Internet over ethernet
Fra : Bjørn Seest

Dato : 18-01-01 13:14

Jeg har en 7300 og en cube på ethernet over hub, og 7300 er sluttet til internettet med et isdn
modem. Hvordan gør jeg, hvis jeg også gerne vil kunne gå på nettet fra cuben, og kan jeg gøre det
uafhængigt af 7300's processor (så den f.eks. kan brænde cd'er samtidig).

Er der nogen der er friske med et fyldestgørende svar?

/ Bjørn

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-01-01 13:21

Bjørn Seest <seest@post2.tele.dk> writes:

> [...]
> uafhængigt af 7300's processor (så den f.eks. kan brænde cd'er samtidig).
>
> Er der nogen der er friske med et fyldestgørende svar?

Som altid, brug IPNetRouter. OpenTransport kører på et "lavt niveau"
i Mac OS, så det burde stadig virke. Jeg vil dog ikke give nogle
garentier for, at du ikke kan risikere at din cd brænding mislykkes.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Bjørn Seest

Dato : 18-01-01 13:33

Hej Thomas

Jeg er ikke så meget inde i ethernet (har lige fået cuben) og netværksstyring, og jeg kan ikke finde
IPNetRouter på min maskine. Kan du uddybe lidt mer - eventuelt give en trin for trin.

- og tak for hurtigt svar.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-01-01 13:42

> [...]

> netværksstyring, og jeg kan ikke finde IPNetRouter på min
> maskine. Kan du uddybe lidt mer - eventuelt give en trin for trin.

Du skal hente IPNetRouter fra http://www.sustworks.com Der er i
øvrigt en ganske udemærket manual med. Så vist jeg husker, står der
ret præcist hvordan man gør (det er meget lang tid siden, jeg har
leget med det).

Thomas

Fra : N/A

Dato : 18-01-01 14:37

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-01-01 14:37

Der er en fremragende Assistant til programmet. Den kan downloades samme
sted som programmet. Den laver ved hjælp af nogle informationer om din
forbindelse og dit netværk, en konfigurationsfil til IPNetRouter.....

/peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-01 14:52

Bjørn Seest wrote:

> Hvordan gør jeg, hvis jeg også gerne vil kunne gå på nettet fra cuben,
> og kan jeg gøre det uafhængigt af 7300's processor (så den f.eks. kan
> brænde cd'er samtidig).

Nej, du kan ikke gøre det uafhængig af 7300'erens processor, da det er
den der sørger for at sende/modtage til modemet. Derudover vil maskinen
skulle bruge processor kraft på at skulle administrere netværks
forespørgsler for henholdsvis:

   cube <-> 7300 <-> Internet (igennem modemet)

Altså vil 7300'eren tage i mod en efterspørgsel fra cube'n og sende den
videre til Internettet, og ligeledes den anden vej.

Hvor mange ressource det kræver, kan jeg dog ikke sætte tal på. Men det
at brænde en cd er rimelig ressource krævende, så selvom du måske kan
brænde en cd uden fejl, vil du uvilkårligt få langsommere adgang til
Internettet fra Cube'n.

Mit bedste forslag vil være, at investere i en hardware router. Den
tilsluttes blot netværket, og så indstilles hver maskine til at bruge
den som "gateway", hvorefter den vil sørge for opkobling og fordeling af
data til/fra Internettet.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>