> Hvordan virker multi-class i DND3?
Det er noget anderledes end i de forudgående versioner. En karakter's
samlede level er lig med summen af de levels i forskellige klasser, som
figuren har. En 3/3/3. level Fighter/Wizard/Rogue er en 9. level karakter.
I gamle dage tog man den bedste evne som en af klasserne havde, og bruge den
som den samlede evne for figuren - f.eks. var det ofte Fighterens THACO der
blev brugt, baseret på det Fighterlevel figuren havde. I 3rd ed. lægges
evnerne sammen. F.eks. har figuren ovenfor en Attack Bonus (som THACO nu
hedder) på +3 for Fighter, +1 for Wizard og +2 for Rogue, ialt +6 att. En 9.
level Fighter vil til sammenligning have +9, En 9. level Wizard +4 og en 9.
level Rogue +6. Dette er det bærende princip for multiclass figurer i 3rd
ed. - alting lægges sammen: Attack bonus, save bonuses, special abilities
(ok, de står mere ved siden af hinanden).
Personligt er jeg ved at udforske Rogue/Fighter-kombinationen, måske med
tilføjelsen af Wizard - min gruppe er i gang med den første 3e-kampagne, og
vi er ved at teste systemet - nogle kører singleclass, nogle multiclass (2-3
klasser). De foreløbelige meldinger synes at pege på, at spellcasters mister
en del i det system - men så langt er vi nu heller ikke kommet. Jeg glæder
mig til at se f.eks. den kombination, der er nævnt ovenfor, sammenlignet med
gruppens singleclasses (Gruppen kommer til at bestå af en Cleric, en
Sorcerer, en Monk (der måske skifter til noget andet på et tidspunkt), en
Wizard, en Fighter/Wizard (elf) og en Rogue/Fighter/Wizard, og er i gang med
at blive 3. level).
--
Wrath
----------------
"When you sacrifice your life, you would
want to make fullest use of your available
weaponry. It is unnatural not to do so,
and to die with a weapon yet undrawn."
Miyamoto Musashi, The Book of Five Elements
Visit the Home of the Wrathchild
http://clausrasmussen.tripod.com/