AAAAARGH.....falaffel
Fra : Peter eller Line

Dato : 01-09-06 19:32

Hejsa

For 2 gang i mit liv laver jeg (eller forsøger at lave falaffel). Hver
eneste ene gang går det *"#"#%& galt :(

Første gang var med noget pulver baseret, og det er vel egentlig også fair
nok at det går op i hat og briller....men i aften havde jeg en lækker
opskrift fra en af mine Libanesiske kogebøger. Det måtte da virke? Efter at
have tænkt lidt over det, er jeg blevet enig med mig selv om at jeg nok
burde have fanget den, men første gang jeg laver en ny ting er jeg lidt
bundet af opskriften. Det blev nærmest suppe som jeg ikke havde en levende
chance for at proppe i friture. Jeg tror fejlen lå i kogebogen der sagde 5
DL kikærter og 7,5 dl vand....det lyder egentlig også som et rimeligt
dårligt kampkraftsforhold. Fik udlignet med lidt brød og hvedemel, men det
er jo ikke meningen!

Nu er det så....er der nogen herinde der har en god erfaring med en falaffel
opskrift? Og som de vil dele?

Venlig hilsen
Peter...der nok aldrig kommer til at lave en falaffel :(

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 01-09-06 20:01

Peter eller Line skrev:
> [...]
> opskrift? Og som de vil dele?
>
> Venlig hilsen
> Peter...der nok aldrig kommer til at lave en falaffel :(

Hej Peter

Jeg lavede faktisk falaffel for første gang for ikke så længe siden. Jeg
fulgte opskriften på dåsen og da jeg have min "dej" troede jeg også at
det var løgn, det var temmelig flydende. Jeg fyldte en smule mel i og så
tog jeg bare en skefuld ad gangen og skubbede det ned i frituren med en
anden ske. Man skal altså ikke forsøge at forme kuglerne inden de kommer
ned i frituren. Jeg har desværre ikke opskriften, men håber mit lille
bidrag kan hjælpe en smule. Resultatet blev faktisk meget godt.

mvh. Brian

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 01-09-06 20:20

Peter eller Line wrote:
> [...]
> falaffel opskrift? Og som de vil dele?
>
> Venlig hilsen
> Peter...der nok aldrig kommer til at lave en falaffel :(

Jeg har for længe siden lavet falafler med godt resultat. Jeg kan ikke lige
finde opskriften her til aften, men på Nettet fandt jeg følgende:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=107&Falafel%20-%20Falaffel

Torben

Fra : Tina

Dato : 01-09-06 21:31

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>

> Nu er det så....er der nogen herinde der har en god erfaring med en
falaffel
> opskrift? Og som de vil dele?

Husker du at hælde vandet fra, inden du blender/purerer kikærterne?

Jeg går ikke efter en opskrift... Udbløder kikærter i vand natten over,
hælder vandet fra, purerer/blender dem, tilsætter fintsnittet forårsløg el.
revet løg, stødt spidskommen, salt, finthakket persille, koriander og
hvidløg, samt lidt citronsaft. Hænger massen ikke så godt sammen at den kan
formes, pisker man et æg sammen og kommer i lidt efter lidt, til massen kan
formes.
Trilles til valnøddestore kugler og koges gyldne i olie eller friturestegs.

Tina

Fra : Peter eller Line

Dato : 02-09-06 07:04

Hmmmmm

Nu tror jeg fejlen er fundet....jeg brugte dåsekikærter og hældte blot
vandet og alle de andre ingredienser i foodprocessoren.....hvor dum har man
lov at være? :)
Men næste gang bliver automasitk 3 gang, og i ved hvad man siger om 3 gang.

Tak for hjælpen alle

Venligst
Peter

Fra : Martin

Dato : 02-09-06 12:41

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message
> Men næste gang bliver automasitk 3 gang, og i ved hvad man siger om 3
> gang.
Ja - en ulykke kommer sjældent alene...
Mvh Martin