Optage lyd på mac?
Fra : MacJohn

Dato : 11-10-06 23:18

Hej alle!

Jeg er ganske ny Mac-bruger, og vil gerne høre om der skulle være nogen
her, der kender et lille program, som kan optage lyd, via Mic og Line.

Programmet skulle helst kunne gemme lyden i MP3 format....

??

Mvh
John

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-06 23:40

Hej John

MacJohn wrote:
> Jeg er ganske ny Mac-bruger, og vil gerne høre om der skulle være nogen
> her, der kender et lille program, som kan optage lyd, via Mic og Line.

Først lige ang. hardware. Hvis det fx. er iBooks og nogle af de nyere
iMacs, du har, der det nødvendig med en iMic for at kunne slutte
eksterne lydkilder til.

Hvad angår programmer, vil jeg klart anbefale, at du investerer de ca.
$25USd, som programmet Amadeus II koster. Det er klart det bedste
2-kanals program på markedet pf.. Desuden er Amadeus 100% VST plugins
kompatibel, så man virkelig kan udvide programmet til et fuldt prof
2-kanals optage-/redigeringssystem. Du kan hente en demo her -
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/760781/Amadeus.dmg

Som nummer 2 på 'kvalitetslisten' vil jeg så sætte Audiocorder. Den er
dog langt mere simpel i opbygning og har ikke samme
redigeringsmuligheder som Amadeus. Programmet er shareware. Demo:
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/777614/AudiocorderOSX.dmg

Nåja, så er der jo også Audacity... Men jeg véd snart ikke, hvad jeg
skal sige. Princippet i den er som i Amadeus, men der er modsat Amadeus
- mulighed for multitrack recording. - Jeg véd ikke, om det er det, der
er årsagen, men Audacity er blevet ualmindelig ustabil - selv med kun 2
alm. stereokanaler. Redigeringsfaciliteter er der mange af. Audacity er
freeware og kan hentes her:
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/665023/audacity-macosx-1.3.0.dmg

Af lidt dyrere programmer kan nævnes Peak Express. Den har nu skiftet
navn til BIAS Peak LE. Den har stort set samme muligheder som Amadeus,
men koster det dobbelte... Info: http://www.bias-inc.com/products/peakLe5/

Jeg bruger selv Amadeus II - også til prof masterredigering til CD
udgivelser, og det gør den aldeles fremragende. Den har aldrig svigtet
endnu!

> Programmet skulle helst kunne gemme lyden i MP3 format....

Alle ovennævnte kan gemme i bl.a. mp3, men de har et hav af
valgmuligheder i hvilket format, man ønsker at gemme i.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>