I dagens JP kan man på:
<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3793426>
læse følgende læserbrev fra en der har fundet ud af at islam mangler et
kærlighedsbud:
Redelig dialog med islam?
Af UNNI BILLE-BRAHE, Strandgade 46, Haarby
INSPIRERET AF DEN megen snak om dialog med muslimerne og en fremme af
forståelse for islam, gik jeg i gang med at læse Koranen.
Jeg kan ikke arabisk, og har derfor benyttet den danske oversættelse af
A.S. Madsen fra 1967. Her gøres opmærksom på, at Koranen er skrevet på
arabisk for det arabiske folk, og at i overensstemmelse med arabisk
sprogbrug kan meningen skifte efter de nærmere omstændigheder (jf. note
s.655) - f.eks. kan al-ibil betyde både kamelen og skyer.
Det gør bestemt ikke teksten mere tilgængelig, men jeg er da kommet
igennem alle de 114 Sûraer med noter - og nu kan jeg ikke lade være med
at spekulere på, hvor mange det er, som virkeligt har læst hele Koranen
- og hvor mange det er, der kun har sit kendskab til islam fra
forskellige imamers fortolkninger
Mange ligheder
Jeg var på forhånd klar over, at Koranen i vidt omfang omhandler og
henviser til de gamle historier om Abraham og Josef, Lot og Noa, Farao
og Moses, osv., som vi - i hvert fald i min generation - er vokset op
med, men jeg var ikke klar over, hvor mange andre ligheder der også er i
forhold til Bibelen: skabelsesberetningen er den samme, trosbekendelsen
er den samme, de 10 bud, troen på en kommende Messias, osv.
Så tilsyneladende skulle der da ikke være noget, der kunne forhindre en
fredelig "dialog" mellem muslimer og "os andre"?
Men så går det op for mig, at kærlighedsbudskabet faktisk ikke findes i
Koranen.
Tværtimod går trusler om og tilskyndelser til vold mod "de vantro" (dvs.
alle ikke-muslimer) som en rød tråd gennem alle Sûraerne: "Sandelig, de
som er vantro og dør som vantro, over dem er Allahs
forbandelse..."(2:162) Og videre: "Og dræb dem, hvor I end finder dem,
og driv dem ud fra (den by)...." (2:192), og "Allah har visselig
forbandet de vantro og beredt dem en brændende ild" (33:65). I Sûra 40:
71,72,73 står der "De, som forkaster bogen og det, Vi har sendt Vores
sendebud med, skal snart vide besked - Når lænkerne lægges om deres
halse og (også) kæderne vil de blive slæbt - Ud i det kogende vand.
Derpå skal de brændes i helvede".
Og som om det ikke skulle være nok, er der mere af samme slags i Sûra
44:: "Sandelig, Zaqqûms træ (44) - (Vil være) føde for den syndefulde,
(45) - Som smeltet bly vil det brænde i hans bug, (46) - Ligesom
skoldhedt vand koger. (47) - (Til helvedes engle skal det lyde): Grib
ham og bær ham ud midt i den flammende ild, (48) - Og hæld så over hans
hoved det kogende vands straf. (49)".
Til gengæld vil så de "rettroende" være på "et sikkert sted": "Blandt
haver og kilder - Klædt i silke og brokade, siddende overfor hinanden -
Således (vil Allahs belønning være). Og vi vil formæle dem med rene,
sortøjede jomfruer." (44: 52,53,54,55,). Se i øvrigt også 18:32 og 22:24
om Allahs belønninger for dem, der følger alle Koranens bud.
Hvorfor en dialog?
Og så er det altså, at kæden hopper af for mig. Til hvad nytte vil en
dialog være?
- og skal man vise "respekt og åbenhed" (jvf. Erik Norman Svendsen, JP
10/6) over for mennesker, der bekender sig til en religion, der
opfordrer og tilskynder til vold mod og drab af alle anderledes
tænkende? (jvf. fx 2:192 : "Og dræb dem, hvor I end finder dem" eller
72:16:"Og hvad de uretfærdige angår vil de blive brændsel i Helvede").
==
Men så skal det jo også lige tilføjes at det er noget af en tilsnigelse
at kalde islam for en 'religion'. Næh, der er med Tariq al-Suweidans ord
et altomfattende politisk, juridisk, økonomisk og religiøst system, som
i egen selvforståelse er givet af Allah, og dermed er gyldigt til alle
tider og alle steder.
FUT dk.livssyn.kristendom
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk