Landmand som nabo ?
Fra : Is

Dato : 21-09-06 19:57

Hej

Jeg bor udkanten af en landsby, hvilket betyder at min grund støder op til
landbrugsjord mod nord. Det er næsten altid dejligt. Mod nord har jeg også
min entredør, samt et overdækket areal.

Men når der så spredes kunstgødning eller kalk på marken, hvilket bliver
udført af maskinstation, så får jeg et ordentligt lag også. Havde det bare
været min have, var sådan set ligeglad med det, men på mine fliser gør det
mere skade end gavn.

Hvad kan jeg gøre ? (udover at fjerne det)
Og i hvilket omfang kan jeg kræve det det ikke kommer på min grund ?

Erik Isager

Fra : Ann

Dato : 21-09-06 20:53

Is skrev:

> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre ? (udover at fjerne det)
> Og i hvilket omfang kan jeg kræve det det ikke kommer på min grund ?

Hej Erik

Blot et forslag - sæt et helt tæt hegn op i skel således, at
landmanden ikke kommer til at sprede noget ind på din grund .... ved
godt at det er irriterende, men det er næsten umuligt at ramme skellet
som en skarp kant, når der spredes kalk og gødning.
Er der aldrig noget fra din grund som ved en fejl ender hos landmanden
- lidt blade eller lignende?

Hilsen
Ann

Fra : Thomas

Dato : 21-09-06 20:57

Is skrev:

> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre ? (udover at fjerne det)
> Og i hvilket omfang kan jeg kræve det det ikke kommer på min grund ?

Tag en snak med landmanden, specielt kunstgødning kan spredes meget
præcist og der er ingen faglige grunde til ikke at gøre det.

VH

Thomas

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-06 06:59

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> writes:

> Tag en snak med landmanden, specielt kunstgødning kan spredes meget
> præcist og der er ingen faglige grunde til ikke at gøre det.

Man kan ikke sprede særligt præcist til en kant.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : Kåre

Dato : 22-09-06 11:56

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke sprede særligt præcist til en kant.

Er det ikke noget med at landmanden skal holde en hvis afstand til skel?
Jeg bor selv med en mark som nabo. Har aldrig haft problemer, men mener at
have hørt naboerne snakke om at han ikke må så nærmere end ½-1 meter fra
hækken.
Er det sandt?
I så fald er det så heller ikke nødvendigt at sprøjte nærmere til hækken. Og
det bør være muligt at sprøjte med ½-1 meters nøjagtighed. I hvert fald
sådan at det er minimalt der ender på terrassen.
Jeh har personligt aldrig haft problemer.
Bortset fra at han faktisk sår nærmest ind under min hæk. Det er jo egentlig
hans side, men jeg klipper den, og det er satme vanskeligt i 1½ meter højt
korn...

Kåre

Fra : TG

Dato : 22-09-06 09:00

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Man kan ikke sprede særligt præcist til en kant.

Vrøvl - jeg har erfaring som fritidslandbruger, med endog meget gamle
maskiner og ringe erfaring er det muligt at sprede kunstgødning til
skel +/- ½ meter, og det kan maskinstationen helt sikkert også,
medmindre de har så travlt at de bare kører "fuld skrue" hele tiden.
Men det er vel også i landmandens interesse at kunstgødningen
forbliver på hans jord...

/TG

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-06 13:02

"TG" <tg4600@gmail.com> writes:

> [...]
> medmindre de har så travlt at de bare kører "fuld skrue" hele tiden.
> Men det er vel også i landmandens interesse at kunstgødningen

Nu går jeg ikke og sætter etiketter på folk, så jeg vil nøjes med at
fortælle dig at du har misforstået formålet med at sprede
kunstgødning. Det handler ikke om at få spredt noget ud, men derimod
om at få spredt en jævn mængde ud. Og da der skal køres med overlap,
for at få den korrekte dosering ude i yderområdet, giver din påstand
om at køre til kanten ikke ret meget mening i praksis.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-06 16:54

> [...]
> for at få den korrekte dosering ude i yderområdet, giver din påstand
> om at køre til kanten ikke ret meget mening i praksis.

Æhh? Nok skal det spredes jævnt, men er nu ikke ensbetydende med landmanden
er interesseret i at gøde hele nabolaget, nærmere tværtimod, da de maksimale
kvælstofmængder landbruget må bruge i dag i forvejen ligger under det
optimale. Og sjovt nok findes der er en skærm til omtalte
kunstgødningsspredere som netop er beregnet til at hindre, at der spredes
langt udover skel, hvor præcis spredningen sker op mod skel aner jeg dog
ikke. Inde på marken benyttes skærmen ikke, og der spredes med overlap som
du selv skriver.

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 22-09-06 11:34

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre ? (udover at fjerne det)
> Og i hvilket omfang kan jeg kræve det det ikke kommer på min grund ?

Tag en snak med landmanden. Bliv nu gode venner med ham.
De gange jeg har fældet træer, har jeg da fået lov til at brænde affaldet
på min ven landmandens marker. En vinter kom han tilfældigt forbi i sin
rendegraver, mens jeg knoklede med at rydde sne i min indkørsel. Han tog
lige en runde, hilste, og kørte igen.....
Nå ja så har jeg også hjulpen hans traktor op af et mudderhul i hans mark
med min 4x4.

Bevar det gode naboskab. - Køb en billig højtryksrenser og spul dog det
kunstgødning væk. ;)

Hilsen Jens

Fra : Martin Berg

Dato : 22-09-06 12:58

Ja eller tag en kost, det har fliserne godt af, det kan da ikke være mange
gange om året at det er et problem, så time det med at du lige fejer fliser
bagefter. Der er visse ting man må tage med når man har den fornøjelse at bo
op til åben mark. Jeg ville ihvertfald være ked af at være kilet inde mellem
en masse parsel grunde. Så sæt dig istedet og nyd det, og så sving kosten de
par gange om året hvor det er nødvendigt.

Hilsen Martin
"Åben mark mod nord,syd,vest og bondens markvej mod øst."

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-09-06 19:18

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre ? (udover at fjerne det)
> Og i hvilket omfang kan jeg kræve det det ikke kommer på min grund ?

Landmænd har pligt til at fjerne jord og lign. fra offentlig vej efter endt
kørsel på vejen.
Hvis der er påviselige gener på din grund er maskinstationen ansvarlig -
det er måske et forsikringsspørgsmål - maskinstationer har en forsikring
mod de skader, de laver under arbejdet.

Problemet med kalkning er ikke stort - det sker kun 1 gang hver 7-10 år
i hver mark.
Mineralske gødninger er granulerede og støver stort set ikke - jeg kan
ikke tro det er noget større problem - det er klaret på få timer.
Et større problem er vinddrift ved sprøjtning - maskinstationen er ansvarlig
for
evt. skader.

Det største problem er udkørsel ag gylle, som myndighederne har besluttet
skal ske
i den periode, hvor det lugter allermest - om sommeren. Det er der desværre
ikke noget at gøre ved. Mange landmænd har aftalt med naboerne at sende
SMS-beskeder, når
de skal køre gylle ud - og er villig til at ændre planer, hvis der er
familiefester i
naboernes farvand.
Det sker ikke af sig sig - de fleste landbrugere vil gerne have en dialog i
gang.

Du kan evt. spørge om forholdet i den juridiske afdeling under
landbroforeningernesd
rådgivningstjeneste (Skejby)

Per A. Hansen

Fra : Is

Dato : 22-09-06 21:40

> [...]
> været min have, var sådan set ligeglad med det, men på mine fliser gør det

Svar til flere !

jeg har det godt med min nabo ! Vi hilser da pænt på hinanden når vi mødes,
jeg har da også fået lov til at brænde af på hans mark,
jeg har fået lov til at træne med min hund på hans mark (bare ikke lige op
til jagt, eller når fasanerne ruger m.m.)
Han sprøjter selv, og det er ikke ret meget, og tager hensyn med vindretning
o.l.

men han har maskinstation til at sprede kunstgødning og kalk, og det er dem
jeg er utilfreds med. Kunstgødningen knalder mod ruden, og kunstgødningen
ligger mindst 10 m ind i haven.

Det samme sker hvor hans mark støder op til vejen - der ligger en masse
gødnig på den anden side af vejen ! Så rabatten gror godt, med det gemmer jo
så til gængæld på noget af alt det affald der bare bliver smidt ud af
vinduerne fra bilerne !!!

Og oprydning, ja det er da ikke det store arbejde, og det kræver da ikke
andet end en kost og måske en vandslange, og lidt tid.

Men det kan da godt være lidt irriterende, når man kommer hjem fra arbejde
efter en lang dag, og så der ligger kunstgødning, som pga fugten i luften er
begyndt at blive klistret, og man har en hund stående inden for gangdøren
der tripper for at komme ud i haven

Men jeg kan da høre at stemningen siger mig at jeg bare skal nyde alle de
dage landmanden IKKE får kørt kunstgødnig ud !!!
Hvilket jeg da også gør i stor stil

tak for svar

Erik Isager

Fra : Leonard

Dato : 22-09-06 21:51

> [...]

>jeg er utilfreds med. Kunstgødningen knalder mod ruden, og kunstgødningen

Når du har det så fint med din nabo, har du så nævnt for ham at du
ikke synes han skal betale maskinstationen for at sprede kunstgødning
på din grund?
- det vil da være det første naturlige skridt, synes jeg.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Is

Dato : 22-09-06 22:40

> [...]
> på din grund?
> - det vil da være det første naturlige skridt, synes jeg.

Ikke endnu - det er jo mest lige den dag det sker, og dagen efter tænker jeg
jo ikke mere på det.
Men nu havde jeg jo lige fået et ordentligt lag kalk - derfor lige et indlæg
her for at høre hvad andre mener

Og jeg har ikke tænkt at melde ham nogen steder, hvis det var det du tænkte
på !

Erik Isager

Fra : Leonard

Dato : 23-09-06 09:48

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>Ikke endnu - det er jo mest lige den dag det sker, og dagen efter tænker jeg
>jo ikke mere på det.

Så er det jo ikke så vigtigt.

>Men nu havde jeg jo lige fået et ordentligt lag kalk - derfor lige et indlæg
>her for at høre hvad andre mener

Altså er der 7-10 år til det sker igen.
Når du allerede dagen efter har glemt det, så ville jeg i dit sted
ikke gide bruge mere energi på det.
Evt. hvis du en dag møder ham i skellet og alligevel snakker om løst
og fast - og kan huske det - så nævne det for ham uden at brokke sig.

>Og jeg har ikke tænkt at melde ham nogen steder, hvis det var det du tænkte
>på !

Nej, det havde jeg heller ikke regnet med. Det eneste du ville få ud
afd et ville være at dem du anmelder det til ville tænke "sikke en
kværulant" og landmanden villl måske holde op med at hilse, så det
ville være en rigtig dårlig ide.

Fra : Is

Dato : 23-09-06 19:20

> Altså er der 7-10 år til det sker igen.

Nå ja, nu får den jo kunstgødning hvert år !

Jeg havde tænkt mig at sætte en spand ud, og så sige til han det spreder
det, at det jeg "skal" have, vil jeg gerne have i spanden, så vil jeg brude
det til græsplænen istedet for til fliserne

tak for svar!

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 22-09-06 22:55

Der ligger nu et billed i dk.binaer - under samme enme.

Erik Isager