætte med Ø150 ved en ny ovn.
Hans