Nålelejet!!!!!!!
Fra : -----¤---Killer---¤-~

Dato : 21-06-01 15:25

Så skete det der ikke må ske......

Jeg kom kørende med 90-100 på min sonic. Jeg slap gassen, hvorefter jeg
ville give gas igen, men den tog ikke gassen og gik ud...
Jeg kunne ikke starte dyret efter dette, og jeg trak den hjem i værkstedet
for at finde ud af hvad der var galt med den....

Jeg startede med at skille karburatoren ad, for jeg troede at der var lort i
min karburator, men dette var ikke tilfældet....

Så afmonterede jeg cylinder,topstykke og stempel, og opdagede til min skræk,
at min hebo cylinder, stempel og topstykke var total ødelagt...Nålelejet
havde simpelthen eksploderet, og havde dermed ødelagt hele mit HEBO
cylinderkit.....SUR RØV ......)))=:

Min pointe med dette indlæg er at fortælle alle jer andre som køre rundt med
højere omdrejninger end normalt, at det ville være en rigtig god idé at
skifte jeres nåleleje ud med et racing nåleleje, da dette nåleleje er det
eneste som kan holde til sådanne omdrejninger......

-----Killer------

Fra : Morten Christensen

Dato : 21-06-01 15:31

Damn..... den har sq da været dyr sådan en Hebo, har den ik?

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : DWM

Dato : 21-06-01 16:39

> [...]
> at min hebo cylinder, stempel og topstykke var total ødelagt...Nålelejet
> havde simpelthen eksploderet, og havde dermed ødelagt hele mit HEBO

Har oplevet det samme på min K50. Det er noget skidt.....
Der var ikke andet end rullerne tilbage og de sad godt fast
imellem stemplet og cylindren (en syv-skyller som ikke kan fås mere.)
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-06-01 17:13

> [...]
> skifte jeres nåleleje ud med et racing nåleleje, da dette nåleleje er det
> eneste som kan holde til sådanne omdrejninger......

Det er ikke nok bare at skifte til et racing leje og så bare regne med at
det holder jo bare!

Skift jeres nåleleje ved 5.000 km. eller noget i den stil, når i kører med
tun! (Og det er HVER gang i har kørt 5.000 eller noget ligende)

Hvis det skal være rigtig godt, så skift også hovedlejerne i motoren!

Har du kigget efter om den ikke også har lavet mærker i din plejlstang? (det
havde den i Thomas Buus's, og det betyder helt ny krumtap.. Jeg kan ikke
tænke mig andet end den også har lavet mærker i din! :-/ )

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-06-01 18:58

"-----¤---Killer---¤-----" <niller@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Så skete det der ikke må ske......
Tjow, men du er ik den eneste !

> [...]
> Jeg kunne ikke starte dyret efter dette, og jeg trak den hjem i værkstedet
> for at finde ud af hvad der var galt med den....

Min havde sat sig total fast. Krumtappen kunne ikke dreje.

> [...]
> at min hebo cylinder, stempel og topstykke var total ødelagt...Nålelejet
> havde simpelthen eksploderet, og havde dermed ødelagt hele mit HEBO

Mit topstykke og stempel var også kaput. Selve cylinderen overlevede det.
Men selvfølgelig var der kommet ridser i pejlstangen, og der må ikke være
den mindste ujævnhed.
Nålelejet er under et kanont stort tryk, og det skal derfor køre helt frit,
og uden problemer!
Jeg var nødt til at bestille nyt cylinder kit , nye lejre og ny krumtap!
Oven i det kom mekanikertimerne. Du skal jo også have renset din motor for
rester af nåleleje, ellers spytter
den jo resterne ud i den næste cylinder du sætter på !

> [...]
> skifte jeres nåleleje ud med et racing nåleleje, da dette nåleleje er det
> eneste som kan holde til sådanne omdrejninger......
Jeg har skiftet lejet ud med Polini, og jeg har heldigvis et ekstra. Jeg
regner med at
lade min runde 4000 km , og så skifter jeg nåleleje og stempelringe !

Hilsen Thomas

Fra : Gundersen

Dato : 21-06-01 21:54

Hej

Jeg har lige skifet til Polini's Racer nåleleje, i min Neo's (den der køre!! =)
fra scooter-racing.dk!!
De er lavet noget stærkere end de orginale!
De koster 49,- og 10kr i forsendelse, så det er da til at overkomme! =)

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Lovlig

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-06-01 22:27

"Gundersen" <Gundersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De er lavet noget stærkere end de orginale!
> De koster 49,- og 10kr i forsendelse, så det er da til at overkomme! =)

ja der er hurtigt penge at spare der! Det kom jo til at koste mig pænt med
penge da mit fejlede!
Men jeg fik 2 stk. Et til min corsa cylinder og et til krumtappen ! Så
detttt!!!

/Thomas

Fra : RpR

Dato : 22-06-01 14:22

> ja der er hurtigt penge at spare der! Det kom jo til at koste mig pænt med
> penge da mit fejlede!
> Men jeg fik 2 stk. Et til min corsa cylinder og et til krumtappen ! Så
> detttt!!!

I kører ikke på en ringe olie eller noget?
Alle de motorer jeg har tunet har lejerne aldrig lavet nogen form for bøvl,
bare de er originale og man kører på en kvalitetsolie.

Min Neo's rundede 5000km med Polini Sport og 3000km med Polini Corsa, og
lejerne fejler intet.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : DWM

Dato : 23-06-01 00:13

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> I kører ikke på en ringe olie eller noget?
> Alle de motorer jeg har tunet har lejerne aldrig lavet nogen form for bøvl,
> bare de er originale og man kører på en kvalitetsolie.

Kan nøjes med at sige at det nåleleje som røg i min kom fra
T-Hansen heh. Hvor mange km det havde kørt aner jeg ikke
da jeg aldrig har kunne finde et ordenligt kabel til mit spedo.
(K50 ny model)

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-06-01 11:25

RpR skrev i meddelelsen <9gvgpb$1ha$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>bare de er originale og man kører på en kvalitetsolie.
>
>Min Neo's rundede 5000km med Polini Sport og 3000km med Polini Corsa, og

Polini anbefaler da ellers at man lige skifter det ved xxxxx kilometer?
Ting bliver jo slidt, og netop nåleleje er jo i den grad en del der bliver
belastet meget..

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,

Fra : RpR

Dato : 23-06-01 12:09

> Polini anbefaler da ellers at man lige skifter det ved xxxxx kilometer?
> Ting bliver jo slidt, og netop nåleleje er jo i den grad en del der bliver
> belastet meget..

De anbefaler også man skifter stempelringe ved 3000km(!), selvom man på
f.eks en crosser ikke skifter det sjov før cylinderen står af...
Selv har jeg skiftet stempelringe ved 7000km, og ikke mærket nogen forskel.

Fra : Mads Stetter

Dato : 23-06-01 16:20

> [...]
> f.eks en crosser ikke skifter det sjov før cylinderen står af...
> Selv har jeg skiftet stempelringe ved 7000km, og ikke mærket nogen

Det har jo ikke noget at gøre med effekten... Så det er da klart du ikke kan
mærke noget!

Ting bliver slidt.. især på et tunet scooter. En knækket stempelring kan
fucke godt og grundigt op i din motor!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : RpR

Dato : 23-06-01 18:29

> Det har jo ikke noget at gøre med effekten... Så det er da klart du ikke
kan
> mærke noget!

Dårligere kompression har intet med effekt at gøre? Det kan jeg godt se....
not.
Du vil måske gerne køre helt uden stempelringe? Så er der heller ikke så
meget modstand =)

> Ting bliver slidt.. især på et tunet scooter. En knækket stempelring kan
> fucke godt og grundigt op i din motor!

En stempelring knækker hvis den fanger en port, det gør den kun hvis:
1. cylinderen er "hjemmeportet" af en der ikke har forstand på det
2. hvis broen i en stor tuncylinder's udstødningskanal, f.eks Polini
Evolution, bliver så slidt at stempelringene kan bue ud i porten og knække.

Facit: En stempelring knækker ikke bare uden en god grund. Hvor tit tror du
man skifter stempelringe på f.eks en stor MC?

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-06-01 21:36

RpR skrev i meddelelsen <9h2jkp$h6q$1@news.inet.tele.dk>...
..

>Facit: En stempelring knækker ikke bare uden en god grund. Hvor tit tror du
>man skifter stempelringe på f.eks en stor MC?

underligt polini gerne vil have evo til at skifte hver 800KM.. men det
koster jo også 200 hver gang...

Fra : RpR

Dato : 23-06-01 22:21

> underligt polini gerne vil have evo til at skifte hver 800KM.. men det
> koster jo også 200 hver gang...

Ifølge Motoline var det 3000km, men du har ret i at det koster godt hver
gang =)

Fra : Mads Stetter

Dato : 23-06-01 23:47

> Facit: En stempelring knækker ikke bare uden en god grund. Hvor tit tror
du
> man skifter stempelringe på f.eks en stor MC?

En stor Mc og en scooter har INTET med hinanden at gøre.... FACIT!

Så derfor... Skift de forpulede stempelringe når i skiller motoren af! (Det
er 100 kr,-)

Du kan da for helvede ikke sammenlig´ne en stor MC med en scooter der er
hjemmetunet og ikke dyset ordentligt ind... VEL? (Og 4 takt har ikke noget
at gøre med en højtydende 2 tagger)

Ring Til Valentino Rossi's crew og hør om de ikke smider nye stempel ringe
på efter hvert løb!

Rossi Ruuulez

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter (Netop hjemkommet fra sankt hansi)

Fra : RpR

Dato : 24-06-01 18:16

> Du kan da for helvede ikke sammenlig´ne en stor MC med en scooter der er
> hjemmetunet og ikke dyset ordentligt ind... VEL? (Og 4 takt har ikke noget
> at gøre med en højtydende 2 tagger)

Jeg undrer mig tit over at mange mener at det kun er folk der koster 400 -
500,- i timen der kan justere en skide karburator, det mener du
forhåbentligt ikke?
At inddyse en karburator er altså ikke nogen videre stor sag, bare man ved
hvad man gør.

> En stor Mc og en scooter har INTET med hinanden at gøre.... FACIT!

En 50cc 2-takter har altså INTET tilfældes med f.eks Yamaha's 500cc 2-takter
(som jeg ikke lige kan huske navnet på) ?
Klart nok....

Fra : Mads Stetter

Dato : 24-06-01 20:12

> [...]
> forhåbentligt ikke?
> At inddyse en karburator er altså ikke nogen videre stor sag, bare man ved

Nej, det mener jeg ikke... Men der er mange der bare smider et par numre
størrere dyse i når de har monteret tun, og så mener de bare at den kører!
:-/ (Hvilket manda oså godt kan være heldig med at den gør)

> En 50cc 2-takter har altså INTET tilfældes med f.eks Yamaha's 500cc
2-takter
> (som jeg ikke lige kan huske navnet på) ?
> Klart nok...

Når du siger stor MC, så er det jo ikke lige en 2 tagger der falder en
ind... Hvor mange YZR 500 er det lige man ser på gaden? (Det er en RR
maskine)

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : RpR

Dato : 25-06-01 16:56

> Nej, det mener jeg ikke... Men der er mange der bare smider et par numre
> størrere dyse i når de har monteret tun, og så mener de bare at den kører!
> :-/ (Hvilket manda oså godt kan være heldig med at den gør)

Rigtigt nok, har endda set eksempler på folk der har ladet helt være med at
omdyse og undret sig over at den satte sig, heh.

> Når du siger stor MC, så er det jo ikke lige en 2 tagger der falder en
> ind... Hvor mange YZR 500 er det lige man ser på gaden? (Det er en RR
> maskine)

YZR 500 (tak, der var den =] ) er om man kan lide 2-taktere eller ej fortsat
en ufattelig vild maskine.
Men der er ingen 500cc 2-taktere på gaden, men hvor de kører er vel lidt
ligemeget når det nu er motoren vi snakker om?

Lækker er en YZR 500 ihvertfald... =)

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-06-01 11:22

Gundersen skrev i meddelelsen <3B325EEC.E70A20AB@e-box.dk>...
> [...]
>De er lavet noget stærkere end de orginale!
>De koster 49,- og 10kr i forsendelse, så det er da til at overkomme! =)

det kan godt betale sig at skifte stempelring samtidig.. nu når man jo har
lortet skilt ad.. og krydspind også :)

Det gjorde jeg på min stalker her for et par hundrede kilometer siden

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-06-01 11:20

-----¤---Killer---¤----- skrev i meddelelsen
> [...]

>skifte jeres nåleleje ud med et racing nåleleje, da dette nåleleje er det
>eneste som kan holde til sådanne omdrejninger......

Det var også det der skete for mit polini 47mm på min gamle Hot50.. TOTAL
smadret nåleleje, det fatter man bare ikke!

Nålelejet består ca. af to ringe, med en masse pinge imellem ( o=o ) og da
jeg fik mit ud var det kun den ene side som der var tilbage! en ring med 2
pinde på! .. total smadret... fik ikke renset 100% ordentligt, så de gamle
dele smadrede lige det nye 47mm... sur røv, men man lærer ved det :)