Roser i krukker - overvintre ??
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-09-06 13:42

Jeg har to roser i krukker i haven.
Den ene er en opstammet rose, den anden er en klatrerose.
Hvordan skal disse overvintre - er det nok bare at stille dem ind i
skuret (som ikke er garanteret frostfrit) eller ??

Gode råd modtages med glæde.

Venlig hilsen
Henriette Døssing

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-06 16:33

On Sun, 24 Sep 2006 14:42:10 +0200, Fischer & Døssing
<tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote:

>Jeg har to roser i krukker i haven.
>Den ene er en opstammet rose, den anden er en klatrerose.
>Hvordan skal disse overvintre - er det nok bare at stille dem ind i
>skuret (som ikke er garanteret frostfrit) eller ??

De behøver ikke stå frostfrit, så skuret er fint nok.
De må ikke tørre for meget ud i vinterens løb, så du skal nok give en
lille smule vand. Især hen i februar-marts bliver det nødvendigt.

Tag dem også gerne ud af skuret igen, inden de får alt for lange nye
skud til foråret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-09-06 18:16

Mads Lie Jensen (mads@gartneriet.dk) skrev :

> [...]
> lille smule vand. Især hen i februar-marts bliver det nødvendigt.
>
> Tag dem også gerne ud af skuret igen, inden de får alt for lange nye

Øh, måske endnu et dumt spørgsmål - men hvorfor skal roserne ud af
skuret inden de får for lange skud?

Venligst
Henriette Døssing

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-06 18:26

On Sun, 24 Sep 2006 19:16:13 +0200, Fischer & Døssing

>Øh, måske endnu et dumt spørgsmål - men hvorfor skal roserne ud af
>skuret inden de får for lange skud?

Hvis skuddene bliver for lange og tynde, inden de kommer ud i fri luft,
så knækker de nemt. Inde i skuret bliver de også nemt for ranglede, især
hvis der ikke er så meget lys (det er der sjældent i et skur).

Så er det bedre at tage planterne ud, også selv om der måske stadig er
risiko for nattefrost.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-09-06 18:44

> [...]

> et skur).
>
> Så er det bedre at tage planterne ud, også selv om der måske stadig er

Tak for hjælpen, Mads.

Venlig hilsen
Henriette Døssing

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-09-06 16:43

Fischer & Døssing skrev:
> Jeg har to roser i krukker i haven.
> Den ene er en opstammet rose, den anden er en klatrerose.
> Hvordan skal disse overvintre - er det nok bare at stille dem ind i
> skuret (som ikke er garanteret frostfrit) eller ??

Jeg har en rose i krukke på altanen. Eftersom jeg ikke kan flytte
krukken med jord og rose, lader jeg den bare stå, hvor den står og
smider noget gran over den. Og det er den tredje vinter, vi går i møde nu.
Hvornår skal den forresten beskæres, den blomstrer taknemmeligt, men den
er blevet lidt lovlig voldsom.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-09-06 17:05

Benedikte Brisson wrote:
> Hvornår skal den forresten beskæres, den
> blomstrer taknemmeligt, men den er blevet lidt lovlig voldsom.
> Venlig hilsen Dikte

En gang i april i en periode uden nattefrost - det har jeg
praktiseret i en del år, og det fungerer fint for mine roser - de
er dog udplantet i haven og ikke i krukker.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard