Æbler, æbler, æbler
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 03-09-06 14:59

Hej NG

Mine forældre har to træer fyldt med æbler af rød ananas-sorten.
De smager forrygende nyplukkde, men er absolut ikke værd at gemme og
heller ikke synderligt gode at koge til grød, så jeg ville høre, om
der er nogen af jer der har nogle gode forslag til anvendelsen.

Kan man evt. befri dem for kernehus, stil og blomst, kyle dem i en
blender og få saften ud på den måde eller skal man ud og have fat i
en decideret saftpresse?

Mvh Mads

Fra : Marianne

Dato : 03-09-06 17:51

>Kan man evt. befri dem for kernehus, stil og blomst, kyle dem i en
blender og få saften ud på den måde eller skal man ud og have fat i
en decideret saftpresse?

I 'gamle dage' kunne man køre sine æbler til et mosteri og få most med
retur. Muligheden eksisterer vist endnu få steder.

mvh
marianne

Fra : Mona og Kim

Dato : 04-09-06 15:16

Marianne wrote:
> [...]
>

> I 'gamle dage' kunne man køre sine æbler til et mosteri og få most med
> retur. Muligheden eksisterer vist endnu få steder.

Her er lidt mere om mosterier.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/425.html

Kim

Fra : Niau

Dato : 05-09-06 08:50

"Mona og Kim" <ingen@mail.tak> wrote in message

> Her er lidt mere om mosterier.
>
> http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/425.html
>
> Kim

Jeg har også et kæmpe æbletræ, men kunne desværre ikke finde nogen steder
tæt på Høje Tåstrup på linket.
Nogen der kender et sted i Københavnsområdet?

mvh Nhi

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-09-06 09:43

> [...]

> Kan man evt. befri dem for kernehus, stil og blomst, kyle dem i en
> blender og få saften ud på den måde eller skal man ud og have fat i

Jeg er ved at lave vin af mirabella og æbler, og har til formålet anskaffet
en såkaldt saftkoger. Jeg har endnu ikke smagt æblesaften (brugte det hele
til vinen), men mirabella saften smager himmelsk, iblandet lidt vand, da det
var ret koncentreret.

Æblerne bliver forøvrigt delt med en æbledeler der er købt i bilka for 10kr.

Saftkogeren blev købt i Super Best til 229, og der er plads til ca stor pose
mirabella (7 liters pose). Den skal dampe frugterne en ½-1 time.

Bjarne K.