automatisk backup
Fra : Leif Neland

Dato : 28-09-06 20:06

Hvad kan man installere på macBook'en, der automatisk kopierer udvalgte
mapper over på en samba-share på nettet med jævne mellemrum, f.ex. dagligt,
uden man skal tænke over det.

Derovre vil jeg så lave noget incrementalt halløj, men det regner jeg ikke
med er et problem.

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-06 20:39

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> Hvad kan man installere på macBook'en, der automatisk kopierer udvalgte
> mapper over på en samba-share på nettet med jævne mellemrum, f.ex. dagligt,
> uden man skal tænke over det.

rsync er oplagt men jeg ved ikke om det kan virke bare på det rå
filsystem. Ellers kan du vel få en rsyncd op på serveren?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-06 20:56

Hej Thorbjørn & Leif

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> rsync er oplagt men jeg ved ikke om det kan virke bare på det rå
> filsystem.

Jo, det kan den godt, men den virker svjv. ikke på IntelMacs - endnu...

> Ellers kan du vel få en rsyncd op på serveren?

Det vil stadig efter det, jeg véd, ikke virke på Intel Macs.

Det - eller rettere de - eneste program(mer), der kan lave 100%
scheduled backup på IntelMacs er Qdeas Synchronize! Pro X 5.x og så
selvfølgelig Retrospect - ikke Express udgaven af Retrospect. - Men
begge er hamrende dyre.

Udover full scheduling har Synchronize! også den store fordel, at den
kan lave en 1005 scheduled bootabnle backup af systemet. Demo kan
downloades på www.qdea.com.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-06 21:10

> Hej Thorbjørn & Leif

> Jo, det kan den godt, men den virker svjv. ikke på IntelMacs - endnu...

whaaa ...

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-06 21:10

> [...]
>
> Det vil stadig efter det, jeg véd, ikke virke på Intel Macs.
>
> Det - eller rettere de - eneste program(mer), der kan lave 100%

carbon copy cloner kan. SuperDuper kan ...

/thoman

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-06 21:49

Hej Thomas

scheduled ja, men ikke 'auto scheduling', - så du kan fx. ikke sætte dem
til at lave automatiske backups kl. 3:45 hver nat udelukkende på valgte
filer/mapper. - Men du kan godt vælge filer/mapper og så gøre det manuelt.
mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-09-06 22:37

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 28/09/06 22:49 wrote:

> [...]
> filer/mapper. - Men du kan godt vælge filer/mapper og så gøre det manuelt.

Hvad er det du vrøvler om?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-06 23:36

> [...]

> filer/mapper. - Men du kan godt vælge filer/mapper og så gøre det manuelt.

Er, nu vrøvler du - selvfølgelig kan man det.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-06 23:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Thorbjørn & Leif

> Jo, det kan den godt, men den virker svjv. ikke på IntelMacs - endnu...

Jo da, rsync findes som præinstalleret universal binary på enhver 10.4
installation. kig selv: /usr/bin/rsync.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-06 22:19

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> whaaa ...

Bare rolig, rsync virker fint på alle Intel Mac'er (med mindre de er
leverede under NDA til det japanske energiforskningsprogram).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-06 23:37

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Bare rolig, rsync virker fint på alle Intel Mac'er (med mindre de er
> leverede under NDA til det japanske energiforskningsprogram).

eller særligt udvalgte adresse i Brabrand.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 07:03

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> eller særligt udvalgte adresse i Brabrand.

Hov hov, Christian er skam flyttet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-06 16:42

> Hov hov, Christian er skam flyttet.

Var der virklig andre postdistrikter der ville tage imod ham?

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-06 22:22

On 2006-09-28 21:05:43 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk> said:

> [...]
> dagligt, uden man skal tænke over det.
>
> Derovre vil jeg så lave noget incrementalt halløj, men det regner jeg

Jeg tror, Backup kan, men den kræver jo, at man har .Mac abonnement.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-09-06 14:53

> Jeg tror, Backup kan, men den kræver jo, at man har .Mac abonnement.

Backup behøver ikke .mac abb. Man kan fint backe up til en ekstern
netværksdisk. Men man er begrænset til 100 mb pr. back-up. Om man kan
snyde den ved at fordele det over flere ved jeg ikke.

Det hele lægges i et arkiv, som man så kan "retrieve" fra.

Min eneste anke er at jeg godt kan lide at filerne ligger i deres
sædvanlige hieraki. Jeg vil altså gerne have en synkronisereng istedet
for en egentlig back-up, men det er nok mest en fiks idé.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Terje Kleverud

Dato : 29-09-06 16:06

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Hvad kan man installere på macBook'en, der automatisk kopierer udvalgte
> mapper over på en samba-share på nettet med jævne mellemrum, f.ex. dagligt,
> uden man skal tænke over det.

Intego Personal Bakup byr på mange muligheter.

Jeg bruker den selv til å ta automatisk daglig bakcup av utvalgte filer
og mapper. Programmet kjører i bakgrunnen og er helt usynlig.

<http://www.intego.com/personalbackup/>

--
Terje K

«Gjør det enklest mulig. Dog ikke enklere.» (A. Einstein)

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-06 21:26

> [...]

> uden man skal tænke over det.
>
> Derovre vil jeg så lave noget incrementalt halløj, men det regner jeg ikke

Jeg bruger Retrospect tin inkrementelt backup, så går til en mappe på en
netværksharddisk, der kører Linux.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk