/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
iWebs anvendelsesmuligheder
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 28-10-06 15:32

Jeg har lige installeret iLife. Det fungerer. Jeg har opdaget, at iWebs
forgæves jagt på stavekontrol kan stoppes i Rediger-menuen.

Det er glimrende med disse programmer, der kan give os teknisk
forudsætningsløse adgang til sådan noget som at lave hjemmesider. Men
jævnligt nærmer man sig kvalmetærsklen, når vejledninger flyder over med
Apples selvglade henvisninger til, hvordan iWeb kan bruges til at
publicere, hvad man har lavet i andre iLife-programmer. Det kan være
svært at finde forklaring på, hvordan man foretager andre typiske
hjemmesidedispositioner.

Kan man f.eks. placere andre dokumenter (f.eks. Word og pdf) med henblik
på, at andre kan downloade dem fra siden? - Jeg har i vejledningen
forgæves søgt på "upload", "download", "dokument", "pdf". Ikke engang
"Pages" optræder nogensinde i vejledningen.

Jeg vil gerne lave et site, hvor medlemmerne af et ensemble kan logge
sig ind og hente prøve- og koncertplaner og spillestemmer som pdf samt
fotos fra vores arrangementer). Såvidt jeg kan se er det muligt at
indbygge en login-funktion.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

 
 
Stig Leerbeck (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 28-10-06 18:12

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har lige installeret iLife. Det fungerer. Jeg har opdaget, at iWebs
> forgæves jagt på stavekontrol kan stoppes i Rediger-menuen.
>
> Det er glimrende med disse programmer, der kan give os teknisk
> forudsætningsløse adgang til sådan noget som at lave hjemmesider. Men
> jævnligt nærmer man sig kvalmetærsklen, når vejledninger flyder over med
> Apples selvglade henvisninger til, hvordan iWeb kan bruges til at
> publicere, hvad man har lavet i andre iLife-programmer. Det kan være
> svært at finde forklaring på, hvordan man foretager andre typiske
> hjemmesidedispositioner.
>
> Kan man f.eks. placere andre dokumenter (f.eks. Word og pdf) med henblik
> på, at andre kan downloade dem fra siden? - Jeg har i vejledningen
> forgæves søgt på "upload", "download", "dokument", "pdf". Ikke engang
> "Pages" optræder nogensinde i vejledningen.
>
> Jeg vil gerne lave et site, hvor medlemmerne af et ensemble kan logge
> sig ind og hente prøve- og koncertplaner og spillestemmer som pdf samt
> fotos fra vores arrangementer). Såvidt jeg kan se er det muligt at
> indbygge en login-funktion.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen Smidt

Infopaletten -> (længst til højre) Henvisninger

Slå til som henvisning

vælg "Et arkiv"

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Ove Steen Smidt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 28-10-06 18:25

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Jeg har lige installeret iLife. Det fungerer. Jeg har opdaget, at iWebs
> > forgæves jagt på stavekontrol kan stoppes i Rediger-menuen.
> >
> > Det er glimrende med disse programmer, der kan give os teknisk
> > forudsætningsløse adgang til sådan noget som at lave hjemmesider. Men
> > jævnligt nærmer man sig kvalmetærsklen, når vejledninger flyder over med
> > Apples selvglade henvisninger til, hvordan iWeb kan bruges til at
> > publicere, hvad man har lavet i andre iLife-programmer. Det kan være
> > svært at finde forklaring på, hvordan man foretager andre typiske
> > hjemmesidedispositioner.
> >
> > Kan man f.eks. placere andre dokumenter (f.eks. Word og pdf) med henblik
> > på, at andre kan downloade dem fra siden? - Jeg har i vejledningen
> > forgæves søgt på "upload", "download", "dokument", "pdf". Ikke engang
> > "Pages" optræder nogensinde i vejledningen.
> >
> > Jeg vil gerne lave et site, hvor medlemmerne af et ensemble kan logge
> > sig ind og hente prøve- og koncertplaner og spillestemmer som pdf samt
> > fotos fra vores arrangementer). Såvidt jeg kan se er det muligt at
> > indbygge en login-funktion.
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Ove Steen Smidt
>
> Infopaletten -> (længst til højre) Henvisninger
>
> Slå til som henvisning
>
> vælg "Et arkiv"
>
> Stig Leerbeck

Betyder det, at dokumentet bliver uploadet til min plads på
..Mac-serveren?

Venlig hilsen

Ove Steen

Stig Leerbeck (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 29-10-06 17:13

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
>
> > Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > Jeg har lige installeret iLife. Det fungerer. Jeg har opdaget, at iWebs
> > > forgæves jagt på stavekontrol kan stoppes i Rediger-menuen.
> > >
> > > Det er glimrende med disse programmer, der kan give os teknisk
> > > forudsætningsløse adgang til sådan noget som at lave hjemmesider. Men
> > > jævnligt nærmer man sig kvalmetærsklen, når vejledninger flyder over med
> > > Apples selvglade henvisninger til, hvordan iWeb kan bruges til at
> > > publicere, hvad man har lavet i andre iLife-programmer. Det kan være
> > > svært at finde forklaring på, hvordan man foretager andre typiske
> > > hjemmesidedispositioner.
> > >
> > > Kan man f.eks. placere andre dokumenter (f.eks. Word og pdf) med henblik
> > > på, at andre kan downloade dem fra siden? - Jeg har i vejledningen
> > > forgæves søgt på "upload", "download", "dokument", "pdf". Ikke engang
> > > "Pages" optræder nogensinde i vejledningen.
> > >
> > > Jeg vil gerne lave et site, hvor medlemmerne af et ensemble kan logge
> > > sig ind og hente prøve- og koncertplaner og spillestemmer som pdf samt
> > > fotos fra vores arrangementer). Såvidt jeg kan se er det muligt at
> > > indbygge en login-funktion.
> > >
> > > Venlig hilsen
> > >
> > > Ove Steen Smidt
> >
> > Infopaletten -> (længst til højre) Henvisninger
> >
> > Slå til som henvisning
> >
> > vælg "Et arkiv"
> >
> > Stig Leerbeck
>
> Betyder det, at dokumentet bliver uploadet til min plads på
> .Mac-serveren?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Har faktisk ikke prøvet det. Prøv og fortæl mig resultatet

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Münster (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-10-06 20:00

On 2006-10-29 17:12:39 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
>> Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
>>
>>>> Kan man f.eks. placere andre dokumenter (f.eks. Word og pdf) med henblik
>>>> på, at andre kan downloade dem fra siden? - Jeg har i vejledningen
>>>> forgæves søgt på "upload", "download", "dokument", "pdf". Ikke engang
>>>> "Pages" optræder nogensinde i vejledningen.
>>>>
>>>> Jeg vil gerne lave et site, hvor medlemmerne af et ensemble kan logge
>>>> sig ind og hente prøve- og koncertplaner og spillestemmer som pdf samt
>>>> fotos fra vores arrangementer). Såvidt jeg kan se er det muligt at
>>>> indbygge en login-funktion.
>>>
>>> Infopaletten -> (længst til højre) Henvisninger
>>>
>>> Slå til som henvisning
>>>
>>> vælg "Et arkiv"
>>
>> Betyder det, at dokumentet bliver uploadet til min plads på
>> .Mac-serveren?
>
> Har faktisk ikke prøvet det. Prøv og fortæl mig resultatet

Jeg har ikke prøvet det, men jeg har e-bogen Take Control of iWeb. Der
står heller ikke andet, end at man bare skal vælge filen, som du
beskriver. Jeg vil derfor tro, at filen automatisk bliver lagt ud på
..Mac. Jeg ved dog ikke, om den kommer i den offentlige mappe.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Ove Steen Smidt (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 29-10-06 22:08

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-29 17:12:39 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:
>
> > Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> >> Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> >>
> >>>> Kan man f.eks. placere andre dokumenter (f.eks. Word og pdf) med henblik
> >>>> på, at andre kan downloade dem fra siden? - Jeg har i vejledningen
> >>>> forgæves søgt på "upload", "download", "dokument", "pdf". Ikke engang
> >>>> "Pages" optræder nogensinde i vejledningen.
> >>>>
> >>>> Jeg vil gerne lave et site, hvor medlemmerne af et ensemble kan logge
> >>>> sig ind og hente prøve- og koncertplaner og spillestemmer som pdf samt
> >>>> fotos fra vores arrangementer). Såvidt jeg kan se er det muligt at
> >>>> indbygge en login-funktion.
> >>>
> >>> Infopaletten -> (længst til højre) Henvisninger
> >>>
> >>> Slå til som henvisning
> >>>
> >>> vælg "Et arkiv"
> >>
> >> Betyder det, at dokumentet bliver uploadet til min plads på
> >> .Mac-serveren?
> >
> > Har faktisk ikke prøvet det. Prøv og fortæl mig resultatet
>
> Jeg har ikke prøvet det, men jeg har e-bogen Take Control of iWeb. Der
> står heller ikke andet, end at man bare skal vælge filen, som du
> beskriver. Jeg vil derfor tro, at filen automatisk bliver lagt ud på
> .Mac. Jeg ved dog ikke, om den kommer i den offentlige mappe.

Jeg er ikke begyndt at oprette sider endnu. Jeg ville gerne have en
anelse om, hvorvidt iWeb kan bruges til det, som er mit formål. Om man
kan placere dokumenter til download, forekommer mig at være at ret
elementært spørgsmål. Ikke at jeg klandrer jer for ikke at kunne svare
på det. Men det er da en underlig smalsporet tankegang fra Apples side.
Kunne de ikke forestille sig, at man ville indlægge nogle publikationer,
der var fremstillet i deres eget teksbehandlingsprogram, for at andre
kunne hente dem?

Venlig hilsen

Ove Steen

Henrik Münster (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-10-06 23:24

On 2006-10-29 22:08:26 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Jeg er ikke begyndt at oprette sider endnu. Jeg ville gerne have en
> anelse om, hvorvidt iWeb kan bruges til det, som er mit formål. Om man
> kan placere dokumenter til download, forekommer mig at være at ret
> elementært spørgsmål. Ikke at jeg klandrer jer for ikke at kunne svare
> på det. Men det er da en underlig smalsporet tankegang fra Apples side.
> Kunne de ikke forestille sig, at man ville indlægge nogle publikationer,
> der var fremstillet i deres eget teksbehandlingsprogram, for at andre
> kunne hente dem?

Jamen det står da i både manualen og den e-bog, jeg har om iWeb. Men
iWeb er jo så nemt at bruge, at det ikke tager mange minutter at lave
en lille testside. Jeg har lige smidt en hurtigt sammen med Peugeots
prisliste i PDF-format. Det eneste problem er, at det lader til, at
dokumentet ikke bliver downloadet. Det bliver vist i browseren. Måske
skyldes det bare, at det er et PDF-dokument. Dokumentet uploades til
ens .Mac (eller iDisk). Det ligger i en mappe, der hører til siden. Min
side "Testside.html" har således en mappe, der hedder "Testside_files".
Her ligger billeder og anden grafik på siden også. Siden kan ses på
denne URL:

<http://web.mac.com/muenster/iWeb/muenster/Testside.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Ove Steen Smidt (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 29-10-06 23:36

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-29 22:08:26 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:
>
> > Jeg er ikke begyndt at oprette sider endnu. Jeg ville gerne have en
> > anelse om, hvorvidt iWeb kan bruges til det, som er mit formål. Om man
> > kan placere dokumenter til download, forekommer mig at være at ret
> > elementært spørgsmål. Ikke at jeg klandrer jer for ikke at kunne svare
> > på det. Men det er da en underlig smalsporet tankegang fra Apples side.
> > Kunne de ikke forestille sig, at man ville indlægge nogle publikationer,
> > der var fremstillet i deres eget teksbehandlingsprogram, for at andre
> > kunne hente dem?
>
> Jamen det står da i både manualen og den e-bog, jeg har om iWeb. Men
> iWeb er jo så nemt at bruge, at det ikke tager mange minutter at lave
> en lille testside. Jeg har lige smidt en hurtigt sammen med Peugeots
> prisliste i PDF-format. Det eneste problem er, at det lader til, at
> dokumentet ikke bliver downloadet. Det bliver vist i browseren. Måske
> skyldes det bare, at det er et PDF-dokument. Dokumentet uploades til
> ens .Mac (eller iDisk). Det ligger i en mappe, der hører til siden. Min
> side "Testside.html" har således en mappe, der hedder "Testside_files".
> Her ligger billeder og anden grafik på siden også. Siden kan ses på
> denne URL:
>
> <http://web.mac.com/muenster/iWeb/muenster/Testside.html>

Ja, det virker. Jeg har hentet prislisten (selvom jeg er inkarneret
VW-kører). Så dokumentet ligger altså på .Mac-disken.
Når du nævner manualen, mener du så det dokument på 37 sider, der ligger
i iWebs hjælpemenu?

Venlig hilsen

Ove Steen

Henrik Münster (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 30-10-06 01:39

On 2006-10-29 23:35:38 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Ja, det virker. Jeg har hentet prislisten (selvom jeg er inkarneret
> VW-kører). Så dokumentet ligger altså på .Mac-disken.

VW laver da også fine biler. Min første bil var faktisk en VW Derby.
Som barn og ung havde jeg bare lidt ry for at være en noget stiv og
kedelig professor-type. Jeg prøvede derfor at ryste lidt af det image
af mig. En af måderne var at vælge en lidt mere sprælsk bil, med et
mere sydlandsk og latinsk image. Egentlig var jeg mest interesseret i
Citroën, og min anden bil var da også en AX. Da jeg så blev gift,
stolede min kone ikke rigtig på Citroëns kvalitet. Vi kunne dog enes om
at købe Peugeot, som kommer fra samme firma.
   Husk nu på, at dette ligger 15-20 år tilbage. VW er blevet meget
smartere og mere spændende biler i dag. Samtidig er Peugeot blevet
meget mere mainstream og vel snart den almindeligste bil i Danmark.
Vores bilhandler (faktisk hans far) var DOMI-forhandler i gamle dage.
De solgte de engelske biler fra British Leyland som Morris, Austin, MG,
Triumph og Rover. Jeg er ikke helt sikker på de to sidste. Den engelske
bilindustri gik jo helt rabundus i halvfjerdserne. Bilhandleren skulle
derfor have et andet bilmærke at forhandle. Det eneste, der var ledigt,
var Peugeot. Det var der ikke andre, der gad handle med. Og slet ikke i
Varde. Der kunne de ikke engang udtale det. Men så lavede Peugeot
205'eren i firserne, og resten er historie. Nu griner vores bilhandler
vist hele vejen til banken. Opel-forhandleren derimod, han er lukket.
Det er mærkeligt, som det går op og ned. Det er ligesom i
computer-branchen.

> Når du nævner manualen, mener du så det dokument på 37 sider, der ligger
> i iWebs hjælpemenu?

Jeps. Der står:

"Du tilføjer en teksthenvisning vha. Info om henvisning på følgende måde:
   1.   Vælg den tekst, der skal være en henvisning.
   2.   Hvis Info om henvisning ikke er åbent, skal du klikke på Info på
værktøjslinjen (eller vælge Oversigt > Vis Info) og klikke på knappen
Info om henvisning.
   3.   I Info om henvisning skal du vælge "Slå til som henvisning" og
derefter vælge en mulighed på lokalmenuen Henvisning til:
   En af mine sider: Åbner en anden side i et af dine iWeb-websteder.
Vælg siden på lokalmenuen Side.
   En ekstern side: Åbner en webside, hvis adresse du kender. Skriv
adressen i URL-feltet.
   Et arkiv: Overfører et arkiv til den besøgendes computer. (Arkivet er
en del af dit websted; besøgende får ikke adgang til din computer.)
   En e-postbesked: Åbner en ny e-postbesked med den e-postadresse og det
emne, du anfører."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Ove Steen Smidt (31-10-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 31-10-06 00:25

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-29 23:35:38 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:
>
> > Ja, det virker. Jeg har hentet prislisten (selvom jeg er inkarneret
> > VW-kører). Så dokumentet ligger altså på .Mac-disken.
>
> VW laver da også fine biler. Min første bil var faktisk en VW Derby.
> Som barn og ung havde jeg bare lidt ry for at være en noget stiv og
> kedelig professor-type. Jeg prøvede derfor at ryste lidt af det image
> af mig. En af måderne var at vælge en lidt mere sprælsk bil, med et
> mere sydlandsk og latinsk image. Egentlig var jeg mest interesseret i
> Citroën, og min anden bil var da også en AX. Da jeg så blev gift,
> stolede min kone ikke rigtig på Citroëns kvalitet. Vi kunne dog enes om
> at købe Peugeot, som kommer fra samme firma.
> Husk nu på, at dette ligger 15-20 år tilbage. VW er blevet meget
> smartere og mere spændende biler i dag. Samtidig er Peugeot blevet
> meget mere mainstream og vel snart den almindeligste bil i Danmark.
> Vores bilhandler (faktisk hans far) var DOMI-forhandler i gamle dage.
> De solgte de engelske biler fra British Leyland som Morris, Austin, MG,
> Triumph og Rover. Jeg er ikke helt sikker på de to sidste. Den engelske
> bilindustri gik jo helt rabundus i halvfjerdserne. Bilhandleren skulle
> derfor have et andet bilmærke at forhandle. Det eneste, der var ledigt,
> var Peugeot. Det var der ikke andre, der gad handle med. Og slet ikke i
> Varde. Der kunne de ikke engang udtale det. Men så lavede Peugeot
> 205'eren i firserne, og resten er historie. Nu griner vores bilhandler
> vist hele vejen til banken. Opel-forhandleren derimod, han er lukket.
> Det er mærkeligt, som det går op og ned. Det er ligesom i
> computer-branchen.

Min nuværende VW er en Fox, som er ekstraordinært billig (ca. 130.000),
fordi den er samlet i Brasilien. På landevejen kan den ikke skelnes fra
en Polo. Fornylig havde jeg en kollega med oppe at køre, der altid har
døjet med dårlig ryg. Ugen efter skrev hun om sin begejstring over
endelig at have oplevet at sidde godt i en bil. Nu havde hun købt magen
til. Så den burde kunne købes på recept.
>
> > Når du nævner manualen, mener du så det dokument på 37 sider, der ligger
> > i iWebs hjælpemenu?
>
> Jeps. Der står:
>
> "Du tilføjer en teksthenvisning vha. Info om henvisning på følgende måde:
> 1. Vælg den tekst, der skal være en henvisning.
> 2. Hvis Info om henvisning ikke er åbent, skal du klikke på Info på
> værktøjslinjen (eller vælge Oversigt > Vis Info) og klikke på knappen
> Info om henvisning.
> 3. I Info om henvisning skal du vælge "Slå til som henvisning" og
> derefter vælge en mulighed på lokalmenuen Henvisning til:
> En af mine sider: Åbner en anden side i et af dine iWeb-websteder.
> Vælg siden på lokalmenuen Side.
> En ekstern side: Åbner en webside, hvis adresse du kender. Skriv
> adressen i URL-feltet.
> Et arkiv: Overfører et arkiv til den besøgendes computer. (Arkivet er
> en del af dit websted; besøgende får ikke adgang til din computer.)
> En e-postbesked: Åbner en ny e-postbesked med den e-postadresse og det
> emne, du anfører."

Tak for hjælp og inspiration. Dette med bare sådan lige at kaste en
personlig hjemmeside ud i cyberspace har jeg ikke prøvet før. Jeg skal
lige vænne mig til tanken om, at det er lige så selvfølgeligt og enkelt
som at skrive et dokument eller en mail.

Venlig hilsen

Ove Steen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste