Mac langsom på netværk..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-09-06 13:23

Vores G5'ere er langsomme på vores netværk. Miljøet er blandet PC og Mac. PC
flytter data på netværket mange gange hurtigere end Mac gør. Det hele kører
gigabit.

Er er nogle tips til at få netværk på Mac til at køre hurtigere?

Serveren er en Windows Server 2003, der er også nogle Synology servere. Så
snart det er en Mac der skal kopiere til eller fra, så tager det meget lang
tid.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-06 13:50

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> writes:

> Serveren er en Windows Server 2003, der er også nogle Synology servere. Så
> snart det er en Mac der skal kopiere til eller fra, så tager det meget lang
> tid.

Snakker Serveren Appletalk eller tilgår I via Windowsdrev?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-09-06 14:37

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> writes:
> Snakker Serveren Appletalk eller tilgår I via Windowsdrev?

Når jeg kigger på egenskaber for netværksforbindelsen, så er der en
Appletalk protokol, men jeg ved ikke om Mac tilgår den via Appletalk eller
noget andet. Er der et sted jeg kan se det på Mac?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-06 14:58

> [...]

> Appletalk protokol, men jeg ved ikke om Mac tilgår den via Appletalk eller
> noget andet. Er der et sted jeg kan se det på Mac?

Du må kunne se serverens drev et eller andet sted - prøv at kigge i
Info for den.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-09-06 15:10

> Du må kunne se serverens drev et eller andet sted - prøv at kigge i
> Info for den.

Der står det her:

Windows-deling (SMB/CIFS)

Kan den info bruges til noget eller skal jeg kigge et andet sted?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-06 17:17

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> writes:

> Windows-deling (SMB/CIFS)
>
> Kan den info bruges til noget eller skal jeg kigge et andet sted?

Jep. Det er Windowsprotokol og ikke Appleprotokol.

Kan I se serveren via Appletalk? (hvordan man så end gør det).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 19:39

> Jep. Det er Windowsprotokol og ikke Appleprotokol.

> Kan I se serveren via Appletalk? (hvordan man så end gør det).

Inden vi får forvirret Thomas for meget ville det være en god ide om
vi skelnede mellem: "AppleShare over Appletalk" og "AppleShare over
TCP/IP" (også kaldet afp).

Appletalk er noget snavs der hører hjemme i det forrige årtusinde. Jeg
mener at AppleShare serveren i win 2K Server _ikke_ snakker via
TCP/IP, men derimod via Appletalk. Win 2K3 Server snakker AppleShare
over TCP/IP. Win NT4 Server snakker AppleShare over Appletalk.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 19:33

".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:
> ""Thorbj?rn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der st?r det her:

> Windows-deling (SMB/CIFS)

> Kan den info bruges til noget eller skal jeg kigge et andet sted?

Ja der bruges Windows native protokol til fildeling. Det er nok ikke
den bedste løsning for macklienterne da disse bruger en samba klient
til at forbinde til serveren. Om den er hurtigere eller langsommere
end Windows 2K3's native afp server ved jeg ikke, men det er den nok
ikke.

Den optimale løsning er Group Logic's "ExtremeZ-IP" afp server til
Windows. Såvidt jeg husker kan man hente 30 dages evalueringsversion
af den.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-06 06:07

> [...]
> til at forbinde til serveren. Om den er hurtigere eller langsommere
> end Windows 2K3's native afp server ved jeg ikke, men det er den nok

Det plejer at være hurtigere end AppleShare via services for mac på win
2000.

Derudover er der begærninger i længden af filnavnet på AppleShare på
win200x

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Bruno

Dato : 05-09-06 17:37

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> snart det er en Mac der skal kopiere til eller fra, så tager det meget lang

Jeg ved ikke om du kan bruge min oplevelse til noget, men på mit lille
hjemmenetværk med en Mac Mini (G4), et par PC'ere og lidt andet grej
oplever jeg det har betydning om Mac'en styrer kopieringen eller om det
er PC'en som gør det. Altså vælger jeg i Windows og kopiere en bunke
filer til, eller fra, Mac'en så tager det cirka dobbelt så lang tid som
hvis jeg sidder på Mac'en og laver den samme operation.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-09-06 18:03

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> Er er nogle tips til at få netværk på Mac til at køre hurtigere?

Vi havde en del bøvl med Mac og Windows, og det viste sig at satte man
MTU'en ned på Mac'erne, så fløj de afsted som de skulle.

Systemindstillinger -> Netværk -> Indbygget Ethernet -> Konfigurer ->
Ethernet -> Manuelt (avanceret) -> Maks. pakkestørrelse (MTU).

1400 er en god værdi.

--
Lars

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-09-06 07:54

"Lars Jørgensen" <ljorg6@gmail.com> skrev i en meddelelse
..°o.O Thomas O.o°. wrote:
[...]

Det hjalp ikke her

Tager ca. 20 minutter at flytte 1.96 GB fra Windows server til Mac - fra
Windows server til PC tager 3-4 minutter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-06 19:50

".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:

> Tager ca. 20 minutter at flytte 1.96 GB fra Windows server til Mac - fra
> Windows server til PC tager 3-4 minutter.

prov at bruge en anden protkol, afp, ftp eller nfs.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-09-06 06:00

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> prov at bruge en anden protkol, afp, ftp eller nfs.

Hvordan sætter jeg Mac op til det? Og skal der ændres noget på Windows
serveren?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 19:22

".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:
> Vores G5'ere er langsomme p? vores netv?rk. Milj?et er blandet PC og Mac. PC
> flytter data p? netv?rket mange gange hurtigere end Mac g?r. Det hele k?rer
> gigabit.

> Er er nogle tips til at f? netv?rk p? Mac til at k?re hurtigere?

> Serveren er en Windows Server 2003, der er ogs? nogle Synology servere. S?
> snart det er en Mac der skal kopiere til eller fra, s? tager det meget lang
> tid.

Hvilke protokoller sammenligner du smb med afp? i givet fald hvilken
afp serversoftware anvendes der? Windows egen, netatlak eller
ExtremeIP?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-09-06 07:55

> Hvilke protokoller sammenligner du smb med afp? i givet fald hvilken
> afp serversoftware anvendes der? Windows egen, netatlak eller
> ExtremeIP?

Afp serversoftware er pt. et fremmedord for mig, så det er nok Windows
egen...

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-09-06 14:29

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Hvordan sætter jeg Mac op til det? Og skal der ændres noget på Windows
> serveren?

Det er ikke nemt, og det bliver aldrig så gnidningsløst som smb
(windows shares). Du kan prøve at installere en FTP-server, f.eks.
FileZilla, på din Windows-server og så hente filen via FTP (brug
Æble-K og skriv serverens adresse som ftp://192.168.1.2 - IP-adressen
erstattes selvfølgelig af den rigtige adresse for serveren).

Men Mac supporterer ikke skrivning fra FTP (ikke da jeg kiggede sidst i
hvert fald), så du kan kun hente filer, og det er en langsommelig
proces at browse rundt i filstrukturer.

Jeg tror det bedste bud er at installere ExtremeIP eller hvad pokker
den nu hedder på din Windows server - der var en tidligere poster i
tråden, der også henviste til den. Du kan downloade en gratis
prøveversion og se om den løser dit problem.

--
Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-06 14:31

"Lars Jørgensen" <ljorg6@gmail.com> writes:

> Det er ikke nemt, og det bliver aldrig så gnidningsløst som smb
> (windows shares). Du kan prøve at installere en FTP-server, f.eks.

Jeg morede mig for et stykke tid siden med at installere Appletalk
support i en Ubuntu-PC, og så bruge den fra OS 9. Det spillede fint
(bare lige så folket ved dét)

Fra : Jon

Dato : 08-09-06 08:28

Lars Jørgensen <ljorg6@gmail.com> wrote:

> Men Mac supporterer ikke skrivning fra FTP (ikke da jeg kiggede sidst i
> hvert fald), så du kan kun hente filer, og det er en langsommelig
> proces at browse rundt i filstrukturer.

Det er riktig at Finder (Mac OS' "Explorer") ikke supporterer skriving
av filer via FTP, men der finnes en hærskare FTP-klienter, gratis,
shareware og kommersielle, somm gjør det. Søk f.eks. på
Versiontracker.com.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-09-06 09:28

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]

tråden, der også henviste til den. Du kan downloade en gratis
prøveversion og se om den løser dit problem.

Jeg tror det bliver den der ExtremeIP ting - jeg roder lidt med det i
weekenden, hvis jeg får tiden til det. FTP lyder ikke som løsningen for mig,
dem der sidder på Mac, skal kunne mounte server drevene så de fungerer som
en harddisk eller lign. Der er ikke tid til at hente og uploade filer via
FTP, det er jo også placering af billeder i dokumenter osv. Al data ligger
på server, så der er ikke noget der bliver arbejdet med lokalt.

Jeg melder lige tilbage, når jeg har rodet lidt mere med det.