nybegynderpørgsmål
Fra : janx

Dato : 30-08-06 18:38

Ja - hejsa - har lige købt en macbook dual core, der primært skal
bruges til musik (Logic + reason) - skal lige lære den at kende,
derfor disse spørgsmål (som sælgerne i butikkerne altid svarer
tøvende på eller ubetinget ja til):

Den har en firwireport, der skal bruges til lydkortet, M-audio, som har
en ekstra firewireport, hvor man kan tilslutte en ekstern
firewire-harddisk-boks - men øhhh - skal de så ik' dele båndbreden
??

Den har to USB-2 stik, hvoraf det ene skal bruges til et midi-keyboard
(det andet keyboard kan køre gennem M-audio-lydmodul).

Men jeg savner squ' en mus og en ekstern harddisk - kan de køre
gennem samme USB-HUB uden problemer ? eller skal jeg finde en trådløs
mus - og hvilken type ?

Og så ville det være fint med en trådløs internetforbindelse (vi
har LAN-stik i bebyggelsen) - hvad skal jeg gå efter ? - den skulle
gerne trække 3 pc'ere (2 stk til musik - altså opdateringer af
software osv. og 1 stk til daglig internetadgang) - hvad skal jeg kigge
efter ?

Jaja - jeg har meget at lære endnu, men herinde er I mere seriøse end
forhandlerne i butikkerne og siderne på internettet.

Håber på seriøse svar.

mvh. Jan André Mortensen

Fra : Jesper

Dato : 30-08-06 21:03

janx <jan.mortensen@comxnet.dk> wrote:

> [...]
> en ekstra firewireport, hvor man kan tilslutte en ekstern
> firewire-harddisk-boks - men øhhh - skal de så ik' dele båndbreden

Ja

> [...]
>
> Men jeg savner squ' en mus og en ekstern harddisk - kan de køre
> gennem samme USB-HUB uden problemer ? eller skal jeg finde en trådløs

Du kan sagtens koble musen til sammen USB hub. Hvis du skal en trådløs
mus, så kig efter en Bluetooth mus, f.eks. Apples Mighty Mouse eller
Logitech.

> [...]
> gerne trække 3 pc'ere (2 stk til musik - altså opdateringer af
> software osv. og 1 stk til daglig internetadgang) - hvad skal jeg kigge

Afhængigt af dit behov enten Apple Airport Express eller Apple Airport
Extreme

http://www.apple.com/dk/airportextreme/
http://www.apple.com/dk/airportexpress/

--
Jesper

Der findes ingen smalle film, alle film er 35 mm brede.
- Christian Braad Thomsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-06 11:02

> http://www.apple.com/dk/airportextreme/

som ikke sælges i danmark mere ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : J.K.Arning

Dato : 30-08-06 21:39

On 30 Aug 2006 10:38:24 -0700, janx wrote:

> [...]
> en ekstra firewireport, hvor man kan tilslutte en ekstern
> firewire-harddisk-boks - men øhhh - skal de så ik' dele båndbreden

Jo det skal de men det burde meget sjældent, hvis overhovedet, blive et
problem.

> [...]
>
> Men jeg savner squ' en mus og en ekstern harddisk - kan de køre
> gennem samme USB-HUB uden problemer ? eller skal jeg finde en trådløs

Der burde ingen problemer være med en usb hub .. det er det den er til for.

> [...]
> gerne trække 3 pc'ere (2 stk til musik - altså opdateringer af
> software osv. og 1 stk til daglig internetadgang) - hvad skal jeg kigge

Det spiller ingen rolle, køb en d-link, evt. et ated hvor du kan returnere
hvis det nu ikke skulle virke efter hensigten. Jeg har selv valgt en D-Link
DGL-4300. Det er en router med access point og gigabit lan men mindre kan
sagtens gøre det. Du skal lige være opmærksom på om du har mulighed for at
få mere end en IP adresse tildelt fra jeres lan, hvis ikke skal det være et
access point med router, kan du få flere ips tilfelt er et rent AP
tilstrækkeligt.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-06 22:05

On on, 30 aug 2006 17:38:24 GMT, "janx" <jan.mortensen@comxnet.dk> wrote in
dk.edb.mac:

> [...]
> bruges til musik (Logic + reason) - skal lige lære den at kende,
> derfor disse spørgsmål (som sælgerne i butikkerne altid svarer

<snip>

> [...]
> gerne trække 3 pc'ere (2 stk til musik - altså opdateringer af
> software osv. og 1 stk til daglig internetadgang) - hvad skal jeg kigge

Macbooks (og Pro) skulle som noget nyt hos Apple ha' indbygget 802.11 a/b/g
kort. Men 802.11a er ikke understøttet i Apples OS X - endnu. Så hvis du
bor et sted hvor der er mange (som regel 802.11b/g) trådløse net skulle du
måske tænke fremad og investere i en a/b/g access point.

Trendnet's TEW-510APB 802.11a+g access point, f.eks.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-08-06 14:18

> [...]

> Jaja - jeg har meget at lære endnu, men herinde er I mere seriøse end
> forhandlerne i butikkerne og siderne på internettet.

Glem alt om USB diske. Brug FireWire.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-08-06 16:41

> Glem alt om USB diske. Brug FireWire.

Jeg plejer at holde mig fra at sige: "det synes jeg også", men i dette
tilfælde kan det ikke siges ofte nok: USB2 er okay, men firewire er bare
så meget bedre til udstyr der sender/modtager store datamængder.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-09-06 17:25

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Jeg plejer at holde mig fra at sige: "det synes jeg også", men i dette
> tilfælde kan det ikke siges ofte nok: USB2 er okay, men firewire er bare
> så meget bedre til udstyr der sender/modtager store datamængder.

Kan man boote fra en USB disk ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-06 09:06

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Kan man boote fra en USB disk ?

På en PC kan man hvis BIOS'en genkender USB diske.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-09-06 09:59

> Kan man boote fra en USB disk ?

Det kan man på en MacBook.

Fra : janx

Dato : 02-09-06 22:13

Hejsa - tak til Jer alle for seriøse svar - min macbook fungerer
perfekt - kræver en del download af nye mac-intel-drivere, men de
fungerer fint. Jeg har midlertidigt anskaffet en usb-mus, og vil
anskaffe en firewire-disk til backup.
- men wauuuawww - må lige udtrykke min begejstring for macbook
dual-core og OSX :))
og så selvfølgelig Logic !!

mvh. Jan André Mortensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-09-06 15:21

> [...]

> anskaffe en firewire-disk til backup.
> - men wauuuawww - må lige udtrykke min begejstring for macbook

Musik programmet Logic ?

Fra : janx

Dato : 04-09-06 09:02

Jeps, anskaffede også lige Logic Express - (kræver lige en længere
ingeniør-uddannelse) - og må lige udtrykke stor begejstring for
Reason 3, med ny mac-intel-opdatering :))

Men jeg har (heldigvis) brug for tonsvis at viden om OSX/Mac!!

Secielt en meget vigtig ting: BACKUP - bruger normalt ekstern
usb-harddisk, men det er jo kun fil-backup - kan man tage et
"image"-backup af en mac-harddisk - lidt ala Norton Ghost til XP ??

Eller mere præcist - hvordan laver man backup med "livrem og seler" ??

Mvh. Jan André Mortensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-06 09:25

"janx" <jan.mortensen@comxnet.dk> writes:

> Eller mere præcist - hvordan laver man backup med "livrem og seler" ??

Unixsystemer tillader at man tilgår diskens rådata nedenunder det hele
med "dd" på den rå device eller det rå filsystem. Denne kan man så
kopiere et eller andet stedhen (og eventuelt komprimere).

Det kan man så gøre modsat for at reetablere (hvis man booter på noget
andet end den interne harddisk), men det er ikke en ting man skal gøre
hvis man har svagt hjerte :)

Jeg ved ikke om der er nogen der har lavet et produkt der kan.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-06 21:12

> [...]

> Det kan man så gøre modsat for at reetablere (hvis man booter på noget
> andet end den interne harddisk), men det er ikke en ting man skal gøre

Apples asr værktøj er mere tilgivende end dd.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-06 22:21

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Apples asr værktøj er mere tilgivende end dd.

Det kan jo være meget rart når man er i den situation. Se hvor meget
man glemmer af 1) ikke bruge det 2) APple har den frækhed at lave nye
ting.

Tror jeg vil sætte mig ind på Maccen lidt - min hjerne koger snart
over af det her webudviklingnowet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 19:58

> Det kan jo være meget rart når man er i den situation. Se hvor meget
> man glemmer af 1) ikke bruge det 2) APple har den frækhed at lave nye
> ting.

asr (Apple Software Restore) er ikke specielt nyt, men i takt med Mac
OS X's udbredelse er anvendelsen af asr steget tilsvarende. I gamle
dag blev asr kun brugt af apple selv til at køre images ind på nye
maskiner.

> Tror jeg vil sætte mig ind på Maccen lidt - min hjerne koger snart
> over af det her webudviklingnowet.

man asr

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-09-06 10:23

janx <jan.mortensen@comxnet.dk> wrote:

> Eller mere præcist - hvordan laver man backup med "livrem og seler" ??

http://www.bombich.com/software/ccc.html

kan lave både images og klone fra harddisk til harddisk

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-06 16:47

> [...]

> usb-harddisk, men det er jo kun fil-backup - kan man tage et
> "image"-backup af en mac-harddisk - lidt ala Norton Ghost til XP ??

asr er inkluderet i enhver mac OS X installation. Der findes flere
glimrende GUI frontends, bla: CarbobCopyCloner, Diskværktøj,
Netrestore.

Diskværktøj er ligeledes inkluderet.

asr er væsenligt smartere end Ghost.

Fra : janx

Dato : 14-09-06 00:16

1000-tak alle sammen for seriøse svar - jeg er i fuldt gang med at
downloade manualer og læse brugerkommentarer omkring alle produkter.

Men de sidste 3 dage har jeg kæmpet med min søn's ven bærbare - der
var så totalt inficeret af virus, at kun Limwire og den slags slemme
ting fik adgang til nettet.

I manualen stod: "hvis du ikke har modtaget en recoverydiskette skal du
huske atdanne den" - ja det stod altså på næst sidste side...

Efter en en simpel fil-backup- til en ekstern usb--harddis, kørte jeg
recovery-programmet (som var ghost 9.2) og på ca 10 minutter
genetableredes det hele :)

MEN det var kun fordi de havde lagt data i en række skjulte filer på
en d-partition.

Hvis nu harddisken dør (ligesom min gamle) skal man købe ny harddisk
og ny windows-udgave (!!)

Derfor vil jeg have en backupløsning, hvor der tages "image"-backup,
hver gang systemerne opdateres med nye prodgrammer/udstyr, og daglig
simpel fil-backup.
Og det hele i to kopier :) - OK, det kræver vist et par diske, og så
lige det rigtige program...

Vender tilbage med løsningerne, når pengepungen er blevet lidt
tykkere.

mvh. Jan Andrér Mortensen