Hvorfor høvler man tømmer?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-06 00:22

Førhen var tømmer, lægter, brædder til tagkonstruktioner f.eks,. råt
udsavet. I dag ser man mere og mere høvlet træ. Har det en særlig forklaring
at lave en ekstra, (som jeg ser det) unødvendig proces?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-10-06 08:21

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> Førhen var tømmer, lægter, brædder til tagkonstruktioner f.eks,. råt
> udsavet. I dag ser man mere og mere høvlet træ. Har det en særlig forklaring
> at lave en ekstra, (som jeg ser det) unødvendig proces?

At høvle koster ganske vist, men at have dobbelt lagerplads og dobbelt
lager fordi alt skal lagerføres i både høvlet og uhøvlet er endnu
dyrere. Desuden er det mere komfortabelt at arbejde med høvlet træ.

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-10-06 20:43

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> At høvle koster ganske vist, men at have dobbelt lagerplads og dobbelt
> lager fordi alt skal lagerføres i både høvlet og uhøvlet er endnu
> dyrere. Desuden er det mere komfortabelt at arbejde med høvlet træ.

Samt at træet har en, rimelig, fast dimension. Uhøvlet træ kan svinge en
del i størrelsen.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-10-06 12:58

Ole Jensen wrote:

> Samt at træet har en, rimelig, fast dimension. Uhøvlet træ kan svinge en
> del i størrelsen.

Hvorfor angives størrelsen på høvlet træ så i dets uhøvlede form??
Den med konfortabelt er god :) stakkels små tømrerpus.
Forresten er høvlet træ mindre tilbøjeligt til at knække.

R!

Fra : Jørgen E.

Dato : 31-10-06 17:39

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:45429482$0$12683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Førhen var tømmer, lægter, brædder til tagkonstruktioner f.eks,. råt
> udsavet. I dag ser man mere og mere høvlet træ. Har det en særlig forklaring
> at lave en ekstra, (som jeg ser det) unødvendig proces?

Tømmer i ordets forstand høvles ikke normalt, men kan bestilles.
Du tænker sikkert på træ som regler, spærtræ mm der i sagens
natur er høvlet.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 22:58

On Tue, 31 Oct 2006 17:39:01 +0100, Jørgen E.
<offentlig@post.cybercity.dk> wrote:

>Tømmer i ordets forstand høvles ikke normalt, men kan bestilles.
>Du tænker sikkert på træ som regler, spærtræ mm der i sagens
>natur er høvlet.

Høvlet træ er dog 100 gange nemmere at
behandle med træbeskyttelse og/eller male på osv. kunne det være ideen
i det.?
Jeg vælger klart høvlet træ til alt hvis jeg skulle give det nogen
smørebehandling af nogen art..

ha r selv lavet en halvåpen carport med synlig spær indvændigt,, lagt
gulv på den ene halvdel af loftetagen med gelænder for enden. alt
træværk er malet i svenskrødt.. spær lægter,, alt.
I dette tilfælde er jeg glad for det er høvlet træ.
Det koster til tider lidt mere men
Uhøvlet vil koste det dobbelte i maling, og 3 dobbelte i tid at male
på... Det er sådan lige hvad jeg syntes at have erfaret.

Lars