Opskrift søges
Fra : T.

Dato : 30-08-06 16:53

Hej gruppe

Jeg søger en gammel opskrift på noget jeg fik som barn, for ca.35-40 år
siden.
Det er noget der hedder Norsk øllebrød, hvis nok lavet af hvidtøl.
Vi fik altid serveret den med en klat flødeskum i.

På forhånd tak.

Hilsen

Fra : Inger

Dato : 30-08-06 17:19

T. skrev:
> [...]
> Det er noget der hedder Norsk øllebrød, hvis nok lavet af hvidtøl.
> Vi fik altid serveret den med en klat flødeskum i.

Det er ikke rømmegrøt du tænker på, vel? Det fik jeg tit som barn når
jeg var i norge... konsistensen kan godt minde lidt om øllebrød, men der
er ikke hvidtøl i, så vidt jeg lige kan se...
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel412.asp

Mvh. Inger

Fra : T.

Dato : 30-08-06 18:40

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> var i norge... konsistensen kan godt minde lidt om øllebrød, men der er
> ikke hvidtøl i, så vidt jeg lige kan se...

Hej Inger

Hvis det er den der er på billedet, så er det ikke den. prøv at se næste
indlæg tror næsten det er den.
Den er meget tæt på.

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 17:27

Hej

Norsk Øllebrød:

2 Spiseskefuld Hvedemel røres ud lidt efter lidt med 1 Pot Øl og kommer deri
2 Potter Mælk, et stykke Kanel og Sukker efter Smag samt - om manvil - lidt
Rom; Gryden sættes over Ilden, og der maa stadig piskes eller røres i Suppen
indtil den koger.
Serveres med bagt Rugbrød. Til ca. 8 Personer.

Men det kan også være

Brødsuppe

Brødet sættes i Blæød som til Øllebrød, koger til det er jævnt og røres
derefter igennem en Sigte, spædes med kogende Vand, som røres igennem den
tilbageblevne Masse i Sigten for at faa Melstoffet rent fra Skallerne. Den
afsiede Suppe koger nu lidt med Kanel og Citron og, om man vil, nogle
Rosiner; tillaves med Sukker, Saft eller Vin. Flødeskum serveres til eller
omrøres med Suppen i Terrinen.

Begge opskrifter i Husmoderens Haandbog, 1903.

God appetit!

Fra : T.

Dato : 30-08-06 18:39

"Leo" <fake account> skrev i en meddelelse
> [...]
> omrøres med Suppen i Terrinen.
>

> Begge opskrifter i Husmoderens Haandbog, 1903.

Hej Leo

Jeg tror mest på den første opskrift, dog har vi aldrig fået den med rugbrød
til, men sådan er der jo så meget.
Hilsen

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-08-06 19:54

T. <norling@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> >

> Hej Leo
>
> Jeg tror mest på den første opskrift, dog har vi aldrig fået den med rugbrød
Jeg tror også mest på den første opskrift. Vi fik 'Norsk Øllebrød' 5-6
gange om året på den kostskole jeg gik på. Jeg mindes den som værende
en anelse vammel, og så var den brunlig med masser af små hvide prikker
- sandsynligvis hvedemelet.
Mvh
Erling

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-08-06 20:42

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> Det er noget der hedder Norsk øllebrød, hvis nok lavet af hvidtøl.
> Vi fik altid serveret den med en klat flødeskum i.

Uha uha - en af min barndoms rædsler! At nogen frivilligt søger opskrifter
overgår min forstand.
Men denne opskrift fra Carla Meyers Nutidsmad svarer nogenlunde til det, vi
fik:

1 fl. hvidtøl
3/4 l sødmælk
25 g hvedemel
sukker

Til rugbrødsterninger:
4 stk rugbrød (jeg går ud fra, der mens skiver...
30 g smør
30 g sukker

Rør melet ud i gryden i lidt af den kolde mælk. Tilsæt resten af mælken og
bring den i kog under stadig omrøring.
Hæld øllet i og pisk uafbrudt, til suppen koger. smag den til med sukker.
Hertil serveres sukkerbrunede rugbrødsterninger.
---
- som jo sagtens kan være erstattet af flødeskum mellem 1941 og 1970.
I 50'erne fik vi den med de knasende rugbrødstern, som man vel i dag ville
kalde croutoner .-)

Hilsen Inger

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-08-06 00:08

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> I 50'erne fik vi den med de knasende rugbrødstern, som man vel i dag
> ville kalde croutoner .-)

ROUtoner

Fra : T.

Dato : 31-08-06 16:06

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> - som jo sagtens kan være erstattet af flødeskum mellem 1941 og 1970.
> I 50'erne fik vi den med de knasende rugbrødstern, som man vel i dag ville

Smag og behag er jo ikke ens.
Jeg husker det kun som noget rigtig godt.

Hilsen