/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Spaghetti alla carbonara
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-06 13:08

I morgen står den på subj her i huset, og jeg har lige fundet nogle
opskrifter.
Nu har jeg opdaget at der skal parmesan eller anden lignende ost i, men
dette har jeg ikke i mit køleskab, og har ikke mulighed for at handle. (Har
kun en _meget_ dyr LokalBrugsen)
Jeg har dog noget alm skæreost og noget Gouda, overvejer at bruge Goudaen.

Hvad er jeres mening om dette??

Louise



 
 
Dorthe (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Dorthe


Dato : 01-09-06 13:49

Louise skrev:
> I morgen står den på subj her i huset, og jeg har lige fundet nogle
> opskrifter.
> Nu har jeg opdaget at der skal parmesan eller anden lignende ost i, men
> dette har jeg ikke i mit køleskab, og har ikke mulighed for at handle. (Har
> kun en _meget_ dyr LokalBrugsen)
> Jeg har dog noget alm skæreost og noget Gouda, overvejer at bruge Goudaen.
>
> Hvad er jeres mening om dette??
>
> Louise
>
>
Selv i lokalbrugsen (har også kun sådan én) kan du få en pose revet ost
til 10-15 kr. Det ville jeg købe!!!

/Dorthe

Ralph (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 01-09-06 15:21

"Dorthe" <dorthe.moeller@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44f82bcb$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Selv i lokalbrugsen (har også kun sådan én) kan du få en pose revet ost
> til 10-15 kr. Det ville jeg købe!!!

Så pyt da, hvis du mener i et nødstilfælde, ellers skal man rive/høvle sin
parmesan selv.

--
Ralph



Ukendt (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-06 16:00

Ralph wrote:
> "Dorthe" <dorthe.moeller@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44f82bcb$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Selv i lokalbrugsen (har også kun sådan én) kan du få en pose revet
>> ost til 10-15 kr. Det ville jeg købe!!!
>
> Så pyt da, hvis du mener i et nødstilfælde, ellers skal man
> rive/høvle sin parmesan selv.

Det er også mi holdning at man skal rive selv, det smager langt bedre... Og
sådan et helt stykke parmasan el lign er _ret_ dyrt i en LokalBrugsen

Louise



Ole Larsen (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 01-09-06 17:07

Louise skrev:

>
> Det er også mi holdning at man skal rive selv, det smager langt bedre... Og
> sådan et helt stykke parmasan el lign er _ret_ dyrt i en LokalBrugsen
>
Ordentlig Parmesan er ikke billigt nogen steder (i DK)
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006
http://Olelarsen.eu/

Peter Westh (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 01-09-06 18:20

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:44f85a8d$0$75030$14726298@news.sunsite.dk...
> Ordentlig Parmesan er ikke billigt nogen steder (i DK)

Eller i Italien, for den sags skyld.

/P



Max (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-09-06 18:33

Hej Ole

> Ordentlig Parmesan er ikke billigt nogen steder (i DK)

Ordentlig Parmesan er billig alle steder, den dyre er den
der ikke er værd at spise.

Mvh Max



Peter Wing Larsen (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Wing Larsen


Dato : 01-09-06 21:21

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:44f86e00$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Ole
>
>> Ordentlig Parmesan er ikke billigt nogen steder (i DK)
>
> Ordentlig Parmesan er billig alle steder, den dyre er den
> der ikke er værd at spise.

Definer ordentlig og billig, tak.



Max (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-09-06 21:28

Hej Peter

> Definer ordentlig og billig, tak.

Nå du fattede den ikke :)

Mvh Max



Peter Wing Larsen (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Wing Larsen


Dato : 01-09-06 22:42

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:44f8972e$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Peter
>
>> Definer ordentlig og billig, tak.
>
> Nå du fattede den ikke :)

Hehe nej, beklager.



Max (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-09-06 22:50

Hej Peter

> Hehe nej, beklager.

Hvad jeg mener er at om noget er dyrt eller billigt har intet at gøre
med beløbets størrelse, det har noget at gøre med hvad man får
for sine penge.

Så en dårlig Parmasan der ikke koster ret mange penge er i mine
øjne dyr, derimon er en god Parmasan der koster lidt mere i mine
øjne billig.

Ting er kun billige hvis man i princippet får mere end man betaler for.

Mvh Max



Peter Wing Larsen (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Wing Larsen


Dato : 01-09-06 22:49

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:44f8aa61$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Peter
>
>> Hehe nej, beklager.
>
> Hvad jeg mener er at om noget er dyrt eller billigt har intet at gøre
> med beløbets størrelse, det har noget at gøre med hvad man får
> for sine penge.
>
> Så en dårlig Parmasan der ikke koster ret mange penge er i mine
> øjne dyr, derimon er en god Parmasan der koster lidt mere i mine
> øjne billig.
>
> Ting er kun billige hvis man i princippet får mere end man betaler for.

Ovenstående kan jeg kun tilslutte mig.



Dorthe (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Dorthe


Dato : 01-09-06 18:37

Ralph skrev:
> "Dorthe" <dorthe.moeller@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44f82bcb$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Selv i lokalbrugsen (har også kun sådan én) kan du få en pose revet ost
>> til 10-15 kr. Det ville jeg købe!!!
>
> Så pyt da, hvis du mener i et nødstilfælde, ellers skal man rive/høvle sin
> parmesan selv.
>
Jeg mente faktisk mozzerella eller lign. jeg har aldrig brugt parmasan i
carbonara - det fremgik bare ikke

Ebbe Kristensen (04-09-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 04-09-06 09:09

Dorthe wrote:

> Jeg mente faktisk mozzerella eller lign. jeg har aldrig brugt
> parmasan i carbonara - det fremgik bare ikke

Ahemm...

Det smager forhåbentlig godt men en Pasta alla Carbonara er det altså ikke.

Den traditionelle ost til en carbonara er Pecorino men Parmesan er også
meget anvendt. Egentlig ville jeg tro at ganske mange hårde oste kan
bruges - men Sandra og/eller Kevin må gerne korrekse her

Ebbe



Jan Bøgh (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 01-09-06 17:30

Dorthe skrev i 44f82bcb$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Selv i lokalbrugsen (har også kun sådan én) kan du få en pose revet
> ost til 10-15 kr. Det ville jeg købe!!!

Go' ide.
Men lad for Guds skyld være med at hælde den i en ret carbonara!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



JHR (01-09-2006)
Kommentar
Fra : JHR


Dato : 01-09-06 13:58

Parmesan har en meget anderledes smag og ikke mindst tekstur, så jeg tror
ikke det bliver godt med sådan nogle bløde oste. Du kan dog nemt bruge Grana
istedet.

Mvh
Jeppe.

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:44f822bd$0$75030$14726298@news.sunsite.dk...
>I morgen står den på subj her i huset, og jeg har lige fundet nogle
>opskrifter.
> Nu har jeg opdaget at der skal parmesan eller anden lignende ost i, men
> dette har jeg ikke i mit køleskab, og har ikke mulighed for at handle.
> (Har kun en _meget_ dyr LokalBrugsen)
> Jeg har dog noget alm skæreost og noget Gouda, overvejer at bruge Goudaen.
>
> Hvad er jeres mening om dette??
>
> Louise
>



Kevin Edelvang (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 01-09-06 17:40

Louise wrote:

> I morgen står den på subj her i huset, og jeg har lige fundet nogle
> opskrifter.
> Nu har jeg opdaget at der skal parmesan eller anden lignende ost i, men
> dette har jeg ikke i mit køleskab, og har ikke mulighed for at handle. (Har
> kun en _meget_ dyr LokalBrugsen)
> Jeg har dog noget alm skæreost og noget Gouda, overvejer at bruge Goudaen.
>
> Hvad er jeres mening om dette??

Jeg vil bestemt ikke anbefale det. Lav carbonara en anden dag, hvor du
har ingredienserne. Retten er smagsmæssigt båret af pecorino og parmesan.

Mvh
Kevin Edelvang

Ukendt (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-06 17:46

Louise wrote:
> I morgen står den på subj her i huset, og jeg har lige fundet nogle
> opskrifter.
> Nu har jeg opdaget at der skal parmesan eller anden lignende ost i,
> men dette har jeg ikke i mit køleskab, og har ikke mulighed for at
> handle. (Har kun en _meget_ dyr LokalBrugsen)
> Jeg har dog noget alm skæreost og noget Gouda, overvejer at bruge
> Goudaen.
> Hvad er jeres mening om dette??
>
> Louise

Tak for alle jeres svar.
Jeg tror jeg lister mig ned i Brugsen i morgen og ser om de har noget
parmasan/perorino som koster mindre end en bondegård. Det er nemlig sådan at
jeg har de fleste øvrige ingredienser i huset, og de skal nemlig bruges her
i weekenden..
Så må jeg jo betale hvad det koster for en hjemmelavet carbonara...

Louise



Klaus Alexander Seis~ (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 01-09-06 18:11

Louise skrev:

> Jeg tror jeg lister mig ned i Brugsen i morgen og ser om de
> har noget parmasan/perorino som koster mindre end en bondegård.

Eller prøv med grana padano, det behøver ikke at være så dyrt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Kevin Edelvang (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 01-09-06 18:23

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Eller prøv med grana padano, det behøver ikke at være så dyrt.

Ja. Det kan sagtens gå. Fås typisk i Brugsen for 30 kroner, og det
rækker jo til en del gange.


Og så husk at lave det på en ordentlig måde. Ikke noget med fløde ud
over det hele, som man ofte ser i Danmark.

Mvh
Kevin Edelvang

Klaus Alexander Seis~ (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 01-09-06 18:29

Kevin Edelvang skrev:

>> Eller prøv med grana padano, det behøver ikke at være så dyrt.
>
> Ja. Det kan sagtens gå. Fås typisk i Brugsen for 30 kroner, og
> det rækker jo til en del gange.

Ja, det er drøjt i brug. Jeg kan personligt bedre lide grana padano
en parmesan, men det er jo smag og behag.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Ukendt (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-06 18:30

Kevin Edelvang wrote:
> Klaus Alexander Seistrup wrote:
>
>> Eller prøv med grana padano, det behøver ikke at være så dyrt.
>
> Ja. Det kan sagtens gå. Fås typisk i Brugsen for 30 kroner, og det
> rækker jo til en del gange.
>
>
> Og så husk at lave det på en ordentlig måde. Ikke noget med fløde ud
> over det hele, som man ofte ser i Danmark.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang?

Du kan tro det nok skal blive lavet på en god måde. Ja, jeg vil bruge fløde,
men også kun en lille smule...
Problemet med osten er også at jeg ikke bruger parmasan og.lign. særlig tit,
så derfor risikerer jeg nemt at det mugner...
Men mon jeg kan fryse det?? Eller er det ren vandalisme?

Louise



Klaus Alexander Seis~ (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 01-09-06 19:02

Louise skrev:

> Problemet med osten er også at jeg ikke bruger parmasan og.lign.
> særlig tit, så derfor risikerer jeg nemt at det mugner...

Grana padano, og sikkert osse parmesan, er en salt ost uden megen
væde. Den kan sagtens holde sig i nogle måneder i køleskabet uden
at blive muggen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Kevin Edelvang (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 01-09-06 20:13

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Grana padano, og sikkert osse parmesan, er en salt ost uden megen
> væde. Den kan sagtens holde sig i nogle måneder i køleskabet uden
> at blive muggen.

Parmesan bruges normalt i flæng om både parmiggiano reggiano og grana
padano. Og ja, de holder sig længe i køleskab, men kan dog også sagtens
fryses. F.eks. i mindre bidder.

Mvh
Kevin Edelvang

JHR (01-09-2006)
Kommentar
Fra : JHR


Dato : 01-09-06 21:11

Jeg mener nu at have læst at Grana ikke må kaldes Parmesan og wikipedia er
da også enig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Parmesan
Mvh
Jeppe.

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:44f88654$0$75031$14726298@news.sunsite.dk...
> Klaus Alexander Seistrup wrote:
>
>> Grana padano, og sikkert osse parmesan, er en salt ost uden megen
>> væde. Den kan sagtens holde sig i nogle måneder i køleskabet uden at
>> blive muggen.
>
> Parmesan bruges normalt i flæng om både parmiggiano reggiano og grana
> padano. Og ja, de holder sig længe i køleskab, men kan dog også sagtens
> fryses. F.eks. i mindre bidder.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang



Peter Wing Larsen (01-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Wing Larsen


Dato : 01-09-06 21:23

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
news:44f86c87$0$75039$14726298@news.sunsite.dk...
> Klaus Alexander Seistrup wrote:
>
>> Eller prøv med grana padano, det behøver ikke at være så dyrt.
>
> Ja. Det kan sagtens gå. Fås typisk i Brugsen for 30 kroner, og det rækker
> jo til en del gange.
>
>
> Og så husk at lave det på en ordentlig måde. Ikke noget med fløde ud over
> det hele, som man ofte ser i Danmark.

Hej Kevin,

Nu prøvede jeg din opskrift (som jeg fandt på google groups) på tomatsovs og
de lækre kødboller forleden dag, og det var en umådeholden succes. Kunne du
give et hint til, hvordan carbonara på en ordentlig måde skal laves?



Kevin Edelvang (02-09-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-09-06 08:40

Peter Wing Larsen wrote:

> Hej Kevin,

Hej Peter.

> Nu prøvede jeg din opskrift (som jeg fandt på google groups) på tomatsovs og
> de lækre kødboller forleden dag, og det var en umådeholden succes.

Det er jeg da glad for.

> Kunne du
> give et hint til, hvordan carbonara på en ordentlig måde skal laves?

Jo. Det er måske den næstsimpleste af alle pastaretter. Til to personer:

En stor gryde vand sættes over til at koge. 100 gr. pancetta i tern (en
god dansk bacon ødelægger ikke retten) steges med et hakket skalotteløg
i en smule olivenolie. Personligt steger jeg altid et par fed hvidløg i
skiver med, men det er vist ikke helt originalt, selvom jeg synes, rette
vinder ved det. Skru helt ned for panden og lad den stå lidt.

Nu skal dine 200 gr. spaghetti sikkert i kogevandet. Husk at salte
vandet lige inden og hold godt øje med, spaghettierne ikke får for længe.

To æg slås sammen i en skål med en skvat fløde (høst et par spskf.), en
lille smule salt og en god håndfuld revet parmesan/grana og pecorino,
jeg blander ca. 1:1. Lad det stå til pastaen er al dente.

Det næste skridt skal gå stærkt:

Pastaen vendes i et dørslag og lige over i panden. Sluk for ilden (eller
ved el-kogeplader: Tag panden af komfuret). Tilsæt æggeblandingen og
bland godt. Anret i passende tallerkener og kværn en anselig mængde hel
sort peber over (det er her fra, retten har sit navn: Kulsvigerens
spaghetti). Ekstra parmesan kan også rives over efter behag.

Tager under 10 min. at lave.

Med venlig hilsen
Kevin Edelvang


Ebbe Kristensen (04-09-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 04-09-06 09:15

Kevin Edelvang wrote:

> Pastaen vendes i et dørslag og lige over i panden. Sluk for ilden
> (eller ved el-kogeplader: Tag panden af komfuret). Tilsæt
> æggeblandingen og bland godt. Anret i passende tallerkener og kværn
> en anselig mængde hel sort peber over (det er her fra, retten har sit
> navn: Kulsvigerens spaghetti). Ekstra parmesan kan også rives over
> efter behag.

Sådan laver jeg den også - bortset fra fløden

En lille tilføjelse: Der er flere "grupperinger" m.h.t. hvor meget
æggemassen skal have. Selv synes jeg det er bedst når den stadig er en smule
flydende men der er mange (også italienere) der foretrækker at ægget er helt
koaguleret. Smag og behag...

Ebbe



Peter Wing Larsen (04-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Wing Larsen


Dato : 04-09-06 11:32

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
news:44f9354a$0$75039$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter Wing Larsen wrote:
>
>> Hej Kevin,
>
> Hej Peter.
>
>> Nu prøvede jeg din opskrift (som jeg fandt på google groups) på tomatsovs
>> og de lækre kødboller forleden dag, og det var en umådeholden succes.
>
> Det er jeg da glad for.
>
>> Kunne du give et hint til, hvordan carbonara på en ordentlig måde skal
>> laves?
>
> Jo. Det er måske den næstsimpleste af alle pastaretter. Til to personer:

[snip]

Tak for det. Den vil jeg prøve i aften.




Jakob (06-09-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 06-09-06 13:10

>
> Jo. Det er måske den næstsimpleste af alle pastaretter. Til to personer:

snip

> Tager under 10 min. at lave.
>

Lyder som når jeg aver det, bortset fra fløden. Dog vi jeg påstå at en god
portion hakket persille kan løfte retten - mums

Jakob



Ukendt (04-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-06 09:40

Louise wrote:
> I morgen står den på subj her i huset, og jeg har lige fundet nogle
> opskrifter.
> Nu har jeg opdaget at der skal parmesan eller anden lignende ost i,
> men dette har jeg ikke i mit køleskab, og har ikke mulighed for at
> handle. (Har kun en _meget_ dyr LokalBrugsen)
> Jeg har dog noget alm skæreost og noget Gouda, overvejer at bruge
> Goudaen.
> Hvad er jeres mening om dette??
>
> Louise

Nu har jeg fået lavet min Caobonara, og det var en yderst velsmagende
middag.
Jeg brugte dog noget alm dansk bacon, men det var ganske fint alligevel.
Jeg brugte piskefløde, men mælk ville fint kunne gøre det..

Alt i alt: Det er en ret jeg vil lave igen, yderst velsmagende og samtidig
nem og hurtig...

Louise



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste