Hovedadgangskode
Fra : :O)

Dato : 30-10-06 21:32

Hej

Hvis jeg har glemt min hovedadgangskode til min macintosh - hvad gør jeg så?

Er der en eller anden måde jeg kan finde ud af den på igen.

Mvh Jane

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-06 21:36

<mauritzogmaudine@hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> Hvis jeg har glemt min hovedadgangskode til min macintosh - hvad gør jeg så?
>
> Er der en eller anden måde jeg kan finde ud af den på igen.

Til brugerkontoen eller til nøgleringen ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : :O)

Dato : 30-10-06 22:42

Selve hovedadgangskoden - ikke den til nøgleringen.

Den kan jeg lave om ved at putte min CD I og ændre koder..

Den anden kan jeg bare ikke lige greje hvordan jeg gør..

Godt jeg ikke har slået FileVAult til.. He he... Så var jeg nok rigtig på
skideren.

Mvh Jane

On 30/10/06 21:36, in article
1ho1io5.wu1rrg17gqupsN%thomas_lists@elements.dk, "Thomas von Hassel"

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 09:08

<mauritzogmaudine@hotmail.com> wrote:

> Hvis jeg har glemt min hovedadgangskode til min macintosh - hvad gør jeg så?

Reformatterer harddisken, og geninstallerer OSet.

Jeg håber så for dig at du har taget back-up af din /Users/ mappe .
Personligt bruger jeg her Retrospect til backup på en netværksharddisk.

Og husk så fremover at huske koden - eller at skrive den ned 'et sikkert
sted'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-10-06 10:30

> Reformatterer harddisken, og geninstallerer OSet.

Hvis man nu i stedet har mulighed for at "geninstallere" på en anden
harddisk/partition, og derefter overfører sin brugermappe og programmer m.m.
med Migration Assistant/Overførselsassistent - skal man så bruge sin gamle
kode for at overføre? Eller for at logge ind?

Jeg indrømmer at jeg ikke har forstand på de forskellige koder i OS X.
Derfor bruger jeg en meget simpel kode, som er umulig at glemme, til min
brugerkonto. Alle andre + gæster får koden: "123"

mvh. Mikael Kern

Fra : Terje Rydland

Dato : 31-10-06 10:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Personligt bruger jeg her Retrospect til backup på en netværksharddisk.
>
> Og husk så fremover at huske koden - eller at skrive den ned 'et sikkert

Neinei.
Boot fra installeringsCDen, avslutt installeringsprosessen og velg Reset
Password fra toppmenyen.

Jeg mener i hvertfall at det er der valget finnes.

Terje

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 11:46

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Neinei.
> Boot fra installeringsCDen, avslutt installeringsprosessen og velg Reset
> Password fra toppmenyen.
>
> Jeg mener i hvertfall at det er der valget finnes.

Kan man det er der reelt ingen sikkerhed i MacOS X. Tænk hvis du var en
indbrudstyv og ønskede adgang til min maskine, herunder min maskines
bankadgang ...

Det er i orden at kunne komme ind på selve maskinen, men ikke at kunne
læse andres fortrolige oplysninger. Det du beskriver lyder som en
alvorligt sikkerhedsbrist i MacOS X. Kommer du ind som superbruger er
det jo muligt at ændre andres løsen, og dermed få adgang til deres
fortrolige oplysninger ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-06 11:49

> [...]

> alvorligt sikkerhedsbrist i MacOS X. Kommer du ind som superbruger er
> det jo muligt at ændre andres løsen, og dermed få adgang til deres

Du kan godt låse brugerens konto (i netinfo databasen) op, og give den
en ny adgangs kode. Derimod kan du _ikke_ låse keychain eller
hovednøglering op uden det password du.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-06 11:52

> [...]
> alvorligt sikkerhedsbrist i MacOS X. Kommer du ind som superbruger er
> det jo muligt at ændre andres løsen, og dermed få adgang til deres

Superbrugeren & indbrudstyven skal jo lige ha´ fat i installationsmediet
først.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-06 11:53

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Superbrugeren & indbrudstyven skal jo lige ha´ fat i installationsmediet
> først.

any installations medie will do .... eller du kan boote i single user
mode og slette netinfo databasen ... der er mange muligheder.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 12:14

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Superbrugeren & indbrudstyven skal jo lige ha´ fat i installationsmediet
> først.

Superbrugeren har i forvejen adgang til det, og indbrudstyven kan købe
det hos enhver Mac-forhandler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-06 12:08

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Kan man det er der reelt ingen sikkerhed i MacOS X. Tænk hvis du var en
> indbrudstyv og ønskede adgang til min maskine, herunder min maskines
> bankadgang ...

Har man fysisk adgang til maskinen, kan enhver
sikkerhedsforanstaltning omgåes.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-10-06 15:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kan man det er der reelt ingen sikkerhed i MacOS X. Tænk hvis du var en
> indbrudstyv og ønskede adgang til min maskine, herunder min maskines
> bankadgang ...

Du har vel ikke password til din netbank liggende i din nøglering?

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 16:05

> Du har vel ikke password til din netbank liggende i din nøglering?

Næh, og der kan jeg kun komme på gennem en Windows-maskine, medmindre
jeg får ringet til banken, så jeg kan bruge alternativet med ActivCard.
Jeg bruger DDB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-10-06 15:24

> Kan man det er der reelt ingen sikkerhed i MacOS X. Tænk hvis du var en
> indbrudstyv og ønskede adgang til min maskine, herunder min maskines
> bankadgang ...

Har man fysisk adgang til Mac´en kan al sikkerhed omgåes. Måske undtagen
FileVault??

- fysisk adgang plus en skruetrækker kan man bare tage harddisken med i
lommen og læse den i ro og mag hjemme...

Blir din Mac stjålet, skulle du overveje at ændre din kode til netbank...

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-06 19:21

> [...]

> alvorligt sikkerhedsbrist i MacOS X. Kommer du ind som superbruger er
> det jo muligt at ændre andres løsen, og dermed få adgang til deres

Fysisk adgang er det svært at sikre sig i mod.
Løsningen på det problem hedder kryptering, apple har i de seneste
versioner af Mac OS X implementeret kryptering af brugerens homemappe i
form af FileVault. Det er stensikkert...

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 19:38

> [...]
> versioner af Mac OS X implementeret kryptering af brugerens homemappe i
> form af FileVault. Det er stensikkert...

OK - det ser nu ud til at det mest er relevant med laptops, og her har
jeg kun en IBM Thinkpad. Så jeg vil nok vente til jeg måtte få mig en
MacBook Pro eller lignende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-06 21:15

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> OK - det ser nu ud til at det mest er relevant med laptops, og her har
> jeg kun en IBM Thinkpad. Så jeg vil nok vente til jeg måtte få mig en
> MacBook Pro eller lignende.

Jeg er helt sikker på at tilsvarende produkter findes til Windows hvis
du måtte have behovet.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-06 06:32

> Jeg er helt sikker på at tilsvarende produkter findes til Windows hvis
> du måtte have behovet.

Jeg kan forvisse dig om at der findes et produkt til min Thinkpad. Den
består i etableringen af en krypteret partition for hver bruger, og er
en del af del software der er fulgt med maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-06 23:42

> Jeg kan forvisse dig om at der findes et produkt til min Thinkpad. Den
> består i etableringen af en krypteret partition for hver bruger, og er
> en del af del software der er fulgt med maskinen.

svarer til filevault som placerer brugerens hjemme mappe på et
krypteret image.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 06:00

> svarer til filevault som placerer brugerens hjemme mappe på et
> krypteret image.

Der er så bare problemet med Retrospect.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Eskimo

Dato : 01-11-06 01:36

> [...]
> versioner af Mac OS X implementeret kryptering af brugerens homemappe i
> form af FileVault. Det er stensikkert...

Det er så sikkert som dit password til at åbne den..

Der er nogle som bruger FileVault samtidig med at maskinen er sat til
Auto-Login, FNIS.... :) :)

mvh Jens

Fra : Eskimo

Dato : 01-11-06 01:29

Per Rønne wrote:

> Kan man det er der reelt ingen sikkerhed i MacOS X. Tænk hvis du var en
> indbrudstyv og ønskede adgang til min maskine, herunder min maskines
> bankadgang ...

Som erfaren bruger har du naturligvis ikke bank-koder liggende
ubeskyttet på en ukrypteret harddisk, vel..! :)

> Det er i orden at kunne komme ind på selve maskinen, men ikke at kunne
> læse andres fortrolige oplysninger. Det du beskriver lyder som en
> alvorligt sikkerhedsbrist i MacOS X.

En harddisk som er ukrypteret er ikke fortrolig, i din egen maskine
eller i tyvens.

Dine filer kan læses hvis du ikke har gjort noget for at forhindre det..

opret et krypteret .DMG til dine fortrolige filer, vælg et pwd midst 8
chr langt som ikke står i en ordbog, og din sikkerhed er væsentligt forøget.

En ukrypteret fil på en ukrypteret disk er at betragte som en åben bog,
ligemeget hvad OS hedder. Disken kan læses i en fremmed computer.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-06 07:02

Eskimo <eskimo@igloo.net> wrote:

> Som erfaren bruger har du naturligvis ikke bank-koder liggende
> ubeskyttet på en ukrypteret harddisk, vel..! :)

Løsenet til min bankkonto ligger lige som min PIN-kode kun ét sted: i
mit hoved.

Og det er i øvrigt ikke så svært at huske. Og ja, på 2. del af mit
datalogistudium lavede jeg sammen med Flemming Sørensen {også datalog,
også mac-bruger} en opgave om edb-sikkerhed, og vi nåede naturligvis
frem til at det drejede sig om optimal sikkerhed, ikke maksimal.

Går en institution efter maksimal sikkerhed, med hyppige skift af
løsener og med krav om svært huskbare løsener, som en blanding af
bogstaver og cifre, opnår man en minimal sikkerhed.

Eksempelvis kunne et krav om udskiftning hver måned, og krav om mindst
seks cifre og mindst seks bogstaver føre til følgende løsener:

Astarte181001 - januar
Astarte181002 - februar
Astarte181012 - december

- for en person med fødselsdag 18. oktober. Den er dog trods alt til at
huske, men gøres det endnu mere besværligt, laver man bare en seddel med
løsenet, som placeres i skrivebordets øverste udtræksskuffe, den skuffe
med glas over, beregnet til telefonliste ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-06 09:26

> [...]

> løsenet, som placeres i skrivebordets øverste udtræksskuffe, den skuffe
> med glas over, beregnet til telefonliste ...

... som regel er det en gul sticky note under tastaturet ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...