Hvordan laver man dette skrifttegn?
Fra : Thomas

Dato : 14-09-06 12:40

Hey

Jeg mangler et tegn. Kan fint lave e, é, è og ê. Hvordan laver jeg den
sidste, altså "ê", hvor vinklen har spidsen ned?

Thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-06 13:17

Thomas <neumann@studjur.dk> wrote:

> Jeg mangler et tegn. Kan fint lave e, é, è og ê. Hvordan laver jeg den
> sidste, altså "ê", hvor vinklen har spidsen ned?

Du kan jo åbne tegnpaletten.

Fra : Thomas

Dato : 14-09-06 17:29

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Du kan jo åbne tegnpaletten.

Med følgende i baghovedet "der er ingen dumme spørgsmål", vover jeg lige...

Tegnpaletten? Hvor? Hvordan?

Er der ikke en genvej til tegnet, som ved de andre ^´` ?

Thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-09-06 19:28

> [...]

> Tegnpaletten? Hvor? Hvordan?
>
> Er der ikke en genvej til tegnet, som ved de andre ^´` ?

Hvis man ikke kender nadre muligheder, kan man jo i et dokument skrive
sig igennem hele tastaturet med alt og alt+shift trykket ned. Så møder
man ˇ ved alt+shift+s. Men spørg mig ikke, hvordan man får tegnet sat
oven på et bogstav.
Tastaturpalet ligger under dannebrogsflaget oppe til højte. Her kan man
også få et tastatur, der viser, hvad der er under tasterne med de nævnte
hjælpetaster trykket ned.
Jeg kan nævne, at tastaturpaletten har svært ved at komme til syne, når
jeg kalder på den.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas

Dato : 15-09-06 15:19

alt+shift+s giver præcis tegnet, men desværre ikke over et bogstav.

Keyboard-viewer viser ikke muligheden for at få tegnet over et bogstav.
Det kan da ikke være rigtigt? Skrives alle bøger med det tegn på alt
andet end en mac?

Thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-09-06 21:26

> [...]

> Keyboard-viewer viser ikke muligheden for at få tegnet over et bogstav.
> Det kan da ikke være rigtigt? Skrives alle bøger med det tegn på alt

Det er jo ikke et man bruger meget på dansk. Tegnpaletten kan godt lave
tegnet. Hvis du skifter til tjekkisk tastaturlayout, så vil du sikkert
godt kunne lave tegnet med tastaturet (men jeg har dog ikke prøvet).

Fra : Thomas

Dato : 16-09-06 13:33

Sætter man input til Inuktitut kan man få fat i tegnet når man skriver
i Thunderbird. Desværre crasher AppleWorks når man indsætter tegnet.
Fantastiske problemer sådan et lille tegn kan forårsage.

Thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-09-06 14:10

> [...]

> i Thunderbird. Desværre crasher AppleWorks når man indsætter tegnet.
> Fantastiske problemer sådan et lille tegn kan forårsage.

Aha, det var det du skulle bruge det til. Tegnet findes hvis ikke i
MacRoman, det er nok derfor. Så skulle du bruge en speciel font med
mærkelige tegn.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-06 19:57

> [...]

> i Thunderbird. Desværre crasher AppleWorks når man indsætter tegnet.
> Fantastiske problemer sådan et lille tegn kan forårsage.

Undskyld, men af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilket
sprog, der benytter det efterlyste tegn?

På forhånd tak....

M.

Fra : Thomas

Dato : 16-09-06 22:17

Morten Lind wrote:

> Undskyld, men af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilket
> sprog, der benytter det efterlyste tegn?

Pinyin. Det er ret umuligt at angive hvilken tone der er tale om, hvis
ikke man kan bruge "pil ned" tegnet. Pinyin anvendes mig bekendt i stort
omfang, så jeg undrer mig kraftigt over at min mac ikke er i stand til
at lave noget så simpelt.

Har været forbi noget unicode idag for at se om tegnet eksisterer der.
Kunne desværre ikke finde det. :-/

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-06 22:46

Thomas <neumann@studjur.dk> writes:

> Har været forbi noget unicode idag for at se om tegnet eksisterer
> der. Kunne desværre ikke finde det. :-/

Måske kan du bruge

http://www.foolsworkshop.com/ptou/

i en snæver vending?

Der er et link til http://www.math.nus.edu.sg/aslaksen/read.shtml som
vist indeholder alt hvad du kunne ønske dig.

Fra : Thomas

Dato : 16-09-06 23:18

Har fundet times pinyin og har samtidig fundet unicodes til tegnene.
Alle programmer, undtagen AppleWorks kan anvende unicode til at indsætte
tegnene med. Hvad går det lige galt her? Damn.
Selv tekstedit kan vise tegnene.

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 16-09-06 23:20

Eksempel på unicode-indsat tegn, selv i Thunderbird: ě

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-06 00:26

> [...]
> Alle programmer, undtagen AppleWorks kan anvende unicode til at indsætte
> tegnene med. Hvad går det lige galt her? Damn.

Textedit bruger mac OS X's eget framework og er derfor unicode
complient. AppleWorks er ikek unicode complient.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 08:36

> [...]

> tegnene. Alle programmer, undtagen AppleWorks kan anvende unicode til
> at indsætte tegnene med. Hvad går det lige galt her? Damn.

Appleworks tror nok at tegn kun er 8-bit. Det skal være 16-bit tegn
for at Unicode dutter.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-06 19:50

Thomas <neumann@studjur.dk> wrote:

> Med følgende i baghovedet "der er ingen dumme spørgsmål", vover jeg lige...
>
> Tegnpaletten? Hvor? Hvordan?

I OS X finder den under "Dannebrog" oppe i menulinien. Hvis den ikke er
der skal du ind i System Preferences, International, Input Menu og sætte
hak ved Keyboard Viewer. Du kan samme sted osse sætte hak ved Character
Palette. Der finder du tegnet som du leder efter.

> Er der ikke en genvej til tegnet, som ved de andre ^´` ?

Kan man se den her?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-06 19:57

<snip>

> Kan man se den her?

Tilsyneladende ikke med MacSOUP. Jeg har copy pasted "e-med-båd" ind fra
Character Palette lige efter ?-tegnet.