Overførsel af Protools filer fra Mac til P~
Fra : Frederikgroth

Dato : 20-10-06 13:36

Jeg har købt et firewire-interface til min pc, men når jeg putter min
gamle Lacie-ext-hd i, kommer denne kun frem på pc'en som ikke-alokeret
hd. Er der nogen her der ved, om man skal have en driver installeret
på pc'en, for at kune overføre filerne til pc?
Jeg vil gerne backe firewiredisken op, og der er 60 GB på, så det er
lidt voldsomt på cd-rommer... Min pc har en DVD-brænder, som jeg vil
gøre det via.

På forhånd tak!

VH

Frederik Groth

Fra : Jon

Dato : 20-10-06 15:11

Frederikgroth <frederikgroth@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
> hd. Er der nogen her der ved, om man skal have en driver installeret
> på pc'en, for at kune overføre filerne til pc?

Jeg vil anta at dersom du har benyttet denne disken på Mac tidligere, så
er den formatert som HFS+. Det er et filsystem som en Windows-maskin
ikke kjenner til uten tilleggsprogramvare. Da vil den stå frem som "ikke
allokert", eller altså ikke formatert.

Du har egentlig bare to alternativer, tror jeg:
-- Enten finne programvare som lar din PC "se" HFS+, slik som MacDrive
(http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/13831). NB: Det kan
sikert finnes andre alternativer som jeg ikke kjenner!
-- Eller formatere disken med FAT32 filsystem somm begge kan benytte,
men som er langsommere enn både HFS+ (Macens eget filsystem) eller NTFS
(Windows' filsystem fra og med Win NT).

I det siste tilfelle vil du miste dataene på disken før du evt. legger
dem tilbake.

Det siste alternativet er å koble de to maskiner sammen med
nettverkskabel, installere SharePoints
(http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12512) på din Mac og
dele den eksterne FW-disk ut på nettet, logge deg på fra PC'en og så
kopiere over nett.

(Grunnen til at du i så fall behøver SharePoints er at Mac OS X ikke vil
la deg dele noe utenom ditt eget hjemmeområde, altså f.eks. ikke noen
ekstern disk, uten denne eller tilsvarende tilleggsprogram.)

> Jeg vil gerne backe firewiredisken op, og der er 60 GB på, så det er
> lidt voldsomt på cd-rommer... Min pc har en DVD-brænder, som jeg vil
> gøre det via.

Så har du jo kanskje et lite problem...
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Frederikgroth

Dato : 20-10-06 16:35

1000 tak, Jon!

Fra : Jon

Dato : 20-10-06 17:41

Frederikgroth <frederikgroth@wanadoo.dk> wrote:

> 1000 tak, Jon!

HTH!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-06 19:03

> [...]
> hd. Er der nogen her der ved, om man skal have en driver installeret
> på pc'en, for at kune overføre filerne til pc?

Din disk er sikkert partitioneret med HFS+ partitioner, dem kan du ikke
læse på Windows uden køb af tredieparts SW. Spørg i windows gruppe...

> Jeg vil gerne backe firewiredisken op, og der er 60 GB på, så det er
> lidt voldsomt på cd-rommer... Min pc har en DVD-brænder, som jeg vil
> gøre det via.

Du har hørt om netværkskabler og fildeling?

Fra : Frederikgroth

Dato : 22-10-06 22:11

Øhhh...? Ja, men hvordan?