Andet grafikkort i MacBook??
Fra : KPH

Dato : 24-11-06 09:14

Hej

Som bruger af Windows i 10 år fatter jeg absolut intet omkring Mac,
men står alligevel overfor at skulle have ny bærbar og overvejer en
MacBook 2.0 GHz med Intel Core 2 Duo-processor.

Dog synes jeg grafikkortet er i underkanten - dvs. kan man må nogen
måde udskifte grafikkortet til et større eller skal man op i MacBook
Pro?

I øvrigt må I gerne liste de fordele som en Mac har i forhold til en
PC, men argumentet med virus holder ikke i mit tilfælde da jeg kun har
haft virus en gang på de 10 år - og det var en tanketorsk fra min
side.

Fra : Jon

Dato : 24-11-06 09:40

KPH <harpoeth@gmail.com> wrote:

> Dog synes jeg grafikkortet er i underkanten - dvs. kan man må nogen
> måde udskifte grafikkortet til et større eller skal man op i MacBook
> Pro?

Jeg kan ikke tenke meg at det kan skiftes, i og med at det er innebygget
på hovedkortet og der ikke er plass til ekstra kort, og siden Apple ikke
tilbyr andre "kort" på MacBook for tiden.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : KPH

Dato : 24-11-06 14:37

Hej Jon

Det var desværre også hvad jeg er kommet frem til, da jeg tænkte mig
lidt om..

Mvh
KPH

Fra : Jon

Dato : 24-11-06 14:46

KPH <harpoeth@gmail.com> wrote:

> Hej Jon
>
> Det var desværre også hvad jeg er kommet frem til, da jeg tænkte mig
> lidt om..

Tenkte meg det.

Men til all "vanlig" computerbruk tror jeg faktisk det er helt OK. Jeg
bruker mail, web, news (selvsagt), MS Office, iPhoto, iTunes, iCal,
Skype, Adium (MSN/Yahoo/Googlechat-klient) og litt til, og kan ikke
tenke meg at det skulle være noe problem (har i dag en PB12" 1GHz, somm
kun har 32MB på grafikkortet, og det funker OK).

Men det er klart at hvis man driver mye med video, 3D eller gaming, så
blir det knapt.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-11-06 11:27

Jon skrev:

> [...]
> kun har 32MB på grafikkortet, og det funker OK).
>
> Men det er klart at hvis man driver mye med video, 3D eller gaming, så

Hej

Du har helt ret i at de programmer ikke har det mindste problem. Jeg
bruger stort set samme software og afvikler det på en Macbook. Jeg
spiller endvidere en del world of warcraft, og her har maskinen heller
ikke nogen problemer. Grafikken er flydende og fin. Det har muligvis en
betydning at jeg har maxet min macbook ud, den kører med 2gb ram.

Hilsen Jesper

Fra : Jon

Dato : 26-11-06 08:26

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke nogen problemer. Grafikken er flydende og fin. Det har muligvis en
> betydning at jeg har maxet min macbook ud, den kører med 2gb ram.

WoW er interessant, for det betyr jo at den integrerte Intel-grafikken
slett ikke er så dårlig, selv om WoW vel ikke er av de mest krevende
spill for tiden. Takk for info.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-06 17:16

On 2006-11-24 09:13:48 +0100, "KPH" <harpoeth@gmail.com> said:

> [...]
>
> Dog synes jeg grafikkortet er i underkanten - dvs. kan man må nogen
> måde udskifte grafikkortet til et større eller skal man op i MacBook

Man kan ikke udskifte grafikkortet. Det tror jeg ikke, man kan i nogen
bærbare computere. Det er jo prisen for, at alt er så kompakt - det er
ikke muligt at opgradere eller udskifte ret meget. En MacBook Pro har
naturligvis et langt bedre grafikkort. Jeg er i tankerne ved at
planlægge min næste bærbare computer. Efter at have været ret
begejstret for MacBook, er jeg godt nok ved at hælde mere og mere til
en MacBook Pro. Selvfølgelig er der da en pæn prisforskel, men så stor
er den altså ikke. Køber man den store 15" MacBook Pro, så har den 2 GB
RAM og 120 MB harddisk med i prisen. Og så har den et stort grafikkort
med 256 MB RAM. Den lille MacBook Pro har kun 1 GB RAM, så det skal man
nok opgradere, men ellers er den ikke mere end få tusinde dyrere end en
MacBook.
   Jeg tror, størrelsen er nok så væsentlig. Skal det være din eneste
computer, og skal du bruge den indbyggede skærm meget, så er en 15"
MacBook Pro nok at foretrække (evt. 17"). Er det vigtigere, at
computeren er kompakt, og har man evt. en stationær computer som
hovedcomputer, eller bruger man en større ekstern skærm hjemme, så er
en 13,3" MacBook nok bedst.

> [...]
> PC, men argumentet med virus holder ikke i mit tilfælde da jeg kun har
> haft virus en gang på de 10 år - og det var en tanketorsk fra min

En Mac er nok lettere at vedligeholde. Programmer kan bare flyttes
eller trækkes i papirkurven. På Windows skal man køre specielle
afinstallationsprogrammer, og der er noget med noget DLL-vrøvl, har jeg
hørt. En Mac får normalt ikke virus eller andet skidt, selv om man ikke
tænker sig om. Men det er naturligvis godt med et antivirusprogram, som
man kan hente gratis på nettet.
   Alt i alt er Mac den eneste computer, der har flg. tre egenskaber: Den
er meget brugervenlig. Jeg vil ikke slås om, om Windows eller Mac er
mest brugervenligt, men en Mac er vel ikke ringere end Windows. Den
understøttes af de store softwarehuse som Adobe og Microsoft. Det gør
f.eks. Linux ikke. Den har adgang et masser af gratis open
source-software, da der ligger en Unix nedenunder. Endelig har den
muligheden for at køre Unix fra kommandolinie, så et er også et
styresystem for nørderne. Hov, det var da vist fire ting. Endelig kan
de nye Mac med Intel processor køre både Windows og Mac OS X helt
nativt, så der er ikke så meget spildt ved at købe en Mac. Man vil
altid kunne vende tilbage til Windows.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-11-06 22:31

KPH <harpoeth@gmail.com> wrote:

> Dog synes jeg grafikkortet er i underkanten - dvs. kan man må nogen
> måde udskifte grafikkortet til et større eller skal man op i MacBook
> Pro?

Man kan ikke udskifte grafikkort i bærbare, uanset om det er Mac eller
PC. Punktum.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-06 07:53

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Man kan ikke udskifte grafikkort i bærbare, uanset om det er Mac eller
> PC. Punktum.

Men man kan sætte et nyt i:

http://sewelldirect.com/vtbookpcmciacard.asp
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=88325

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-06 21:44

On 2006-11-25 07:53:16 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Men man kan sætte et nyt i:
>
> http://sewelldirect.com/vtbookpcmciacard.asp
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=88325

Det første kan ikke bruges i en MacBook, da den ikke har plads til et
PCMCIA-kort. Ingen af dem er, så vidt jeg kan se, vildt hurtige, og det
er vel formålet her. De er derimod lavet for at give mulighed for
yderligere en skærm på den bærbare computer. De er ikke lavet for at
give hurtigere grafik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-06 08:08

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> [...]
> det er vel formålet her. De er derimod lavet for at give mulighed for
> yderligere en skærm på den bærbare computer. De er ikke lavet for at

Jeg har en ældre bærbar stående som kan køre 800x600 uden 3D. Der
ville det virkelig gøre en forskel.

Spørgsmålet er om man er interesseret i _princippet_? På det
tidspunkt hvor den bærbares ydeevne er mærkbart nedsat, er der
forhåbentligt kommet et nyt pricnip.

Fra : Jacob

Dato : 25-11-06 09:57

In article <1hpbvuq.kzdsxvlvrywfN%peter@DIESPAMMERDIE.dk>,
peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) wrote:

> Man kan ikke udskifte grafikkort i bærbare, uanset om det er Mac eller
> PC. Punktum.

Alienware, Dell og muligvis også Toshiba har vist laptop computere som
kan få skiftet grafikkortet.
Alienware reklamerer med at man kan opgradere en af deres modeller til
SLI... <-Et par ekstra punktumer, nu vi er ved det.

Mvh
Jacob

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-11-06 13:00

Jacob <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Alienware reklamerer med at man kan opgradere en af deres modeller til
> SLI... <-Et par ekstra punktumer, nu vi er ved det.

OK. Men jeg mindes aldrig at Apple har tilbudt bærbare med modulær
grafik hardware.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-11-06 02:38

KPH <harpoeth@gmail.com> wrote:

> I øvrigt må I gerne liste de fordele som en Mac har i forhold til en
> PC

OS X

--
Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 22:57

Hej,

Henrik Münster wrote:
> Man kan ikke udskifte grafikkortet. Det tror jeg ikke, man kan i nogen
> bærbare computere.

Der findes rent faktisk bærbare computere med udskiftelige grafikkort.
Det er dog, mig bekendt, hverken specielt udbredt eller specielt
standardiseret.

Nvidia har noget de kalder "MXM", se f.eks.
http://en.wikipedia.org/wiki/MXM
eller

http://www.nvidia.com/page/mxm.html
mens ATI har "Axiom":
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20040602140932.html
..

Jeg tror ikke apple (endnu?) har produceret en laptop med MXM, men der
har været rygter om at intel iMac'erne, der jo på mange områder har
laptop-teknologi, var med MXM; men det var vist bare rygter...

--
Jonathan