2* ´1 gb ram = 1,95 gb ram
Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 09:11

Har lige sat 2 x 1 gb Kingston RAM i en ny 24" - men når jeg kigger i
"About This Mac" står der 1,95 GB RAM
Virkelig weird - nogen gode forklaringer ?

Se skærm dumps af systemprofil her:
<http://mac20.anthro.ku.dk/ram/>

mvh
michael
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-10-06 09:35

Michael Holm - fakeemail@anthro.ku.dk on 12/10/06 10:11 wrote:

> [...]
> "About This Mac" står der 1,95 GB RAM
> Virkelig weird - nogen gode forklaringer ?

Hvis det er den mindste 17" model, så har den shared graphics memory, dvs.
grafikkortet bruger maskinens indbyggede hukommelse. Deraf de manglende
64MB.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-10-06 09:39

Peter Kiil - spam@kiil.net on 12/10/06 10:34 wrote:

> Hvis det er den mindste 17" model, så har den shared graphics memory, dvs.
> grafikkortet bruger maskinens indbyggede hukommelse. Deraf de manglende
> 64MB.

Og så skal jeg udover det lære at læse, du skriver jo at det er en 24"

Sorry

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 09:59

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Og så skal jeg udover det lære at læse, du skriver jo at det er en 24"
>
> Sorry
helt iorden :)
fik jo en god oplysning ud af det ! Troede kun det var mini og MacBook
som har shared graphics memory.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 10:37

> helt iorden :)
> fik jo en god oplysning ud af det ! Troede kun det var mini og MacBook
> som har shared graphics memory.

Det underlige en anden 24" som jeg ikke har ved siden af mig, men har
checket via ARD, den har også fået 2x1 gb klodser i sig og den viser 2
gb som den skal.

De klodser var helt nye, hvor dem der er i den der viser forkert er
taget fra en 20" imac (også intel)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-06 10:57

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Det underlige en anden 24" som jeg ikke har ved siden af mig, men har
> checket via ARD, den har også fået 2x1 gb klodser i sig og den viser 2
> gb som den skal.

Kan du nævne nogen som helst andre forskelle på de to maskiner?

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 11:32

> Kan du nævne nogen som helst andre forskelle på de to maskiner?

De er begge 2..3 Ghz, men den hvor ram vises korrekt har det store
grafik kort i (GeoForce 7600 GT mod GeoForce 7300 GT i den "dumme")
samt den gode har 500 gb hd mod 250 i den anden.
Da der kun var 2 x 512 i viste begge korrekt 1 GB RAM.

Har testet med 3 1 gb klodser i den dumme i forskellige kombi.
Når der kun er een klods i vises den den korrekt som 1 GB....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-06 14:08

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Da der kun var 2 x 512 i viste begge korrekt 1 GB RAM.

Det kan jo være en afrundings"fejl".

Jeg har ingen gode ideer...

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 14:15

> Det kan jo være en afrundings"fejl".
>
> Jeg har ingen gode ideer...

fik lige løsningen af

se andet sted i tråden:

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-06 16:37

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> fik lige løsningen af
>
> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
>
> se andet sted i tråden:

Jeg så det efter jeg skrev indlægget.

Det morsomme er at jeg faktisk havde set det i anden anledning men
ikke draget forbindelsen.

Det er iøvrigt nok det mest geniale siden brød i skiver at kunne køre
flere operativsystemer inden i hinanden. ER meget begejstret for
VMware under WIndows.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-06 12:43

Hej Michael

Michael Holm wrote:

> Det underlige en anden 24" som jeg ikke har ved siden af mig, men har
> checket via ARD, den har også fået 2x1 gb klodser i sig og den viser 2
> gb som den skal.

Min første tanke var også 'shared memory', men det kan jo ikke passe i
24" udgaven...

> De klodser var helt nye, hvor dem der er i den der viser forkert er
> taget fra en 20" imac (også intel)

Min næste tanke var så, at enten er der noget galt med en af RAM
soklerne i maskinen - eller med en af de moduler, du har sat i.

Prøv at åbne den igen og tag RAM'en ud og bytte rundt på dem, - hvis det
ikke er 'matched pair'. Sørg for, at de sidder _helt_ fast i soklerne. -
Alene det, at måske 1-2 af de sidste kontakter i rækken ikke er trykket
helt på plads, kan være nok til, at fx. den sidste 256kb kreds på
modulet, ikke vil blive registreret.

- Det er faktisk ikke så længe siden, jeg satte en 512mb blok i en
G4/400mhz, - den blev kun reg. som en 256mb blok. Pillede den så ud igen
og satte den i og sørgede for, at den blev trykket på plads hele vejen
og at låsetappene var helt på plads, - så var den reg. som 512mb.... -
Så det kan sagtens være det, der er galt.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 12:10

Hej Michael,

> Har lige sat 2 x 1 gb Kingston RAM i en ny 24" - men når jeg kigger i
> "About This Mac" står der 1,95 GB RAM
> Virkelig weird - nogen gode forklaringer ?

Har du brugt programmet Parallels på den?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 12:23

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Michael,

> Har du brugt programmet Parallels på den?

ja - sidder faktisk og roder med det, da jeg syntes den kom med et
memory spørgsmål før jeg puttede ekstra ram i... men jeg kan ikke finde
noget sted at rette...
min MacBook Pro har også Par. og viser 2 GB fint....

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 13:51

Hej Michael,

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 14:06

Fra : Morten Lind

Dato : 12-10-06 18:58

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> "About This Mac" står der 1,95 GB RAM
> Virkelig weird - nogen gode forklaringer ?

Nu har du jo heldigvis fået opklaret dit mysterium, så jeg benytter lige
emnet til et tillægsspørgsmål

Hastigheden på dine GB-klodser er 667MHz - det kan jeg forstå, men
hastigheden på mine GB-klodser er ifølge Systemprofil
PC2-4200U-444......Hvad pokker er dét for en "størrelse"?

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-10-06 21:20

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> [...]
> hastigheden på mine GB-klodser er ifølge Systemprofil
> PC2-4200U-444......Hvad pokker er dét for en "størrelse"?

som jeg forstår det bliver de jo hurtigere og hurtigere,
dem jeg har til en 20" iMac PPC G5 hedder
3300U-333 -
bus hastigheden er altså 333 MHz mod dine 444 og 667MHz på de nye
klodser.
ofte kan man sætte en hurtigere klods i en ældre maskine men den kan så
ikke udnytte potentialet i RAM klodsen.
Hvis jeg roder i begreberne må en ekspert lige rette mig ind

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-06 03:35

> [...]

> ikke udnytte potentialet i RAM klodsen.
> Hvis jeg roder i begreberne må en ekspert lige rette mig ind

Hæ, OK

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 13-10-06 09:20

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Hæ, OK
>
> M.

nå men det var da lidt hen ad vejen rigtig, bare en lille smule :)
men iflg. Niels forklaing er mine til G5 der slutter på 333 så bedre
mon? (han skrev noget med jo lavere tal jo bedre)

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-06 17:49

> [...]

> men iflg. Niels forklaing er mine til G5 der slutter på 333 så bedre
> mon? (han skrev noget med jo lavere tal jo bedre)

Tjaeh(?) - sådan har jeg også opfattet det, og det undrede mig lidt, for
mine klodser er splinternye, nå nej, undskyld - spritnye(de kommer lige
fra en spritdublikator, hæ....), men mine udgjorde rabatten på en G5, så
det kan være, sælgeren har "sparet" der

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-10-06 19:54

> [...]

> mine klodser er splinternye, nå nej, undskyld - spritnye(de kommer lige
> fra en spritdublikator, hæ....), men mine udgjorde rabatten på en G5, så

Dualcore PowerMac G5 understøtter ikke tCAS (det første af de 3 cifre)
under 4, så det er ikke tilfældet. Memorycontrolleren er mere effektiv
end den i tidligere PM G5, så du kommer alligevel hurtigere til dine
data end på ældre G5'ere.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-06 04:20

> [...]
> under 4, så det er ikke tilfældet. Memorycontrolleren er mere effektiv
> end den i tidligere PM G5, så du kommer alligevel hurtigere til dine

Aha - tak skal du have

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-10-06 22:16

> [...]

> hastigheden på mine GB-klodser er ifølge Systemprofil
> PC2-4200U-444......Hvad pokker er dét for en "størrelse"?

Det er 533MHz. Dine GB-klodser er 8 byte brede og ganget med 533 MHz
giver det tæt på 4200 MB per sekund. De 444 angiver hvor hurtige dine
klodser er (mindre er bedre, men skal divideres med MHz for at
sammenligne). Det er hastigheden af 3 forskellige kommandoer til
klodsen, ikke et 3cifret tal. PC2 angiver at det er DDR2 RAM.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-06 03:34

> [...]
> sammenligne). Det er hastigheden af 3 forskellige kommandoer til
> klodsen, ikke et 3cifret tal. PC2 angiver at det er DDR2 RAM.

Tak

M.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-10-06 18:19

http://haxor.dk/articles/ram.html

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog - macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-06 18:43

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> http://haxor.dk/articles/ram.html

Tak, Peter - fint arbejde

M.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-10-06 12:14

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Tak, Peter - fint arbejde
>
> M.
> --

Tak. Jeg flytter dog snart mine artikler over på mit nye/gamle domæne.
Jeg vil i samme hug se om der er noget der skal opdateres.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk

Fra : Fluffy Meowington

Dato : 30-10-06 01:45

Michael Holm wrote:
> Har lige sat 2 x 1 gb Kingston RAM i en ny 24" - men når jeg kigger i
> "About This Mac" står der 1,95 GB RAM
> Virkelig weird - nogen gode forklaringer ?

Samme set her på MM CD som er købt med 2GB fra Apple Store og kom med
Mac OS X 10.4.7. den viste vist 1.98GB. Ved opdatering til 10.4.8 er den
nu begyndt at vise 2GB. Det er vist bare en regnefejl, med eller uden
grafik (64MB) eller RAM til administration af grafik-RAM (16MB). ingen
praktisk betydning.

--

Brrr, det er ved at være KOLDT her i igloo'en....!