Andebryst på en ny måde
Fra : Kim Schulz

Dato : 03-09-06 14:14

Hejsa

Jeg har et par andebryst stykker på ca 300g stk liggende som jeg havde
tænkt mig at lave til aftens.
Vi plejer at ridse fedtet, gnide med salt og så stege til det er rosa
indeni.

Men er der ikke nogen som har forslag til en anden måde at tilberede
det på - gerne med passende tilbehør. Det er nemlig sådan lidt trivielt
altid at lave det på den samme måde og med stort set det samme
tilbehør.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kramer

Dato : 03-09-06 14:43

Kim Schulz wrote:
> [...]

> det på - gerne med passende tilbehør. Det er nemlig sådan lidt trivielt
> altid at lave det på den samme måde og med stort set det samme

Har godtnok ikke prøvet denne opskrift, men den ser lækker ud.

http://www.gastrocorner.dk/kogebogen/visopskriften.asp?opskriftid=1200

Mvh Bøge

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-09-06 15:25

On Sun, 03 Sep 2006 15:43:03 +0200
Kramer <kramer@FJERNoncable.dk> wrote:

> Har godtnok ikke prøvet denne opskrift, men den ser lækker ud.
>
> http://www.gastrocorner.dk/kogebogen/visopskriften.asp?opskriftid=1200

Ser lækkert ud, men er måske lige voldsomt nok at gå i gang med nu.
Ideen med at bruge honning er dog ikke dum, så den skal nok prøves.

Fra : Dorte Klerke

Dato : 03-09-06 17:05

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim
Jeg er personligt vild med denne opskrift, lavede den til kæresten
fødselsdag engang (som han senere lavede videre til forældre og bror, så det
var et hit), den store 3 retters menu, med lækkert tilbehør, men selve anden
kan laves til hverdag, da den ikke er så voldsom, men ret enkel at lave.

Fyldte andebryster med spinat (2 pers)
2 andebryster
220 - 300 g spinat (bedst med frisk men kan sagtens med frossen, der er tøet
op inden)
2 fed hvidløg (kan varieres afhængig af hvor meget man ønsker at lugte eller
hvor meget man elsker hvidløg)
2 spsk finthakket ingefær (helst frisk, så der kan laves små tern og ikke
helt mast ud)
4 tsk smør
salt og peber (friskkværnet er nu bedst, men tag hvad du har)

Fremgangsmåde:
1. Varm smørret i en pande. Når det begynder at skumme tilsættes
spinatblade.
2. Lad det "visne" i 1-2 min inden hvidløg, ingefær, salt og peber
tilsættes. Skal steges videre i 2-3 min.
3. Snit skindet på andebrysterne og salt.
4. Lav et snit i andebrysterne (på siden af dem) og fyld brysterne med
spinatfyldet (fyldes godt ud) og luk med tandstikker evt. snor hvis du synes
det er lettere.
5. Steg 1 min. på begge sider på en pande og sæt dem derefter i en
bradepande i ovnen i 10-15 min ved 200 grader.

Forslag til tilbehør, ja til retten serverede jeg pandekager lavet af søde
kartofler og det var første gang jeg smagte dem, og det var rigtig godt.
Dertil kom der urtesaute og rødvinssauce.

Søde kartoflerpandekager (1 pers)
½ sød kartoffel, skrællet og skåret i tern
2 tsk smør
1 æggeblomme
2 æggehvider
85 g mel
2 tsk olivenolie
salt, peber

Fremgangsmåde:
1. De søde kartofler placeres i en gryde med kogende vand, så det dækker.
Koges ved høj varme i 5 min eller indtil de søde kartofler er møre.
2. Vandet hældes fra og kartoflerne mases.
3. Smør og æggeblomme tilsættes og blandes godt.
4. Pisk æggehvider stive i en skål for sig og vend det i
kartoffelblandingen.
5. Salt og peber tilsættes (hvis der bruges past. æg kan man smage til,
ellers må man bare satse lidt). Mel vendes i.
6. Varm olien i en pande (evt. en pande der kan klare at komme i ovnen
bagefter) og tilsæt pandekageblandingen. Steg 1-2 min på hver side, kan være
svær at vende, men med plateknive og tallerkner går det, ellers kan man bare
lave mange små pandekager, men de skal helst være tykke, sådan 1½-2 cm
tykke.
7. Hvis man har en pande der kan gå i ovnen er det fint, men da jeg lavede
dem havde jeg kun en lille miniovn og der kan mine pander ikke være, så jeg
placerede dem bare i en bradepande. De steger i 8-10 min i en 200 grader
varm ovn eller til gylden.
8. Serveres varme, evt. små pandekager eller trekanter af en stor.

Urtesauté (1 pers):

2 spsk olivenolie
½ rød peber, kerner fjernes og skæres i tern eller strimler
½ courgette/squash skåret i tern
½ løg (jeg plejer at bruge rødløg, det giver en lidt sødere smag og ikke
helt så stærk) pillet og skåret i både
2 fed hvidløg skåret i skiver
½ sød kartoffel, pillet og skåret i tern

Fremgangsmåde:
1. Varm olie på en pande.
2. Tilsæt rød peber, courgette/squash, løg, hvidløg og den søde kartoffel og
sautér i 10-12 min eller indtil grøntsager er blevet lidt møre. Personligt
kan jeg godt li, når der er lidt bid i grøntsagerne.
3. Smages til med salt og peber.

Nedenstående tilbehør er nem at lave, og samtidig giver det lidt
væske/sauce.

Basilikumskartofler (1 pers):

200 g kartofler
2 tomater
1 fed hvidløg (eller mindre), presset eller hakket
½ bundt basilikum
1 tsk olivenolie
20-40 g revet ost

Fremgangsmåde:
1. Kog kartofler med skræl på (hvis man ikke kan li det kan man selvfølgelig
fjerne) i saltet vand i 20 min.
2. Lav et snit i tomater og hæld kogende vand over. Flå dem og skær i tern.
3. Skær basilikumblade i strimler og bland med tomater i en skål.
4. Skær kartofler i tern og bland med tomater.
5. Hvidløg og olie tilsættes og det hele blandes forsigtigt og hældes i et
ildfast fad.
6. Drys med ost og bag i ovn ved 200 grader i ca. 10 eller til ost gylden.

Jeg håber det kunne bruges eller i det mindste give lidt inspiration.

Dorte