I dagens JP kan man på:
<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3819686>
bl.a. læse følgende læserbrev:
CARSTEN CLAUSEN, Aabenraavej 7, Haderslev skrev:
> JEG SÅ I JP, at Uffe Ellemann-Jensen mener, det skal være tvunget, at en
> EU-hader som jeg kører rundt med reklame for foretagendet på bilen. Her
> ligger det lidt tungt med respekten for andres mening.
>
> Derimod forstår jeg, at Ellemann-Jensen finder, at danskere bør udvise
> respekt for islam og undlade kritik. Samme Ellemann udtalte sig også sådan
> en del tidligere. Da blev min forundring stor, da jeg læste i JP, at han
> forresten ikke vidste ret meget om emnet, men nu (altså restrospektivt)
> ville til at læse om det, han havde udtalt sig om.
>
> Ja, men bedre sent end aldrig.
>
> Islam baserer sig mig bekendt, og jeg er ikke ekspert, først og fremmest
> på Koranen og - i mindre grad - på beretningerne om Muhammeds levned,
> gerninger og udtalelser.
>
> Tro mod kilderne
>
> Kåre Bluitgen har skrevet en meget læseværdig bog om ham. Jeg kan ikke
> vurdere kildekvaliteten, men har ikke i de anmeldelser, jeg har læst,
> fundet væsentlige indvendinger mod autenticiteten. Kåre Bluitgen har over
> for mig bedyret, at han har været slavisk tro mod kilderne.
>
> Her kommer et citat fra bogen. Det er selvfølgelig taget ud af en
> sammenhæng (hele bogen fylder lidt rigeligt til et debatindlæg, men den
> kan stærkt anbefales). Mange andre passager i bogen beskriver Muhammeds
> karakter i samme stil.
>
> Faktisk er beretningerne ganske modbydelige. Muhammed beordrer - og hans
> mænd foretager - mord på kvinder, børn, modige ubevæbnede jøder, elskende
> - og forældre, som forgæves prøver at beskytte deres børn.
>
> Men læs bogen.
>
> »Der var dog stadig folk, der turde sige Muhammed imod. En af dem var en
> gammel jødisk digter, Abu Afak. Han skrev et digt om medinesernes stolte
> forfædre. Og om, hvordan deres efterkommere var blevet splittet af en
> mand, som delte alting op i haram og halal; forbudt og tilladt. Dermed
> mente han alle de ting, som var blevet gjort forbudte eller tilladte i
> Koranen.
>
> Muhammed fandt sig ikke i dette digt. Han spurgte: »Hvem vil ordne den
> slyngel for mig? Muslimen Salim ibn Umayr påtog sig at dræbe ham og gjorde
> det.
>
> En kvindelig digter, der hed Asma bint Marwan, blev oprørt over drabet.
> Hun lavede et digt, hvor hun spurgte sit folk, om de, når deres ledere var
> blevet myrdet, ville sætte deres lid til Muhammed som sultne mænd
> utålmodige efter kødsuppe.
>
> Mere information
>
> Guds udvalgte spurgte i sin menighed, hvem der ville skaffe ham af med
> hende.
>
> En muslim, Umayr ibn Adiy, hørte Muhammeds spørgsmål, og den selvsamme nat
> gik han til digterens hus. Her sneg han sig ind, mens Asma lå og sov
> mellem sine børn. Han fjernede den mindste, der lå på hendes bryst. Så jog
> han sit sværd så hårdt gennem hendes bryst, at hun blev spiddet til sit
> leje.
>
> Om morgenen gik han til moskéen og fortalte det til Muhammed. "Umayr, du
> har sandelig hjulpet Gud og profeten", sagde Muhammed.«
>
> Det er denne hædersmand, som Ellemann vil have respekteret - og som mange
> muslimer tilsyneladende tror, danskerne vil komme til at agte, hvis vi
> blot får mere information om hans gerninger.
>
> Det er nok tvivlsomt.
>
Ja, man må spørge sig selv hvorfor en mand som Uffe Ellemann-Jensen
mener at man skal respektere en mand som Muhamed - men førstnævnte ved
jo heller ikke så meget om sidstnævnte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk