Disput med web-folkene i Region Syddanmark
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-09-06 13:10

Jeg synes lige jeg vil præsntere jeg for de foreløbige indlæg i en lille
disput jeg har med Region Syddanmark. Et besøg på deres site
http://www.regionsyddanmark.dk/wm156316 skaber vanskeligheder i
Firefox(nyeste version på Tiger-bestykket maskine).
Jeg tager et screenshot og henvender mig - de svarer meget hurtigt, stor
respekt for det. Her er den følgende disput:

1. svar:
Hej frank

Tak for din mail vedr. regionsyddanmark.dk i Firefox. Jeg har testet vores
hjemmeside i Firefox uden at støde ind i det samme problem som dig. Ud fra
dit vedhæftede screenshot ser det ud som om, du benytter Mac? Det kan
meget vel være her problemet ligger.

Vi tilstræber selvfølgelig, at vores websites kan ses af så mange brugere
som muligt. Der er dog efterhånden mange forskellige kombinationer af
styresystemer og browsere. Det kan derfor være en bekostelig affære, at
tilpasse designet, så det kan ses af alle. Det er således altid en
vurdering af, hvor mange forskellige browsere og
styresystemskombinationer, vi skal understøtte.

Nu er det nuværende design på regionens hjemmeside midlertidigt. Inden
årsskiftet lægger vi et nyt design på hjemmesiden. I den forbindelse kan
jeg sige, at vi vægter tilgængelighed meget højt og at nogle af de
problemer, der er med det nuværende design vil blive løst.

Venlig hilsen
Peter
__________________
Peter Bach Nielsen
Webchef
Kommunikation

Mit reply:

Tak for et hurtigt svar

Det er korrekt at jeg benytter mac - m,t en kan ikke med mn bedste vilje
se, at det skulle betyde det fjerneste. Hvis siderne er korrekt lavet,
vises de også korrekt i de gængse browsere, hvortil Firefox så absolut må
medregnes. Desuden er det efterhånden mere regelen end udntagelsen at
siderne vises rigtigt - hvilket også er bagrunden for min henvendelse -
det er jo ærgerligt ikke at have sider, der fungerer optimalt.
I mellemtiden har jeg tjekket jeres side i Apples egen browser, Safari -
her ser det ud til at fungere korrekt. Det er formentlig et spørgsmål om
at få siden til at validere ordentligt.

2. svar fra Peter Bach Nielsen:

Hej Frank

Ja det er desværre ikke helt så enkelt med hensyn til validering og
browsertyper. Selv om et site opfylder W3Cs standarder, er der ingen
garanti for, at designet fungerer på tværs af platforme. Der er altid
problemer med browsere baseret på den oprindelige Netscape browser, som
Firefox eksempelvis er.

Netscape browserne har rent teknisk problemer med at håndtere stylesheets
og div tags, som jo anbefales af W3C fremfor HTML og tabelopbygning.

Det kræver derfor, at designet optimeres til de forskellige browsere og
til de enkelte versioner af browserne. Det er meget tidskrævende, hvorfor
vi er nødt til at prioritere, hvilke browsere vi vil optimere til.

Som sagt jeg håber dog, at vi kommer langt med det arbejde med det nye
regions design.

Venlig hilsen
Peter
__________________
Peter Bach Nielsen
Webchef
Kommunikation

Mit reply:

Hej Peter

Nu er der altså en grund til at ganske mange vælger at bruge Firefox,
uanset platform. I det daglige oplever jeg den som fuldkommen problemfri,
både når det gælder officielle sider (hvor man vel også med rimelighed kan
forvente at der er sikret tilgængelighed for alle) og alle mulige andre
sites. Det er typisk på rene FrontPage amatør-sider at jeg ellers kan
opleve vanskeligheder. Jeg har med andre ord ingen vanskeligheder med at
håndtere CSS-sider eller lignende.
Tidkrævende eller ej, så må det jo være jeres opgave at sikre at jeg både
som borger og som journalist kan bruge jeres site, også uden at skulle
vælge en anden platform?!

****

Andre ting det kunne være godt at skrive til dem - jeg tvivler sådanset
ikke på deres gode hensigter, og det er jo et glimrende udgangspunkt for
lidt venskabeligt pres

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-06 16:08

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> garanti for, at designet fungerer på tværs af platforme. Der er altid
> problemer med browsere baseret på den oprindelige Netscape browser, som

Hvornår h... er Netscape og Mozilla blevet det samme? - Den gode Petyer
Nielsen skulle prøve at åbne Netscape hhv. en Mozilla eller Firefox med
en editor, så vil han se, at der er meget lidt til fælles i de
programmer... Han kan åbenbart ikke kende forskel på en kombineret og en
stand-alone browser.

> Netscape browserne har rent teknisk problemer med at håndtere stylesheets
> og div tags, som jo anbefales af W3C fremfor HTML og tabelopbygning.

Både Netscape 6.x og 7.x håndterer div. tags ganske udmærket. - Skal jeg
sige noget, så synes jeg faktisk, at Netscape ofte er bedre end Firefox
til at håndtere div. stylesheets, og det selvom Netscape er væsentlig
langsommere end Firefox. - Men stadig har Netscape og Mozilla.org intet
med hinanden at gøre.

> Det kræver derfor, at designet optimeres til de forskellige browsere og
> til de enkelte versioner af browserne. Det er meget tidskrævende, hvorfor
> vi er nødt til at prioritere, hvilke browsere vi vil optimere til.

Han er da rent til grin, - og han kalder sig 'webmaster' suk...!

> [...]
> Tidkrævende eller ej, så må det jo være jeres opgave at sikre at jeg både
> som borger og som journalist kan bruge jeres site, også uden at skulle

Godt sagt!

Har du prøvet den nye SeaMonkey 1.0.4 fra Mozilla eller den nye Opera
9.x? - De er lynhurtig, og jeg har endnu ikke oplevet problemer med den.
Heller ikke på sider, som hidtil har været Explorer-only har jeg haft de
store problemer - med undt. af DRs hjemmesider...

> Andre ting det kunne være godt at skrive til dem - jeg tvivler sådanset
> ikke på deres gode hensigter, og det er jo et glimrende udgangspunkt for
> lidt venskabeligt pres

'Venskabelig' pres? - De skal ha' en 20-punds forhammer godt og grundigt
plantet på det sted, det gør mest ondt, før den slags pampere gider røre
på sig og komme ud af starthullerne.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-06 16:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hvornår h... er Netscape og Mozilla blevet det samme? - Den gode

Tal nu pænt.

Alle Netscape-versioner højere end 4.x bygger på Mozillakodebasen.
Det gør Firefox og Thunderbird også.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-06 16:27

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tal nu pænt.

Det gør jeg da også, - der er kun 5 bogstaver og ikke 7.

> Alle Netscape-versioner højere end 4.x bygger på Mozillakodebasen.
> Det gør Firefox og Thunderbird også.

Ja! Men ikke omvendt!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-06 20:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ja! Men ikke omvendt!

Hvordan skal det forstås?

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-09-06 03:01

On Tue, 12 Sep 2006 17:27:08 +0200, Erik Richard S rensen wrote:

<snip>

>Ja! Men ikke omvendt!

Øeh, det har du jo ganske ret i - det er vel det vi kan kalde en logisk
konsekvens (tror jeg nok det hedder) - men hvad har det med sagen at gøre
???

Har forresten ingen problemer med den nævnte side og FF her (Ej heller
under eCS, måtte lige prøves .

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Sometimes I wish I could get a mirror with a better view.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-06 01:34

Hej Peter

Peter Jespersen wrote:

> Øeh, det har du jo ganske ret i - det er vel det vi kan kalde en logisk
> konsekvens (tror jeg nok det hedder) - men hvad har det med sagen at gøre
> ???

At din navnefælle med efternavnet Nielsen hele tiden refererer til
'Netscape' og det som værende noget dårligt.

Jeg kan blive noget så eddikesur på de her 'mighty-all-knowning'
såkaldte webmasters, der tror, de véd alt om alt bare de har titlen
'webmaster'.

Jeg har her i sommers haft en lidt tilsvarende korrespondance/diskussion
med en 'webmaster' på DR. Hun påstod hårdnakket, at det var min browser,
der var noget galt med, indtil jeg for femte eller sjette gang påpegede
over for hende, at jeg havde prøvet med 5 forskellige - Safari, Firefox,
WaMCom X, Mozilla X og Opera på 4 forskellige maskiner med i alt 6
forskellige systemer.

Først da indrømmede hun, at de havde "en beklagelig fejl" på deres
websider, der medførte, at det ikke var muligt at aflytte DR-Online
radio, selvom man brugte pågældende browsere med QuickTime 7 Pro på OS X
eller QT 6.x Pro på OS 9.2.2. - Hendes device var hele tiden, at jeg
nødvendigvis måtte skifte til mindst Windows 2000 og så bruge MSIE 6.x.

> Har forresten ingen problemer med den nævnte side og FF her (Ej heller
> under eCS, måtte lige prøves .

Hm, det er faktisk slået til i SeaMonkey her, så det virkr åbenbart
rimelig godt - også hos mig...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-09-06 03:52

On Wed, 13 Sep 2006 02:34:10 +0200, Erik Richard S rensen wrote:

>Hej Peter

>At din navnefælle med efternavnet Nielsen hele tiden refererer til
>'Netscape' og det som værende noget dårligt.

Vel set i forhold til nutidens osere var Netscape noget mangelfuld, men
jeg bruger den stadig da visse af IBM's installationsprogrammer kun kan
køre i disse.
Vores tids Netscape er så bare en rebranded Mozilla

Vel det var bare sætningens logiske opbygning jeg reagerede på

> [...]
>over for hende, at jeg havde prøvet med 5 forskellige - Safari, Firefox,
>WaMCom X, Mozilla X og Opera på 4 forskellige maskiner med i alt 6

Nå OK, jeg har ikke fået nogen respons på mine henvendelser hos DR..

> [...]
>eller QT 6.x Pro på OS 9.2.2. - Hendes device var hele tiden, at jeg
>nødvendigvis måtte skifte til mindst Windows 2000 og så bruge MSIE 6.x.

Det er ganske typisk for DR/BM - det er ikke nok at tvinge folk til at
betale medielicens hvis man har en forbindelse på 256Mbit eller større -
men man tvinges også til at betale Redmond afgift.

>Hm, det er faktisk slået til i SeaMonkey her, så det virkr åbenbart
>rimelig godt - også hos mig...

OK, har ikke prøvet med Seamonkey - endnu da : o)

Not tonight dear, I have a modem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-06 13:47

Hej Peter

Peter Jespersen wrote:

> Vel set i forhold til nutidens osere var Netscape noget mangelfuld, men
> jeg bruger den stadig da visse af IBM's installationsprogrammer kun kan
> køre i disse.

Jamen, jeg bruger skam stadig også den gamle Netscape 4.8/128US. - Som
for dig, er det nødvendig for mig for adgang til et par sites. Jeg har
brugt NC 128bits helt tilbage fra den tid, hvor man skulle have
tilladelse fra de amerikanske myndigheder for at bruge 128bits
versionen. Sikke en masse, der skulle undrskrives.

> Vores tids Netscape er så bare en rebranded Mozilla

Ja, men der er nu alligevel forskel. - Mozilla versionerne er hurtigere.

> Vel det var bare sætningens logiske opbygning jeg reagerede på

OK, jeg var måske lidt kvik i replikken, men jeg sad bare og blev noget
knotten over at læse Franks mail og især Peter Nielsens yderst dårligt
formulerede og intetsigende svar til Frank. - Og min første tanke var
"offentlige myndigheder, web og Mac, kvatsch!!"...

> Nå OK, jeg har ikke fået nogen respons på mine henvendelser hos DR.

Uha da, - så er det jo lige før, man skal føle sig previlligeret. -
Men OK, jeg var nok ret direkte i min formulering og truede faktisk med
at gå til den skrevne presse. - Og når man så gør det som medlem af
en af Danmarks største handicaporganisationer - Dansk Blindesamfund, -
så er det da ikke umuligt, at det har haft en vis effekt...

> Det er ganske typisk for DR/BM - det er ikke nok at tvinge folk til at
> betale medielicens hvis man har en forbindelse på 256Mbit eller større -
> men man tvinges også til at betale Redmond afgift.

Ja, desværre. - Jeg har faktisk overvejet, om man skulle gå til fx. BT
eller EkstraBladet og få dem til at slå sagen op med en kraftig
opfordring til at boykote en licensbetaling, indtil forholdene er bragt
i orden. Staten - personificeret ved Anders Fogh + Helge Sander - slår
jo til lyd for, at IT/netadgang skal være for _alle_, og at _alle_ skal
kunne bruge _alt_ på nettet...

> OK, har ikke prøvet med Seamonkey - endnu da : o)

SeaMonkey er, - synes jeg, - det bedste og hurtigste, der endnu er
kommet fra Mozilla i kombinerede browser+mail+news. Jeg har hidtil brugt
den tyske Mozilla WaMCom X på OS X og WaMCom Classic på OS 9.x, fordi
den er både stabil, hurtig og lige så sikker som Netscape 4.8/128, så
nor jeg får alle systemerne på sidste ver., skifter jeg helt til
SeaMonkey. - Jeg har stadig brug for at kunne skifte frem og tilbage
mellem alm. mail, webbaseret mail og newsgroup bsaseret mail, så her er
det rart at kunne nøjes med et enkelt program.

På web er SeaMonkey ca. 50% hurtigere end WaMCom, mail ca. 35-40%
hurtigere og news ca. dobbelt så hurtig. Bare et eksempel. Da jeg satte
den op til at gå på d.e.m og hentede samtlige ca. 33.000 indlæg, tog det
kun knap 30 sek.! - WaMCom X tager ca. 60 sek. og Mozilla 1.7.12 ca. 110
sek. - på en Dual G4/1,4ghz...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-09-06 20:01

On Wed, 13 Sep 2006 14:47:06 +0200, Erik Richard S rensen wrote:

Hej Erik

<snip>

>OK, jeg var måske lidt kvik i replikken, men jeg sad bare og blev noget
>knotten over at læse Franks mail og især Peter Nielsens yderst dårligt
>formulerede og intetsigende svar til Frank. - Og min første tanke var

Ganske forståligt - var bare i det humør

>"offentlige myndigheder, web og Mac, kvatsch!!"...

Sådan vil jeg ikke opstille det - Offentlige myndigheder, web og alt andet
end M$, kvatsch!!

Jeg kommer rundt i forskellige lejre og i hver lejr har man oftest nok i
sig selv. Hvis man via en eller anden tredjerangs løsning har delvis
understøttelse af DR.TV - uhhuu så er vi med på vognen og så er det bare
ærgeligt for alle andre.

En samlet respons fra alle ikke-M$ lejre
(MacOS/*BSD/Linux/Zeta(BeOS)/eCS(OS/2)/SkyOS/whatever) ville batte mere,
istedet for små sporadiske mygangreb.

Men det offentlige, især lovgiverne har tilsyneladende ingen begreb om
hvad det er der foregår (Eller værre endnu så er de lige netop klar over
hvad der foregår, men lader duften af en plovmand trække dem rundt i
manegen, hvilket man engang imellem kunne forledes til at tro) - IT og
internet lovgivningen er klistret på den eksisterende lovgivning som af et
lille barn, via særlove, ekstralove og tillæg. Ingen som helst form for
integration, hvilket gør det til en sweitzerost (Og resulterer i flere
tillæg, flere særlove, flere tillæg, flere særlove, flere tillæg, flere
særlove) og et helvede at finde rundt i.

For eksempel da børneporno skulle fjernes fra danske hjemmesider, blev det
via en håndfuld særlove. I frankrig fx er det lagt ind under lovgivningen
for massemedier.
For eksempel håndteringen elektroniske breve - nej det er ikke kommet i
samme kasse som alle vores andre breve (IMO er det bare et spørgsmål om
forskellige protokoller) - det er blevet til en stribe ganske ubrugelige
særlove. Ens arbejdsgiver må stadig ikke åbne ens snegle-post breve, men
der er adgang til e-posten (Det er stadig arbejdsgiverens ressourcer der
bliver brugt til at håndtere dine snegle-breve, endda humane ressourcer)

Hmmmm, gider ikke mere - lungerne er begyndt at skabe sig igen, tror at
jeg trisser tilbage i sengen.

have fun

nil desperandum (never despair)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-06 18:26

Hej Peter

Hamrende godt skrevet! Det kan ikke siges bedre, så kommentarer er
overflødige - kun det ene ...God bedring!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-09-06 04:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg kan blive noget så eddikesur på de her 'mighty-all-knowning'
> såkaldte webmasters, der tror, de véd alt om alt bare de har titlen
> 'webmaster'.

At du gider.

> [...]
> OS X eller QT 6.x Pro på OS 9.2.2. - Hendes device var hele tiden,
> at jeg nødvendigvis måtte skifte til mindst Windows 2000 og så bruge

Hun ville vel bare hjælpe dig. Det lyder som om du har ringet derind
- har de ikke sådan en emailadresse hvor man kan smide en høflig
besked?

Ellers kan du afreagere i Oline-sektionen :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-06 13:55

Hej Thorbjårn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> At du gider.

Jamen, hvis ikke man bliver ved, så tror de jo, den hellige grav er
velforvaret, og de kan fortsætte deres ensidighed...

> Hun ville vel bare hjælpe dig. Det lyder som om du har ringet derind

Ja, jeg ringede i første omgang og fik en direkte mailadresse, som jeg
så skulle kontakte.

> - har de ikke sådan en emailadresse hvor man kan smide en høflig
> besked?

"Susanne Bach Rasmussen DR Tjenester" <SUBL@_SLET_dr.dk>

Jeg har indsat en spærre, - jeg er trods alt ikke så ondskabsfuld, at
jeg offentliggør en valid adresse, - selvom guderne skal vide, jeg har
lyst til det.

> Ellers kan du afreagere i Oline-sektionen :)

Wæææææææææææææææææææh.! - hvad hjælper det, når jeg ikke kan få
adgang til siderne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-06 11:08

> Jamen, hvis ikke man bliver ved, så tror de jo, den hellige grav er
> velforvaret, og de kan fortsætte deres ensidighed...

Det hjælper da ikke en bønne at DU bliver eddikesur udover at du
formentlig er grovere end nødvendigt over for webmasteren.

> Wæææææææææææææææææææh.! - hvad hjælper det, når jeg ikke kan få
> adgang til siderne.

Du har da Windows98 kørende i Virtuel PC - det virker nok der :)

Jeg kan specielt anbefale der hvor Andrea kaster frugt ned i hovedet
på Kaj - man KAN ikke skynde sig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-06 11:53

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det hjælper da ikke en bønne at DU bliver eddikesur udover at du
> formentlig er grovere end nødvendigt over for webmasteren.

Man kan godt være temmelig direkte uden at være grov! - Og ofte er det
nok, at man henviser til, at der er medlemmer af Dansk Blindesamfund,
der hellr ikke kan bruge siderne, og at man overvejer at gå til
ExtraBladet med sagen....

Men i tilfældet Danamrks Radio, så er de åbenbart ligeglade selv med
det, så her er det ofte nødvendig at bruge en noget skrappere tone...

> Du har da Windows98 kørende i Virtuel PC - det virker nok der :)
>
> Jeg kan specielt anbefale der hvor Andrea kaster frugt ned i hovedet
> på Kaj - man KAN ikke skynde sig.

Det er nu altså Softwindows, jeg bruger. - Men bortset fra det, så er
det ikke installeret på den maskine, jeg pt. bruger på net, - så jeg kan
stadig ikke se Kaj Og Andrea.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-06 12:50

> [...]

> nok, at man henviser til, at der er medlemmer af Dansk Blindesamfund,
> der hellr ikke kan bruge siderne, og at man overvejer at gå til

Jeg synes nu ellers at det er lidt groft at bringe Ekstrabladet på
banen.

> Det er nu altså Softwindows, jeg bruger. - Men bortset fra det, så
> er det ikke installeret på den maskine, jeg pt. bruger på net, - så
> jeg kan stadig ikke se Kaj Og Andrea.

Jeg begriberikke at det ikke er nok med en opdateret Flash. Det
virker fint her under 10.3.

Ellers kan dujo lege med den her

http://www.kju-app.org/kju/

Det er en OS X port af QEMU der efter sigende er en ret god emulator.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-06 17:02

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg synes nu ellers at det er lidt groft at bringe Ekstrabladet på
> banen.

Det synes jeg nu ikke. - Man må jo bruge de lovlige pressionsmidler, man
har til rådighed.

> Jeg begriberikke at det ikke er nok med en opdateret Flash. Det
> virker fint her under 10.3.

Jeg har de seneste både Flash, Shockwave og Flip4Mac versioner på
maskinen. - Men problemet ligger måske i, at jeg ikke bruger Safari, men
enten WaMCom X eller SeaMonkey...

> Ellers kan dujo lege med den her
>
> http://www.kju-app.org/kju/
>
> Det er en OS X port af QEMU der efter sigende er en ret god emulator.

Hm, ser da spændende ud, men.... jeg foretrækker nu Softwindows. Den er
faktisk ret stabil og meget hurtig, når den køres under Classic i OS X
eller direkte under OS 9.x. - Jeg skal bare have taget mig tid til at få
den installeret, men jeg gider ikke bøvle for meget med det lige nu, da
den her lille 400mhz G4 fremover ikke skal være på net. - Det bliver kun
de 3 store Dual G4, der kommer det....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-06 19:31

> [...]

> Jeg har de seneste både Flash, Shockwave og Flip4Mac versioner på
> maskinen. - Men problemet ligger måske i, at jeg ikke bruger Safari,

Det kan du jo afprøve ved fx at starte safari.

> Det bliver kun de 3 store Dual G4, der kommer det....

Det er vel bare at klaske et netkabel i måsen på den og så ind i
routeren, så kører det alligevel.

At have internet i huset og så ikke have alle maskinerne på er da lidt
kedeligt, og med osxvnc kan du tilgå dem udefra uden problemer.

Nu mangler jeg bare at hitte ud af hvordan jeg vækker maskinen fra
vågeblus udefra, men det kan vel ikke være så svært igen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-06 20:16

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kan du jo afprøve ved fx at starte safari.

Det er afprøvet, og det er nøjagtig det samme. Ingen TV adgang, får blot
en besked om begrænset adgangstilladelse, og på netradio hakker og
sprutter den som sædvanlig. Med både WaMCom X og SeaMonkey siger den
blot, at det ikke er muligt at se net TV, da min QT ikke er
understøttet. - Jeg bruger nyeste version 7.1.3...

> Det er vel bare at klaske et netkabel i måsen på den og så ind i
> routeren, så kører det alligevel.

Gid det var så vel.

> At have internet i huset og så ikke have alle maskinerne på er da lidt
> kedeligt, og med osxvnc kan du tilgå dem udefra uden problemer.

Indrømmet! - Men pt. står der 3 maskiner og venter på at få installeret
nye processorer. Desuden sidder der tømme diske på de to af dem, og den
nyindkøbte QuickSilver står kun med OS 9.2...

> Nu mangler jeg bare at hitte ud af hvordan jeg vækker maskinen fra
> vågeblus udefra, men det kan vel ikke være så svært igen.

På OS X? - Systemindstillinger -> Energibesparelse -> fanen
'Indstillinger'-> marker 'Afbryd vågeblusn når
Ethhernet-netværksadministratoren ønsker adgang'. + evt. også 'Genstart
computeren efter strømafbrydelse'.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-06 22:18

> [...]

> Ethhernet-netværksadministratoren ønsker adgang'. + evt. også
> 'Genstart computeren efter strømafbrydelse'.

Jep. Så skal jeg bare hitte ud af hvordan jeg opfører mig som en
Ethernetnetværksadministrator der ønsker adgang.

Det kommer nok.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 22:59

> Jep. Så skal jeg bare hitte ud af hvordan jeg opfører mig som en
> Ethernetnetværksadministrator der ønsker adgang.

Du sender en ganske almindelig wol pakke (det er havd Apples ARD gør).

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-09-06 23:06

On 2006-09-20 23:17:49 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jep. Så skal jeg bare hitte ud af hvordan jeg opfører mig som en
> Ethernetnetværksadministrator der ønsker adgang.

Cola, chips, topmave og en åndet t-shirt. Nå ja, husk kasketten med den
snurrende propel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 23:24

> Cola, chips, topmave og en åndet t-shirt. Nå ja, husk kasketten med den
> snurrende propel.

Jeg nægter altså at gå med kasket!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-06 07:18

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg nægter altså at gå med kasket!

Kasket eller slips, frit valg...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-06 07:17

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Cola, chips, topmave og en åndet t-shirt. Nå ja, husk kasketten med
> den snurrende propel.

Det skal du dæleme ikke sige til it-manden på min pind. Han er gammel
maskinmester og har været på Grønland og alting, og ligner ikke just
din beskrivelse ovenfor...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 22:57

> [...]

> 'Indstillinger'-> marker 'Afbryd vågeblusn når
> Ethhernet-netværksadministratoren ønsker adgang'. + evt. også 'Genstart

duer kun hvis du sender en wol pakke fra samme subnet. Det tror jeg
ikke umidelbart Thorbjørn gør.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-06 07:15

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> duer kun hvis du sender en wol pakke fra samme subnet. Det tror jeg
> ikke umidelbart Thorbjørn gør.

Jow jow, det er jo hjemme hos mig selv :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-06 23:15

> Jow jow, det er jo hjemme hos mig selv :)

Jep men ikke ude fra indernedded, det er vel derfra du har behov for
at vække den remote, oder? Men da du har shell adgang til din router
er det jo ikke et probelm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-06 07:28

> [...]

> Jep men ikke ude fra indernedded, det er vel derfra du har behov for
> at vække den remote, oder? Men da du har shell adgang til din router

Indtil videre er det blot proof-of-concept. Jeg har ikke fået
ssh-adgang til routeren i luften endnu efter at den blev degraeeret
til accesspoint (pga cybercity), men det kommer når lysten er der.

Næh, det var for at undgå at lette mig fra sofaen :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 22:55

> Nu mangler jeg bare at hitte ud af hvordan jeg vækker maskinen fra
> vågeblus udefra, men det kan vel ikke være så svært igen.

har du shell adgang til din router? kan du lægge et program ind der
kan sende en wol pakke?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-06 07:14

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> har du shell adgang til din router? kan du lægge et program ind der
> kan sende en wol pakke?

Okke ja, det var bare om det var en Wake-On-Lan pakke de snakkede om.
Jeg har endda skrevet macadressen ned til formålet :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-06 23:13

> Okke ja, det var bare om det var en Wake-On-Lan pakke de snakkede om.
> Jeg har endda skrevet macadressen ned til formålet :)

så skulle du være klar.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-09-06 16:25

> Nu mangler jeg bare at hitte ud af hvordan jeg vækker maskinen fra
> vågeblus udefra, men det kan vel ikke være så svært igen.

Er det så'n en du mangler?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30394

Jeg har også tidl. haft en widget til det sammen, men kan ikke lige
finde url til den.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-06 17:02

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Er det så'n en du mangler?
>
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30394

Giver du mig et link til et OS X program til at vække min sovende OS X
maskine? Hmmm... :)

Jeg får kigget på det ved lejlighed, men je vil da gerne have flere OS
X maskiner :D

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-09-06 21:51

> Giver du mig et link til et OS X program til at vække min sovende OS X
> maskine? Hmmm... :)

Jamen findes der da andre OS'er??? Sorry, jeg har åbenbart været for
sløset med at læse hele tråden.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-06 22:15

> Jamen findes der da andre OS'er??? Sorry, jeg har åbenbart været for
> sløset med at læse hele tråden.

Hos mig gør der :(

Ville meget hellere have en MacBook men sådan er verden altså ikke
lige nu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 22:53

> Man kan godt være temmelig direkte uden at være grov!

Du har sjældent vist at du mesterer denne diciplin her i gruppen.

> Men i tilfældet Danamrks Radio, så er de åbenbart ligeglade selv med
> det, så her er det ofte nødvendig at bruge en noget skrappere tone...

Hvad på DR duer ikke i Safari på 10.4? Mig bekendt intet.

> Det er nu altså Softwindows, jeg bruger. - Men bortset fra det, så er
> det ikke installeret på den maskine, jeg pt. bruger på net, - så jeg kan
> stadig ikke se Kaj Og Andrea.

Jeg syns det lyder som et værre bølvl med dine alle dine maskiner.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-06 20:50

> [...]

> programmer...
> Han kan åbenbart ikke kende forskel på en kombineret og en

Hvilken editor anvender du? Og hvad er det du åbner i en editor. Jeg
tror du ævler som kun du har forstand til.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-09-06 16:27

Frank Løkkegaard skrev:
> Et besøg på deres site
> http://www.regionsyddanmark.dk/wm156316 skaber vanskeligheder i
> Firefox(nyeste version på Tiger-bestykket maskine).

Hos mig er siden nu ens i Safari og Firefox, og jeg kan ikke umiddelbart
se nogen fejl. Kan det være en udviddelse du har installeret i din
Firefox, der er skyld i problemerne?

Afprøvet med Mac OS X 10.4.7 / Firefox 1.5.0.6 (DK)

> Jeg tager et screenshot og henvender mig - de svarer meget hurtigt, stor
> respekt for det. Her er den følgende disput:

Kunne du evt. uploade nævnte skærmbillede på en webserver, og poste
linket herinde, så vi andre kan tage et kig på dit problem?

--
Michael Rasmussen » Mød Mac-brugere på IRC: http://macintosh.irczone.dk/
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-06 18:17

Hej Michael & Frank

Nu har jeg afprøvt med følgende browsere på OS X 10.3.9 (har pt. ikke
adgang til en 10.4.x).

WaMCom X 1.3.1 (build 07212003)
SeaMonkey 1.0.4
Safari 1.3.2
Forside er ens på alle tre. De links, der er afprøvet virker
tilsyneladende, som de skal.
Farverne på siderne med disse tre browsere, har jeg sat til mine egne
pga. mit syn. Alle tre viser korrekt sort baggrund og lysegul skrift.
Billeder vises korrekt.

Opera 9.0.1.3482
På forsiden mangler alle popdown menuer.
Opera 9.x er sat til at tolke som MSIE 6.0. Java og JavaScript virker
ikke på disse sider med Opera 9.x.

iCab X 3.0.3
Hm, en blandet fornøjelse. Siden vises som WaMCom, SeaMonkey og Safari,
men er ualmindelig langsom. iCab sat til at identificere sig som MSIE
6.0 til Windows og 5.2.2 til Mac. Et hurtigt check med iCabs fejlfinding
siger, at 'more errors found'.
Hvis jeg vælger egne farver og sætter iCab til at vise mine
indstillinger, ændres sidernes farver til en meget lys sandfarvet
baggrund med lysegul tekst undtagen i sidefeltet til venstre. Dette gør
den umulig at bruge for svagtseende.

Java, JavaScript, JScript(iCab) er slået til i alle browsere.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-09-06 16:44

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Netscape browserne har rent teknisk problemer med at håndtere stylesheets
> og div tags, som jo anbefales af W3C fremfor HTML og tabelopbygning.

BULLSHIT!

FireFox er langt bedre til CCS og HTML end Internet Explorer har været
de sidste 5 år.

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-09-06 17:34

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:

> [...]
> installeret i din Firefox, der er skyld i problemerne?
>
> Afprøvet med Mac OS X 10.4.7 / Firefox 1.5.0.6 (DK)

Jeg kan heller ikke genskabe noget jeg synes ligner et
problem. Hverken i Safari, Firefox/OSX eller Firefox/linux.

Hvad er det for et problem du, Frank, oplever?

--
http://peter.makholm.net/ | Yes, you can fight it, but in the end the
peter@makholm.net | ultimate goal of life is to have fun

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-09-06 17:42

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> on tirsdag 12. september 2006 at
17:26 +0100 wrote:

>Kunne du evt. uploade nævnte skærmbillede på en webserver, og poste
>linket herinde, så vi andre kan tage et kig på dit problem?

Ja det er da til at finde ud af, når jeg kommer hjem til min egen maskine.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-09-06 18:11

Peter Makholm <peter@makholm.net> on tirsdag 12. september 2006 at 18:34
+0100 wrote:
>Jeg kan heller ikke genskabe noget jeg synes ligner et
>problem. Hverken i Safari, Firefox/OSX eller Firefox/linux.
>
>Hvad er det for et problem du, Frank, oplever?

Der ligger to vandrette scroll-bars midt i teksten - og alt er stort set
låst.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-06 23:16

On 2006-09-12 14:10:29 +0200, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> [...]
> http://www.regionsyddanmark.dk/wm156316 skaber vanskeligheder i
> Firefox(nyeste version på Tiger-bestykket maskine).

Hvad er der galt med den? Hos mig ser den da ens ud og fin ud i både
Firefox og Safari i nyeste versioner.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-09-06 12:48

Frank Løkkegaard on onsdag 13. september 2006 at 13:46 +0100 wrote:
>Her er billedet:
>
>http://peecee.dk/?id=2973

Og her der det rigtige:

http://peecee.dk/?id=2974

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-09-06 12:46

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-06 14:15

Hej Frank

Det var lidt af det samme i iCab, men et tryk på 'Reload' fjernede det.

Men fænomenet er ikke ukendt, der har kørt et par tråde i
comp.sys.mac.apps, hvor det samme har været oppe at vende. - Jeg kan
ikke se, der er kommet en løsning på problemet.

mvh. Erik Richard