/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Hvorfor batterigreb?
Fra : rt


Dato : 27-09-06 19:34

Hej gruppe.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?

Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?

Jeg er klar over at man fordobler batteriets levetid, men mit EOS 20D
holder nu pænt langt tid på eet batteri. Samtidig må man jo sige at
kameraet bliver noget større og temmelig klodset.

Så hvorfor egentlig et batterigreb?

Jeg er hverken fortaler for det ene eller det andet, men ønsker blot
at høre hvad prof'er og semi-prof'er gør - og hvorfor?

/rt



 
 
Tonni (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Tonni


Dato : 27-09-06 20:11

> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?

For mig giver det et lavere tyngdepunkt, ved tværformat. Samt en mere
komfortabel betjening ved højformatoptagelser...

mvh
Tonni



mj (28-09-2006)
Kommentar
Fra : mj


Dato : 28-09-06 20:27

----- Original Message -----
From: "rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.foto
Sent: Wednesday, September 27, 2006 8:34 PM
Subject: Hvorfor batterigreb?


> Hej gruppe.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?
>
> Jeg er klar over at man fordobler batteriets levetid, men mit EOS 20D
> holder nu pænt langt tid på eet batteri. Samtidig må man jo sige at
> kameraet bliver noget større og temmelig klodset.
>
> Så hvorfor egentlig et batterigreb?
>
> Jeg er hverken fortaler for det ene eller det andet, men ønsker blot
> at høre hvad prof'er og semi-prof'er gør - og hvorfor?
>

Det er nok lidt en vane sag. Jeg fik den fra mit føste SLR et om4 for
mange år siden, (den gang var det godt nok et motorgreb), men man vendte sig
ligesom til størrelsen og den balance det giver, og så har det bare holdt
ved siden.


Mvh
MJ



ms (28-09-2006)
Kommentar
Fra : ms


Dato : 28-09-06 07:11

> Det er nok lidt en vane sag. Jeg fik den fra mit føste SLR et om4 for
> mange år siden, (den gang var det godt nok et motorgreb), men man vendte
> sig
> ligesom til størrelsen og den balance det giver, og så har det bare holdt
> ved siden.

Hehe... det var tider. Nu var om-serien også meget lille.

/Max



Michael Frandsen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Michael Frandsen


Dato : 28-09-06 08:09

Nu er det mit 3 kamera med batterigreb/verticalgreb (Minolta 7D) og jeg
bruger det meget i forbindelse med vertical billeder da man jo har alle
knapper/styre funktioner til at ligge rigtigt i hånden. Så er der jo også
den sikker hed at hvis man skulle være uheldig at løbe tør for strøm kan man
jo sætte almindelige AA batterier i istedet for, og de kan jo fåes alle
steder i verden

mvh
Michael
"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:451b6786$0$14001$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Det er nok lidt en vane sag. Jeg fik den fra mit føste SLR et om4 for
>> mange år siden, (den gang var det godt nok et motorgreb), men man vendte
>> sig
>> ligesom til størrelsen og den balance det giver, og så har det bare holdt
>> ved siden.
>
> Hehe... det var tider. Nu var om-serien også meget lille.
>
> /Max
>



HpeA (27-09-2006)
Kommentar
Fra : HpeA


Dato : 27-09-06 20:31


"rt" skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår ?

Jeg har bat.greb på Canon´en & Minolta´en hvis jeg er ude i felten. Det
giver en større tyngde og er mere stabilt mellem hænderne, men er træls om
man skal bære det det meste af dagen. Det føles så osse mere " rigtigt" når
man ryger op på venster side med kameraet og knapper/hjul ikke ændre
sig.....


> Jeg er klar over at man fordobler batteriets levetid, men mit EOS 20D
> holder nu pænt langt tid på eet batteri. Samtidig må man jo sige at
> kameraet bliver noget større og temmelig klodset.

Der er vist nogle strøm-krævende objektiver på markedet, så hellere safe
than sorry ( AF servo+ USM, IS og andre forkortelser jeg ikke lige er
med på ), formeget strøm på apperatet er en god ting.....( hmmmm den lader
vi hvile * Grin * )



>
> Så hvorfor egentlig et batterigreb?

Den har vi vist været forbi.....Men det får osse kameraet til at se lidt
mere spændende ud ( Så er "Brian" siden til sagen osse dækket ind )

>
> Jeg er hverken fortaler for det ene eller det andet, men ønsker blot
> at høre hvad prof'er og semi-prof'er gør - og hvorfor?

OK !, så sidste grund... Man skal ikke lade batt´s op nær så sjælent... Og
kameraet er brugbart næsten hvergang man tager fat i det for at bruge det.
På nær om man skyder 300-400 fotos om dagen, men det påskud lader jeg de der
lever af at tage billeder om. Tror næsten de bruger en net-forsyning
istedet.......


> /rt


Mvh.

Hp



Thomas Schreiber (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-09-06 20:38

rt wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?

Pga. er ergonomi (har kæmpe hænder) og pga. batt levetid.


--
Venligst,
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Jakob (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 27-09-06 23:09

In article <451ad324$0$75031$14726298@news.sunsite.dk>, fornavn-
efternavn@hotmail.com says...
> Pga. er ergonomi (har kæmpe hænder) og pga. batt levetid.

Hvormange billeder kan i nå at tage på en dag ? Mit D50 skulle kunne
tage omkring 2000 billeder på en opladning og det er da noget nemmere
blot at have et ekstra batteri i lommen, så er der til 4000 skud. Har
heller ikke rigtigt fattet den der med batterilevetiden....

Kan godt se at det vil være godt for ergonomien ved højformat, men tror
sgu også rigtig mange bruger det til at stive brian af :0)


--
Venlig hilsen

Jakob

Thomas Schreiber (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 28-09-06 13:32

Jakob wrote:
> Hvormange billeder kan i nå at tage på en dag ? Mit D50 skulle kunne
> tage omkring 2000 billeder på en opladning og det er da noget nemmere
> blot at have et ekstra batteri i lommen, så er der til 4000 skud. Har
> heller ikke rigtigt fattet den der med batterilevetiden....

Ca. 300 raw billeder pr batteri. Jeg har altid 3 batterier med mig.

> Kan godt se at det vil være godt for ergonomien ved højformat, men tror
> sgu også rigtig mange bruger det til at stive brian af :0)

Nogen siger at tyv tror hver man stjæler... :oÞ

--
Venligst,
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Jakob (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-09-06 14:08

In article <451bc0bd$0$75030$14726298@news.sunsite.dk>, fornavn-
efternavn@hotmail.com says...

> Ca. 300 raw billeder pr batteri. Jeg har altid 3 batterier med mig.

OK det var dælme godt nok ikke imponerende.

> Nogen siger at tyv tror hver man stjæler... :oÞ

He he har sgu ikke noget batterigreb, og det får jeg heller ikke. Synes
dslr er klumpede nok i forvejen. Noget af det sjoveste er når folk køber
et 350D fordi de finder det fikst, så smækker de efterfølgende et
batterigreb på for så bliver det bedre at holde på, right :0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Brian Lund (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 28-09-06 15:22

> > Ca. 300 raw billeder pr batteri. Jeg har altid 3 batterier med mig.
>
> OK det var dælme godt nok ikke imponerende.
>
> > Nogen siger at tyv tror hver man stjæler... :oÞ
>
> He he har sgu ikke noget batterigreb, og det får jeg heller ikke. Synes
> dslr er klumpede nok i forvejen. Noget af det sjoveste er når folk køber
> et 350D fordi de finder det fikst, så smækker de efterfølgende et
> batterigreb på for så bliver det bedre at holde på, right :0).

Jeg købte et 350D fordi det var det bedste til pengene på tidspunktet (fra
mit synspunkt selvfølgeligt), og IKKE fordi det var småt, jeg kunne bedre li
huset på 300D!

Jeg har så sidenhen fået et batterigreb og det gør altså underværker,
desuden er det mange gange hurtigere og nemmere at tage billeder på højkant!
(Og så holder batterierne jo i forvejen ikke ret længe på 350D)


Brian



Mark Schiller (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 28-09-06 20:14

Thu, 28 Sep 2006 15:08:03 +0200, berigede Jakob
<nomail@invalid_still.invalid> dk.fritid.foto med:

>Noget af det sjoveste er når folk køber
>et 350D fordi de finder det fikst, så smækker de efterfølgende et
>batterigreb på for så bliver det bedre at holde på, right :0).

*Hooooost*

Batterigrebet giver en hamrende god balance, når man har ekstern flash
monteret og tager portrætter. Selve lodret-knappener rigtigt rar at
have, ikke et must for mig, men når nu knappen sidder der, så slipper
man for det der bagvredede håndled og det føles godt

Sluttelig, så giver det kameraet lidt vægt, så det ikke flyver
omkring, når man har det hængende over skulderen i strop.

........... hmmm, fik jeg nævnt, at jeg lige har købt mig et
batterigreb (ekstremt billigt)?


/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) definitivt.dk
Homepage : http://www.definitivt.dk/

"Technology - No place for wimps"

rt (28-09-2006)
Kommentar
Fra : rt


Dato : 28-09-06 20:44

> .......... hmmm, fik jeg nævnt, at jeg lige har købt mig et
> batterigreb (ekstremt billigt)?


Hvor?

/rt



Mark Schiller (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 29-09-06 06:51

Thu, 28 Sep 2006 21:43:41 +0200, berigede "rt"
<ostekongenFJERN@hotmail.com> dk.fritid.foto med:

>> .......... hmmm, fik jeg nævnt, at jeg lige har købt mig et
>> batterigreb (ekstremt billigt)?
>Hvor?

Beklager, hvis jeg fik sat forhåbninger i gang!

Jeg har købt det på dba.dk for ca 400 kroner, det er 8-9 måneder
gammelt og dermed med 15-16 måneders restgaranti


/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) definitivt.dk
Homepage : http://www.definitivt.dk/

"Technology - No place for wimps"

rt (29-09-2006)
Kommentar
Fra : rt


Dato : 29-09-06 16:33

> Beklager, hvis jeg fik sat forhåbninger i gang!
>
> Jeg har købt det på dba.dk for ca 400 kroner, det er 8-9 måneder
> gammelt og dermed med 15-16 måneders restgaranti

Ahh, ok. Helt i orden :)

/rt



MOA (29-09-2006)
Kommentar
Fra : MOA


Dato : 29-09-06 10:47

> He he har sgu ikke noget batterigreb, og det får jeg heller ikke. Synes
> dslr er klumpede nok i forvejen.

Men der er faktisk nogle af os der godt kan lidde et stort kamera.

Noget af det sjoveste er når folk køber
> et 350D fordi de finder det fikst, så smækker de efterfølgende et
> batterigreb på for så bliver det bedre at holde på, right :0).

Pointen er da netop at man kan få begge dele. Jeg havde også batterigreb til
mit 350D fordi jeg syntes det var rart at få et bedre greb. Omvendt er det
fedt man kan tage grebet af, smække en 35mm 2.0 på og så have et super
diskret kamera til "gadefotografering" hvor man ikke ønsker at vække opsigt.
De gange hvor det ikke betyder noget lader jeg så grebet sidde på da det
giver bedre komfort. Derudover købte jeg aldrig 350D kun pga. størrelsen men
mere fordi det var det bedste (output) kamera på markedet i den prisklasse
hvor jeg var aktiv.

Morten



Hans (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 29-09-06 10:56


"MOA" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:451ceb7c$0$75032$14726298@news.sunsite.dk...
> > He he har sgu ikke noget batterigreb, og det får jeg heller ikke. Synes
> > dslr er klumpede nok i forvejen.
>
> Men der er faktisk nogle af os der godt kan lidde et stort kamera.
>
> Noget af det sjoveste er når folk køber
> > et 350D fordi de finder det fikst, så smækker de efterfølgende et
> > batterigreb på for så bliver det bedre at holde på, right :0).
>
> Pointen er da netop at man kan få begge dele. Jeg havde også batterigreb
til
> mit 350D fordi jeg syntes det var rart at få et bedre greb. Omvendt er det
> fedt man kan tage grebet af, smække en 35mm 2.0 på og så have et super
> diskret kamera til "gadefotografering" hvor man ikke ønsker at vække
opsigt.
> De gange hvor det ikke betyder noget lader jeg så grebet sidde på da det
> giver bedre komfort. Derudover købte jeg aldrig 350D kun pga. størrelsen
men
> mere fordi det var det bedste (output) kamera på markedet i den prisklasse
> hvor jeg var aktiv.
>
> Morten
>
Enig. Bruger selv 350D+BG, men hvor mange gange mon batterilåget til
kameraet kan tåle at blive pillet af/sat på?



MOA (29-09-2006)
Kommentar
Fra : MOA


Dato : 29-09-06 11:04

>>
> Enig. Bruger selv 350D+BG, men hvor mange gange mon batterilåget til
> kameraet kan tåle at blive pillet af/sat på?

Tja, hvis du gør det rigtigt uendeligt vil jeg mene? Du skal jo trække palen
tilbage ikke bruge vold!

Morten



Hans (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 29-09-06 11:50


"MOA" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:451cef86$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...
> >>
> > Enig. Bruger selv 350D+BG, men hvor mange gange mon batterilåget til
> > kameraet kan tåle at blive pillet af/sat på?
>
> Tja, hvis du gør det rigtigt uendeligt vil jeg mene? Du skal jo trække
palen
> tilbage ikke bruge vold!
>
> Morten
>
Jeg gør det skam forsigtigt og bruger en lille bitte tang...



KsK (29-09-2006)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 29-09-06 15:48


> Enig. Bruger selv 350D+BG, men hvor mange gange mon batterilåget til
> kameraet kan tåle at blive pillet af/sat på?
>

hvad mener du ???



Ole Larsen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 28-09-06 16:51

Thomas Schreiber skrev:

>
>> Kan godt se at det vil være godt for ergonomien ved højformat, men
>> tror sgu også rigtig mange bruger det til at stive brian af :0)
>
> Nogen siger at tyv tror hver man stjæler... :oÞ
>

Måske, men hvor mange af de, der angiver at have "store hænder" benytter
handikapudstyr til kuglepen, kniv og gaffel osv...

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006
http://Olelarsen.eu/

Jan Bøgh (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 28-09-06 17:28

Ole Larsen skrev i 451bef79$0$75031$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Måske, men hvor mange af de, der angiver at have "store hænder"
> benytter handikapudstyr til kuglepen, kniv og gaffel osv...

Nej, vi vælger bare tykke kuglepenne, store knive og store gafler.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



Ole Larsen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 28-09-06 18:04

Jan Bøgh skrev:
> Ole Larsen skrev i 451bef79$0$75031$14726298@news.sunsite.dk dette:
>
>> Måske, men hvor mange af de, der angiver at have "store hænder"
>> benytter handikapudstyr til kuglepen, kniv og gaffel osv...
>
> Nej, vi vælger bare tykke kuglepenne, store knive og store gafler.
>
> vh
> jan
>
Og store glas

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006
http://Olelarsen.eu/

Jesper Brunholm (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 27-09-06 21:56

rt skrev:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?

Nu skriver du ikke "hvorfor ikke", men jeg vil tillade mig at indsparke
mit amatørsynspunkt alligevel

Jeg bruger ikke batterigreb, jeg har prøvet med det en enkelt gang, og
var ikke imponeret.

Jeg skyder ofte indendørskoncerter uden blitz, så jeg kører mange
billeder af på en aften, vel vidende at mange er blevet uskarpe fordi
musikere nu engang bevæger sig (jeg vil spare jer for den længere
udredning).

Jeg kan snildt skyde 6-800 billeder af med mit EOS 350D uden at komme i
batterinød med standardbatteriet. Jeg ville nødig have den ekstra vægt
at bære på, så hellere et standardbatteri mere.

Jeg kan dog følge at højformatet nok bliver lidt mere stabilt med
batteripakke.

mvh

Jesper Brunholm

Frodo Nifinger (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 28-09-06 00:35

rt wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?
>
> Jeg er klar over at man fordobler batteriets levetid, men mit EOS 20D
> holder nu pænt langt tid på eet batteri. Samtidig må man jo sige at
> kameraet bliver noget større og temmelig klodset.
>
> Så hvorfor egentlig et batterigreb?
>
> Jeg er hverken fortaler for det ene eller det andet, men ønsker blot
> at høre hvad prof'er og semi-prof'er gør - og hvorfor?
>
Jeg bruger batterigrebet til Nikon D200. Den vigtigste begrundelse er, at
huset derved bliver højere og derved fylder hele hånden, dvs også den
nederste del af håndfladen. Det, der normalt rager nedenunder et kamera som
20D og D200. Det giver en større stabilitet og gør kameraet rarere at bære
rundt på.
Jeg er en lidt sær snegl, der hader at bruge kamerarem, så jeg går tit hele
dagen med kameraet i hånden.

Derudover er der selvfølgelig højformat udløseren, som er rar at ha. Men
skal sandheden frem, glemmer jeg tit at bruge den, fordi jeg ikke er vant
til at ha en.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Ukendt (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-06 00:51


"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote in message
news:451ac41b$0$75028$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?
>
> Jeg er klar over at man fordobler batteriets levetid, men mit EOS 20D
> holder nu pænt langt tid på eet batteri. Samtidig må man jo sige at
> kameraet bliver noget større og temmelig klodset.
>
> Så hvorfor egentlig et batterigreb?
>
> Jeg er hverken fortaler for det ene eller det andet, men ønsker blot
> at høre hvad prof'er og semi-prof'er gør - og hvorfor?


Jeg bor i et fremmed og fattig land, og kan se en analogi mellem det
stedlige behov for skjule sin fattigdom med pen bil (som banken ejer), og
det å gøre sit kamera større og mere imponerende med batterigrep; noget den
eneste slr-ejer jeg kender her nede bruger. Et ekstrabatteri i lommen er
mere hensigtsmessig.

Bedste hilsener fra Arnt J.
www.jensvoll.dk/galleri



Michael Holm (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 28-09-06 07:02

> Så hvorfor egentlig et batterigreb?

Fordi balancen i kameraet bliver meget bedre, og for mig (20D) fordi jeg
så kan få en hånd-rem på kameraet, en rem der holder kameraet godt fast
i hånden. Det føles langt bedre, og man kan gå med kameraet i hånden
uden egentligt at holde fast. Hvis man fotografere hele dagen, bliver
man træt i hånden, af at holde fast på kameraet, men ikke med en håndrem
på. Og den kan kun sidde på hvis der er batterigrep på kameraet.

--Michael

Per O. (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 28-09-06 14:24

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:451ac41b$0$75028$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?

Jeg bruger det hele tiden, og er især glad for det til fotografering af
modeller, da man der mest bruger højformatet, og så har de kendte knapper
der hvor de plejer at være.
Det er ikke fordi jeg får længere batterilevetid, for den er god nok på et
20D.
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk



condrup.eu (29-09-2006)
Kommentar
Fra : condrup.eu


Dato : 29-09-06 09:54


"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:451ac41b$0$75028$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om folk anvender batterigreb?
>
> Og mere interessant: Hvorfor og hvornår?
>
> Jeg er klar over at man fordobler batteriets levetid, men mit EOS 20D
> holder nu pænt langt tid på eet batteri. Samtidig må man jo sige at
> kameraet bliver noget større og temmelig klodset.
>
> Så hvorfor egentlig et batterigreb?
>
> Jeg er hverken fortaler for det ene eller det andet, men ønsker blot
> at høre hvad prof'er og semi-prof'er gør - og hvorfor?
>
> /rt

Jeg bruger det, fordi det sidder urokkeligt fast på mit kamera og ikke kan
tages af.. nå ja.. så er det uundværligt når man arbejder med højformat. ;)
(Bedre balance, støtte og arbejdsstilling generelt)

Med venlig hilsen
Ole C
www.condrup.eu



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste