Lønn for rengøring.
Fra : Roy Normann

Dato : 19-09-06 19:27

Vi er et par fra Norge som har flyttet til Viborg i sommer. Nå har vi fått
noen som vil gjøre huset rent for oss en dag i ugen. Men vi er ukjente med
hva som er normal timelønn for slikt arbeide her i Danmark. Hva må vi tilby
henne?

Fra : CC

Dato : 19-09-06 20:06

"Roy Normann" skrev i en meddelelse
> [...]
> noen som vil gjøre huset rent for oss en dag i ugen. Men vi er ukjente med
> hva som er normal timelønn for slikt arbeide her i Danmark. Hva må vi

Kontakt en fagforening som fx. 3F e.lign. og spørg hvormeget I minimum skal
tilbyde i timen.

Et hurtig skud fra hoften må være et sted mellem 125 - 150 kr.

Fra : Holst

Dato : 19-09-06 20:27

CC wrote:

> Kontakt en fagforening som fx. 3F e.lign. og spørg hvormeget I minimum skal
> tilbyde i timen.
>
> Et hurtig skud fra hoften må være et sted mellem 125 - 150 kr.

3F kan måske også vejlede om de forsikringer og lignende, I som
arbejdsgivere skal have.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 19-09-06 20:44

> 3F kan måske også vejlede om de forsikringer og lignende, I som
> arbejdsgivere skal have

Netop derfor bliver nok ca. 80 + % af alle private rengørings job's i
private hjem betalt sort...

jeg opfordrer overhovet ikke til det da det ikke er min holdning at man skal
arbejde sort, for jo flere der gør det jo mere skal jeg betale i skat.
Men er bange for at det er fakta. !

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-09-06 08:03

On Tue, 19 Sep 2006 21:05:48 +0200, "CC" <cc@mail.dk> wrote:

>Kontakt en fagforening som fx. 3F e.lign. og spørg hvormeget I minimum skal
>tilbyde i timen.
>
>Et hurtig skud fra hoften må være et sted mellem 125 - 150 kr.

Man er vel ikke som privatperson forpligtet til at betale en
overenskomst aftalt løn? Hvor mange privatpersoner - der tilbyder
rengøring i andre private hjem er mon i øvrigt medlem af en
fagforening anyway?

** Lars

Fra : Holst

Dato : 20-09-06 08:30

Lars Knudsen wrote:

> Man er vel ikke som privatperson forpligtet til at betale en
> overenskomst aftalt løn?

Ingen arbejdsgiver er forpligtiget til at følge en overenskomstaftalt
løn, medmindre man har en sådan aftale med fagforeningen.

Men underbetaler man sine ansatte, kan man vel risikere, at
fagforeningen laver en blokade af arbejdspladsen.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-09-06 08:40

On Wed, 20 Sep 2006 09:29:54 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
wrote:

>Ingen arbejdsgiver er forpligtiget til at følge en overenskomstaftalt
>løn, medmindre man har en sådan aftale med fagforeningen.

Ja hvis arbejdsgiver er medlem af DA? Kan du henvise til en regel der
anfører at man som privatperson der hyrer en anden privatperson til
rengøring er forpligtiget til at følge gældende overenskomst på
området?

>Men underbetaler man sine ansatte, kan man vel risikere, at
>fagforeningen laver en blokade af arbejdspladsen.

Ja det lyder jo rigtig sandsynligt i dette tilfælde.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-09-06 08:41

On Wed, 20 Sep 2006 09:39:33 +0200, Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> wrote:

> [...]
>anfører at man som privatperson der hyrer en anden privatperson til
>rengøring er forpligtiget til at følge gældende overenskomst på

Sorry - jeg læste dit svar forkert som om man VAR forpligtet. Men så
er vi jo enige.

>Ja det lyder jo rigtig sandsynligt i dette tilfælde.

I øvrigt slipper den ansatte for at betale det "beskedne" gebyr for
medlemsskab - det opvejer jo en del uanset at fagforeningerne modtager
støtte fra staten i form af fradrag for fagforeningskontingent.

** Lars

Fra : Holst

Dato : 20-09-06 09:05

Lars Knudsen wrote:

> Sorry - jeg læste dit svar forkert som om man VAR forpligtet. Men så
> er vi jo enige.

Ja, så kan jeg bedre forstå, hvad jeg ikke forstod i det forrige indlæg

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-09-06 08:05

"Roy Normann" <roynormann@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noen som vil gjøre huset rent for oss en dag i ugen. Men vi er ukjente med
> hva som er normal timelønn for slikt arbeide her i Danmark. Hva må vi

- der må være opslag i den lokale brugs hvor unge skolepiger tilbyder
rengøring for 70-100 kroner pr time. Måske mindre ...

ras

Fra : Roy Normann

Dato : 20-09-06 10:37

Takk for alle svar. Slik jeg forstår på dere regnes timelønnen som brutto
noe det skal trekkes skatt av? Men jeg synes at personer som skal fjerne
andres møkk skal ha skikkelig betalt.

Fra : Max

Dato : 20-09-06 15:34

Hej Roy

> Takk for alle svar. Slik jeg forstår på dere regnes timelønnen som
> brutto noe det skal trekkes skatt av? Men jeg synes at personer som
> skal fjerne andres møkk skal ha skikkelig betalt.

Få et tilbud på rengøringen fra et par hjemmeservice firmaer, så
skal du ikke bekymre dig om løn, din rengøringskone's helbred,
forsikring og forsikring af dit eget inventar.

Mvh Max

Fra : MGJ

Dato : 20-09-06 18:12

Som udgangs punkt ville jeg tilbyde 125,- i timen og lade det være op til
den enklte at betale skat, det kan udbetales som honorar (ikke løn). Om
prisen er den rigtige det kan du med tiden fornemme. Er det til Jeres fulde
tilfredshed og er der tillid, ja så er der vel ikke andet end at tilbyde
noget mere og få en glad rengørings hjælp.

MGJ

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-09-06 14:39

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - der må være opslag i den lokale brugs hvor unge skolepiger tilbyder
> rengøring for 70-100 kroner pr time. Måske mindre ...

Hvor kommer du fra?
Skolepiger gider da ikke gøre rent! De eneste opslag man ser i Brugsen hvor
jeg kommer fra er om børnepasning.

Steen.

Fra : Holst

Dato : 20-09-06 14:52

Steen Jakobsen wrote:

> Hvor kommer du fra?
> Skolepiger gider da ikke gøre rent! De eneste opslag man ser i Brugsen hvor
> jeg kommer fra er om børnepasning.

Du kan nu sagtens få nogen til at gøre rent for dig. Men det er nok dig,
der skal sætte et opslag op og efterlyse arbejdskraften, ikke omvendt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-09-06 18:19

> Du kan nu sagtens få nogen til at gøre rent for dig. Men det er nok dig,
> der skal sætte et opslag op og efterlyse arbejdskraften, ikke omvendt.

Og du tror så at der kommer nogen henvendelser? Ikke fra skolepiger - ikke
at det gør noget, for de aner ikke hvordan man vasker et gulv eller
støvsuger grundigt, det skal der en voksen til.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 20-09-06 18:45

Maria Frederiksen wrote:

> Og du tror så at der kommer nogen henvendelser? Ikke fra skolepiger - ikke
> at det gør noget, for de aner ikke hvordan man vasker et gulv eller
> støvsuger grundigt, det skal der en voksen til.

Jeg kender to, som har haft sat et sådant opslag op i det lokale
supermarked, og de fik begge en gymnasiepige til at komme og gøre rent
et par timer om ugen, helt til deres tilfredshed.

Hvis du som arbejdsgiver ikke ville evne at instruere en skolepige i,
hvordan man vasker et gulv eller støvsuger, er jeg egentlig overrasket
over, hvis du selv er i stand til det.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-09-06 18:47

In news:45117e16$0$868$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Holst <newsjul06@shelter.dk> Typed:

> Hvis du som arbejdsgiver ikke ville evne at instruere en skolepige i,
> hvordan man vasker et gulv eller støvsuger, er jeg egentlig overrasket
> over, hvis du selv er i stand til det.

Der kan være stor forskel på egne håndværksmæssige evner, og hvad man formår
at motivere andre til..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-09-06 06:37

> Hvis du som arbejdsgiver ikke ville evne at instruere en skolepige i,
> hvordan man vasker et gulv eller støvsuger, er jeg egentlig overrasket
> over, hvis du selv er i stand til det.

Som forældre har jeg den holdning at en 15-årig selv skal være i stand til
at vaske gulv og støvsuge uden yderligere instruktion - den mere tekniske
del såsom at man ikke bruger våde klude på gamle møbler og den slags kan jeg
bedre forstå. Det er ikke alle unge, der kommer fra hjem, hvor der er gamle
møbler.

Mvh Maria

Fra : Ole Laursen

Dato : 21-09-06 19:57

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...] - den mere tekniske del såsom at man ikke bruger våde klude på
> gamle møbler og den slags kan jeg bedre forstå. Det er ikke alle
> unge, der kommer fra hjem, hvor der er gamle møbler.

Hvordan får du de gamle møbler ordentligt rene uden brug af vand?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Max

Dato : 20-09-06 19:59

Hej Maria

> ikke at det gør noget, for de aner ikke hvordan man vasker et gulv
> eller støvsuger grundigt, det skal der en voksen til.

De unger jeg sender ud i verdenen, ja de kan nu udmærket vaske
gulv og støvsuge, men det kan dine måske ikke ?

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-09-06 06:35

> De unger jeg sender ud i verdenen, ja de kan nu udmærket vaske
> gulv og støvsuge, men det kan dine måske ikke ?

Jo da, men det er bestemt ikke alle, der kan. Og rigtigt mange gider ikke
den slags job. Deres valg, men at sige at man bare hænger en seddel op er nu
lidt en overdrivelse.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 21-09-06 07:08

Hej Maria

> ikke den slags job. Deres valg, men at sige at man bare hænger en
> seddel op er nu lidt en overdrivelse.

Det er vidst også en overdrivelse at stemple alle unge som
nogen der hverken kan eller gider lave et stykke arbejde.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 21-09-06 08:08

Maria Frederiksen wrote:

> Jo da, men det er bestemt ikke alle, der kan. Og rigtigt mange gider ikke
> den slags job. Deres valg, men at sige at man bare hænger en seddel op er nu
> lidt en overdrivelse.

Har du forsøgt?

Som nævnt kender jeg to, som har gjort det, og de gymnasiepiger de fik
til at udføre den opgave, gjorde det ganske, ganske fint.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-09-06 16:57

> Har du forsøgt?

Jep - i flere omgange. Men som sagt kunne de enten ikke de mest banale ting,
eller også kom de en gang og udeblev derefter. Eller meldte afbud med
"tømmermænd", "træthed", "orker ikke i dag".
Men nej, det gælder selvfølgelig ikke alle, men efter 4 piger gav jeg op.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 21-09-06 17:09

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> "tømmermænd", "træthed", "orker ikke i dag".
> Men nej, det gælder selvfølgelig ikke alle, men efter 4 piger gav jeg op.

Måske betaler du dem ikke nok. Måske er du en dårlig arbejdsgiver. Måske
formår du ikke at videregive dine forventninger til dem, så de har en
mulighed for at leve op til dem.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-09-06 17:18

> Måske betaler du dem ikke nok. Måske er du en dårlig arbejdsgiver. Måske
> formår du ikke at videregive dine forventninger til dem, så de har en
> mulighed for at leve op til dem.

Og måske har unge piger andre forventninger til et job. En voksen gik det
fint med.

Mvh Maria