iBook vil ikke starte. Blæserstøj
Fra : Lars Lauridsen

Dato : 26-09-06 22:22

Hej Gruppe

Jeg forsøger at få liv i en iBook G4, der ikke vil starte.

Når man forsøger at tænde den, begynder blæseren at køre på fuld kraft, men
der sker intet andet.

Jeg har prøvet at resette PMU'en ved at holde alt, "æble-tasten", p+r nede
lige efter eller samtidig med at man trykker på power (beskrevet i
manualen), uden held. (Jeg tror ikke engang den udførte en reset af PMU)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq6 skriver de, man
skal " Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing
Shift-Control-Option-Power (jeg går ud fra det er shift, ctrl og
"æble-tasten"?) on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while
using this combination of keystrokes. " - igen, uden held.

Nogen forslag?

Apple-forretningen i Århus er ikke ligefrem et eksempel på god kundepleje.
Bizart egentlig, når man sælger så differentieret et produkt.

Jeg er absolut ikke vant til at arbejde med Mac!

/Lars

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 26-09-06 22:43

Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
> "æble-tasten"?) on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while
> using this combination of keystrokes. " - igen, uden held.

"Option" er den tast, som både har teksten "alt" og et symbol, som
ligner et sporskifte. Æbletasten plejer at hedder "Command".

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-06 23:14

On 2006-09-26 23:42:43 +0200, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> "Option" er den tast, som både har teksten "alt" og et symbol, som
> ligner et sporskifte. Æbletasten plejer at hedder "Command".

Ja, og så skal man også trykke på Power-knappen. Det er altså
skift-ctrl-alt og tænd-sluk-knap. Det er et dansk (elller skandinavisk)
fænomen, at der er en alt-tast. Normalt hedder den option på en Mac.
Det undrer mig, at din manual og Apples supportsider angiver to
forskellige metoder. Er det ikke parameter-RAM, du nulstiller med
metoden fra manualen? Men prøv endelig at nulstille PMU. Det kan ofte
hjælpe.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 27-09-06 10:02

"Henrik Münster"

> [...]
> metoder. Er det ikke parameter-RAM, du nulstiller med metoden fra
> manualen? Men prøv endelig at nulstille PMU. Det kan ofte hjælpe.

Tak for det. Der står faktisk ikke i manualen, hvad den kombination gør. Det
er bare en del af troubleshooting. Nu har jeg prøvet den rigtige
kombination, igen uden held.

Hun havde den til reperation for en måneds tid siden. Der tog det dem 3-4
uger at finde ud af, at det var batteriet, der var dødt. Jeg tager med ned
og snakker med dem i forretningen, så hun ikke bliver behandlet lige så
åndsvagt som i går.

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-06 23:17

On 2006-09-26 23:22:14 +0200, "Lars Lauridsen"
<crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> said:

> Apple-forretningen i Århus er ikke ligefrem et eksempel på god
> kundepleje. Bizart egentlig, når man sælger så differentieret et
> produkt.

Du skal lige vide, at Apple ikke har forretninger i Danmark. Der er kun
Apple Store i USA, UK, Japan og vist et par andre steder. Der er
naturligvis Apple-forhandlere i Danmark, men det er private firmaer,
der vel ikke føler nogen særlig forpligtelse overfor produkter købt
andre steder, selv om det er Apple-produkter. Men naturligvis bør de da
som alle andre forretninger være imødekommende og yde en god service.
Ellers kommer folk jo ikke igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-06 03:33

> [...]

> Jeg har pr?vet at resette PMU'en ved at holde alt, "?ble-tasten", p+r nede
> lige efter eller samtidig med at man trykker p? power (beskrevet i
> manualen), uden held. (Jeg tror ikke engang den udf?rte en reset af PMU)

> P? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq6 skriver de, man
> skal " Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing
> Shift-Control-Option-Power (jeg g?r ud fra det er shift, ctrl og
> "?ble-tasten"?) on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while
> using this combination of keystrokes. " - igen, uden held.

Option = ALT
Command = æble-tast

Ctrl og Power har du identificeret korrekt.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Martin

Dato : 02-10-06 09:22

Jeg havde samme problem med min ibbok G4. Det viste sig, at det var
ibookens logic board som var røget sig en tur. Hvilket desværre ikke er
ualmindeligt for ibooks http://www.the-set.com/index.php?id=1

Prøv evt at pres ned på området under keybordet til venstre for
trackpad'et imens du opstarter computeren

/Martin