"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1hkjchw.1brq6n7kyvy85N%spambuster@users.toughguy.net...
>
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4672563.html
>
> Som et resultat af forsvarsforliget i 2004 sælges 3 af flådens
> topmoderne Standard Flex skibe til 25 mio kr stykket. Nybygningspris var
> 450 mio kr.
>
> Skibene ender som kystbevogtningsskibe i Litauen.
>
> --
TV2
![Glad](images/smileys/glad.gif)
come on,,,
http://www.navalhistory.dk/Danish/SoevaernsNyt/2006/0811_FlexerTilLitauen.htm
Tre standardflex-enheder forventes solgt til Litauens kystbevogtning
Med en formodet samlet salgspris på blot 75 mill. kr. bliver patruljefartøjerne
FLYVEFISKEN, HAJEN og LOMMEN nu nærmest en del af århundredets "dyrehandel"!
Ifølge Søværnets Materielkommando og Morgenavisen Jyllands-Posten forhandles der for
nærværende om salget af tre af enhederne af FLYVEFISKEN-klassen til Litauen, hvor de
fremover skal anvendes i den litauiske kystbevogtning.
Den endelige aftale forventes underskrevet til september, men allerede nu
er der truffet aftale om priser med mere.
Salget omhandler de to allerede oplagte enheder FLYVEFISKEN og HAJEN,
samt LOMMEN der fortsat er sejlende.
Med salget af de tre enheder til Litauen, og SVÆRDFISKEN, der i begyndelsen af måneden gik til ophugning,
har søværnet nu foretaget den reducering fra 14 til 10 enheder af FLYVEFISKEN-klassen,
der var en del af det nuværende forsvarsforlig.
Dyr handel
Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten opgives salgsprisen til 25 mill. danske kr. pr. skib,
eller sammenlagt 75 mill. kr., hvilket vel umiddelbart kan lyde af mange penge for nogle skibe,
men set i lyset af at den oprindelige anskaffelsespris var langt over 250 mill. kr. pr. skib,
så er der foretaget rimelige kraftige "afskrivninger", ikke mindst set i lyset af, at fx LOMMEN
blev søsat for kun 12 år siden.
Det forlyder også, at Litauen har betinget sig, at fartøjerne leveres med kanonen installeret,
og alene prisen på kanon og ildledelsesudstyr overstiger langt den opgivne købspris!
Kranmodulet til søsætning af gummibåd indgår også i handelen.
Derudover er både FLYVEFISKEN og HAJEN blevet ribbet for det meste grej,
herunder bl.a. dieselmotorerne og gasturbiner. Dieselmotorerne er planlagt anvendt i
de nye standardfartøjer af Mk II typen, hvorfor søværnet enten må anskaffe nye motorer
til de to enheder, eller fjerne dem fra andre af de operative enheder.
Hvorvidt der også skal leveres gasturbiner med de tre enheder fremgår ikke umiddelbart,
ligesom det heller ikke fremgår, hvor megen elektronisk udrustning mm.
(O-rum, radar og ildledelse) der medfølger.
Med nødvendig klargøring og udrustning af de tre enheder tyder intet på at salget til Litauen
bliver en overskudsforretning for Danmark. Til sammen-ligning kunne søværnet "nøjes" med
at betale 500.000 kr. for ophugningen af SVÆRDFISKEN.
Den leverede ydelse, prisen og ikke mindst skibsnavnene gør vel, at dette måske kan betragtes
som århundredes største dyrehandel!
Også amerikansk våbenhjælp
Kan salget af de tre enheder til Litauen måske nærmere betegnes som våbenhjælp,
så er Danmark ikke det eneste land, der hjælper med til at opbygge flåderne
i de nye NATO lande i Baltikum.
Således har USA besluttet sig for at forære to OSPREY-klasse minestrygere til den litauiske flåde.
Disse minestrygere er i øvrigt også bygget af glas-fiber, og er faktisk yngre end de danske skibe.
Set med nationale briller havde det nok været billigere blot at sende de tre enheder til ophugning
ligesom søsterskibet SVÆRDFISKEN, men ingen tvivl om at disse enheder i mange år mageligt
kan bruges i farvands-overvågningen, men der har søværnet allerede nye enheder på vej.
--------
http://www.navalhistory.dk/Danish/SoevaernsNyt/2004/Forsvarsforlig2005_2009.htm
Nyt forsvarsforlig 2005-2009:
Regeringen (Venstre og Konservative) indgik 10. juni 2004 et nyt 5-årigt forlig
om forsvarets opgaver og økonomi for perioden 2005-2009 med Socialdemokratiet,
Dansk Folke-parti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne.
Jan Rasmussen