kernel_task ryger aldrig under 1.8% CPU
Fra : Jonas Voss

Dato : 08-11-06 16:31

På min 15" MacBook Pro har jeg i den seneste uges tid registreret, at
kernel_task processen sjældent ryger under 1.8% CPU forbrug, og gerne
ligger og svinger mellem 5-10% CPU forbrug, og under nogle
omstændigheder ligger og lumrer omkring de 20-30%. Det har jeg aldrig
oplevet før, og jeg læste et sted at det kunne være Apples trackpad
driver der lavede nos i det.

Hvis jeg forsøger at stoppe trackpad kext'en får jeg følgende besked:

localhost root# kextunload
/System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext
kextunload:

unload kext
/System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext
failed

Men trackpad'et stopper med at virke, dog uden at kernel_task cpu
forbrug falder. Jeg forsøger så at loade den igen:

localhost root# kextload
/System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext
kextload:

extension
/System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext
is already loaded

Det virker som om den er en smule forvirret.

Der er installeret 10.4.8, og jeg bruger den til at browse og skrive
mails på, så, det er ikke fordi den er udsat for store voldsomme
beregninger. Jeg har eksternt keyboard (hvidt apple keyboard), og
ekstern mus og skærm, men ellers ingen eksterne enheder der kan
forstyrre eller tærre på kernen.

Nogen der har nogle idéer?

Tillægsinfo: Dock'en spiker somme tider i CPU-forbrug, helt op til 25%,
uden at der sker noget synligt med den.

~/j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-11-06 18:47

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:
> [...]

> beregninger. Jeg har eksternt keyboard (hvidt apple keyboard), og
> ekstern mus og skærm, men ellers ingen eksterne enheder der kan

Der swappes, kerneltask processen står bla for swap.

mht din Dock, Dashboard tråde kører under Docken, prøv at slå den ned.

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-11-06 20:29

On 2006-11-08 17:47:05 +0000, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Der swappes, kerneltask processen står bla for swap.

Det er ikke noget dårligt bud.

> mht din Dock, Dashboard tråde kører under Docken, prøv at slå den ned.

Det forklarer det, kunne være man skulle nakke nogle af de ting fra
Dashboard man ikke har helt vildt brug for.

Takker (:

~/j