Conora - plante hjælp???
Fra : Claus Lindblad

Dato : 20-06-01 23:57

Hej gruppe!

1. Jeg er ikke sikker på stavemåden!
2. Planten er lidt som rababere - bare 10-15 gange større med bløde pige på
undersiden af bladene, den skyder kæmpe blomster stande på ca 50 cm!
Jeg har fået en håndfuld frø fra disse fantastiske planter - men jeg aner
INTET om planten - ikke andet en at den ikke tåler frost særligt godt

3. Jeg har et drivhus, hvor jeg har tænkt mig at forsøge at få liv i disse
frø - hvis det da kan lade sig gøre?!?!

4. Er der nogen der kan hjlæpe mig med oplysninger om denne plante - og
måske så tips`?????

På forhåndt MANGE tak

_____________________
Mvh.
Claus Lindblad
www.sostack-lindblad.dk
_____________________

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-06-01 07:09

On Thu, 21 Jun 2001 00:57:20 +0200, Claus Lindblad wrote:

>1. Jeg er ikke sikker på stavemåden!
>2. Planten er lidt som rababere - bare 10-15 gange større med bløde pige på
>undersiden af bladene, den skyder kæmpe blomster stande på ca 50 cm!

Den hedder Gunnera, men kaldes også Mammutblad. Den findes i flere
sorter, bl.a. Chilensis, Manicata og Tinctoria. Den blomstrer i
august-september og placeres i sol eller halvskygge. Den er ikke
hårdfør og bør afdækkes om vinteren.

Se et billede på
http://www.dueplant.dk/plantebase/basebilleder/staude/gunman.html

eller

http://www.uge-avisen.dk/Arkiv/32artikler/UGENibilleder.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 21-06-01 13:40

"Claus Lindblad" <claus@sostack-lindblad.dk> skrev:

> [...]
>Jeg har fået en håndfuld frø fra disse fantastiske planter - men jeg aner
>INTET om planten - ikke andet en at den ikke tåler frost særligt godt

Hold op, hvor lyder det spændende! Hvor kan man få fat i sådan nogle
frø?

--
Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-01 14:18

<claus@sostack-lindblad.dk> wrote:

> [...]
>frø - hvis det da kan lade sig gøre?!?!
>
>4. Er der nogen der kan hjlæpe mig med oplysninger om denne plante - og

Gunnera kan såes. Der kræves en temperatur på 24-30 grader og de vil
have det meget fugtigt, dog ikke så de svømmer i vand.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Claus Lindblad

Dato : 21-06-01 22:45

Mange tak for de fine oplysninger - jeg vil straks gå i gang med at forsøge
med mine frø
Claus Lindblad

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-06-01 18:50

Claus Lindblad <claus@sostack-lindblad.dk> skrev i en
> Hej gruppe!
>
> 3. Jeg har et drivhus, hvor jeg har tænkt mig at forsøge at få liv i disse
> frø - hvis det da kan lade sig gøre?!?!

Det er meget vanskeligt at få frøene til at spire.
Jeg kender en staudegartner, der fik held af det,
hun kan desværre ikke huske, hvordan hun gjorde.
I hjemlandet føres frøene vist med vandet, så måske skal
de opbevares iltfrit et stykke tid for at spire - som man
kender fra stratificering af frø - det sker ofte ved opbevaring
i fugtigt sand et stykke tid.
Du må nok prøve forskellige metoder for at få held med
foretagenet.

Per A. Hansen