Fra mangeguderi til tolerance.
Vikingekonger gik bag ploven i fredstid og var "den første blandt
ligemænd", men når fjenden truede, eller der organiseredes
skibstogter, så udpegedes stærk tyranmagt, som fx Karl Martell, da
SydFrankrigs klostre plyndredes af muslim-rytterhorder på en måde som
Europa ikke havde oplevet i tusind år, når bortses fra Cæsars
anti-galler-holocaust og HunnerkongeAttilas anti-ungarer-holocaust.
Det matchede den ideologisk aflappede stil, at man havde mange guder
og forkellig prioritering af dem i forskellige storbyer.
Frugtbarhedstempler for Freja, hvor formering var prioritet - ligesom
græske havnebyer prioriterede Poseidon-templer, fordi man var
fokuseret på navigation.
Orientalsk næsegrus underkastelse og autoritetstro er knyttet til
_een gud, dvs een sandhed_,
som videnskabsbureaukrati og journalistik siden har videreudviklet til
forenklende een årsag een virkning, hjernevask.
Men hvor man respekterer, at forskellige individer har forskellige
religiøse behov og symboliserer det med mange husguder og altre - som
med helgenerne i middelalderen - så er man mindre autoritetstro, og
det er en vigtig grund til, at industrialismen opstod hos os og ikke i
Mellemøsten.
"Monoteistiske religioner alene har skabt religionskrige,
religiøse forfølgelser, kætter-domstole, ødelæggelse af
afgudsbilleder, og destruktion af gudebilleder, udslettelse af
indianske templer og ægyptiske kæmpestatuer, som havde set på solen i
3000 år, blot fordi en jaloux gud havde sagt "Du må ikke gøre dig
noget udskåret billede"Arthur Schopenhauer
|